Generální ředitel automobilky Toyota Ted Ogawa věří, že elektrická vozidla budou v roce 2030 tvořit pouze 30 % trhu s novými vozidly v USA. To je z jeho hlediska velmi málo a Ogawa si myslí, že Toyota má mnohem lepší pozici k nákupu emisních kreditů, než aby „vyhazovala“ peníze za elektromobily. Nečekaně ostrá slova vůči elektromobilům Ogawa padla v rozhovoru pro autonews.com, a to je přitom ve vývoji menší sourozenec Toyoty bZ4X. Japonská automobilka plánuje vycházet z poptávky zákazníků a i v budoucnu se zajímat o různé stupně elektrifikace. Dokud tedy nebude výslovně zakázán vývoj a prodej vozidel s hybridním ústrojím, Toyota bude mít tato vozidla v nabídce.
Od roku 2021 investovala Toyota do svých výrobních operací jen v USA zhruba 17 miliard dolarů. V těchto investicích je zahrnut například bateriový komplex, který vyrábí malé baterie pro hybridy i velké pro elektromobily. Za připomenutí stojí, že Toyota je jednou z nejprodávanějších značek osobních vozidel na světě. Z celkového počtu prodaných vozidel za loňský rok však jen pouhé jedno procento tvořily elektromobily. To je tristní výsledek, za což může hlavně pouze jeden elektrický model v nabídce. V příštích letech se nabídka obohatí o několik novinek, avšak přednost budou mít hlavně plug-in hybridní varianty současných modelů.
Dnes jsme zvyklí, že platíme pouze určitou část hodnoty auta obvykle vyjádřenou v km. Stáří hraje menší roli, km větší.
Dnes je jednoznačně trh na ojetá EV posunutý alespoň o 100% od ICE. Teda že EV najeto 75kkm = Superb se 150kkm atp. Navíc u EV se zdá má na degradaci baterky větší vliv stáří, než najeté km, od určité chvíle obojí. EV tak za stejný propad ceny najedou polovinu km (toto není exaktní číslo - odhad)
Pokud se toto podaří vyřešit, mají EV rozhodně šanci. A vyřešit to jde dvěma způsoby. Auta budou tak levná, že po 160kkm bude jejich prodej probíhat za cenu auta bez baterie a motoru (například) nebo jejich oprava natolik zlevní, že nebude strašák baterku a motor vyměnit.
Pokud se toto za 6 let nepodaří vyřešit, budev roce 2030 trh s novými malý, protože nebude kam dávat ojeté.
Není v tom ždáná láska k EV nebo zášť k EV. Jen úvaha zralého obchodníka :-)
Otázka je, aby dalších 30% trhu netvořily hybridní auta a 40% trhu zmizí, protože na to nebudou mít lidi peníze :)