Minulý týden zažila Tesla velké výročí. I když se první generace Roadsteru objevila na trhu již v roce 2008, nešlo o vůz vyvinutý a zkonstruovaný stoprocentně pod střechou společnosti Tesla. Tehdy byl podvozek převzatý od Lotusu a byl primárně navržený pro vozy se spalovacími motory. Prvním kompletně vyhotoveným vozem v závodě Tesla byl v roce 2012 Model S a právě Model S měl minulý týden výročí 8 let od doručení k prvnímu zákazníkovi.
Vůbec prvním hrdým majitelem vozu Tesla Model S se stal Steve Jurvetson, jeden z prvních investorů a člen představenstva firmy, kterému se podařilo učinit úplně první rezervaci. K předání došlo 22. 6. 2012 na předávací akci v továrně v californském Fremontu, jak nám připomíná electrek.co.
Model S se stal a na vždycky zůstane ikonou moderní elektromobility, je inspirací a odrazovým můstkem pro celý automobilový svět a i když byla jeho cena při uvedení vyšší, není se čemu divit. Hned zprvu nabídl do té doby nevídané prvky z venku, zevnitř i ohledně jízdních vlastností. Jediným masově vyráběným elektrickým vozem v té době byl Nissan Leaf, který se ale Tesle nemohl vyrovnat nabízenými technologiemi ani jízdními vlastnostmi a už vůbec ne dojezdem, který byl hned od první chvíle více než 350 kilometrů. Útočil na prémiové sedany se spalovacím motorem, které z hlediska výkonu zastínil.
Pokud jde ale o nejvyšší příčku, na tu se Model S vyšplhal v počtu prodaných plně elektrických vozů, na mnoha trzích se též stal nejprodávanějším prémiovým sedanem a s přibývajícími léty neztrácí na kvalitě ani neupadá oproti konkurenci, naopak se i letos stal lídrem nejen v oblasti dojezdu, když jako první masově vyráběný plně elektrický vůz nabízí dojezd více než 400 mil (téměř 650 km). Od počátků se potýká s kritikou i velebením, jedni ho milují a druzí téměř nenávidí. Stal se jedním z nejvíce diskutovaných vozů a přesvědčil všechny automobilové výrobce, že revoluce v elektromobilitě může být stylová, atraktivní, vzrušující a také téměř nevyhnutelná.
Technické parametry Tesla Model S Long Range
Konstrukce | liftback, 4 970 × 2 037 × 1 445 mm, 2 316 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 580 kW, 789 koní, točivý moment: 1 140 Nm |
Baterie | 100 kWh (95 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 150 kW, palubní: 17 kW, konektory: NACS, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 14,9 kWh / 100 km, dojezd: 630 km |
Cena od | 2 187 200 Kč |