Nový šéf Stellantisu chce upřednostnit prodeje před maržemi

Nový šéf Stellantisu chce upřednostnit prodeje před maržemi
Fotografie: Stellantis
  • Stellantis není kvůli poklesu prodejů v dobré ekonomické situaci
  • Nový ředitel se to snaží zvrátit změnou základní filozofie
  • Pomoci má také vyšší důraz na nejpopulárnější značky

Nový šéf Stellantisu Antonio Filosa převzal vedení superkoncernu v červnu a brzy zahájil rozsáhlé změny, o kterých se hovoří jako o první pomoci. Zcela totiž mění strategii předchozího šéfa Tavarese, který se snažil zvyšovat marže a osekávat náklady, což vedlo k poklesům prodejů a ztrátě části důležitých trhů, především amerického. Nově se mají automobilky, soustředěné v nadnárodním slepenci, snažit naopak o co nejvyšší prodeje i za cenu nižších marží. Zvláštní důraz je kladen na flotily a nejžádanější značky, tedy Jeep a Ram, které mají koncernu zejména v Severní Americe pomoci znovuzískat ztracená území.

Podle Reuters už nové pořádky přinášejí první ovoce, protože v Severní Americe, o kterou jde nyní nejvíc, za třetí čtvrtletí, tedy už pod Filosovým vedením, vůbec poprvé za dva roky stouply tržby, a to rovnou o 6 %. Filosa, který si tak prodloužil podporu nejdůležitějších investorů koncernu Stellantis, mezi něž patří mj. rodiny Agnelli a Peugeot, francouzská vláda a společnost Exor. Může tak pokračovat i v nepopulárních záměrech, mezi něž patří i rozhodnutí, které ze 14 značek Stellantisu mají budoucnost a které nikoliv. Řada z nich je totiž dlouhodobě ztrátová a jiným se zase nedaří najít optimální modelovou politiku. Korekcí také projdou ambiciózní Tavaresovy plány na vysoké prodeje elektromobilů. Těch se mělo v Evropě prodávat 100 % a v Americe 50 % už v roce 2030.

Filosa rovněž zařízl investice do autonomních vozidel a vodíkového pohonu a vrátil na americký trh oblíbené osmiválce. Na americký trh také míří mimořádná investice 13 miliard dolarů (268 miliard korun) na podporu tamějšího prodeje a kompenzaci celních bariér.

Proces bude provázet snížení marží, které jsou už dnes zhruba poloviční oproti rokům 2022 a 2023, a rozsáhlé investice do vylepšení modelů oblíbených značek, avšak jde zřejmě o jediný způsob, jak zachránit firmu, která se topí v problémech. Filosa by také mohl omezit pnutí uvnitř firmy, plynoucí z faktu, že jde o sloučení italského koncernu FCA a francouzského PSA a za Tavarese si italští manažeři stěžovali, že se o firmě rozhoduje hlavně ve Francii. Nový šéf je ovšem Ital, bývalý člen FCA, a přijímá na nejvyšší místa své italské a brazilské lidi.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze