100 tisíc robotaxi do roku 2035. Bolt a Stellantis mají ambiciózní plán

3
100 tisíc robotaxi do roku 2035. Bolt a Stellantis mají ambiciózní plán
Fotografie: Stellantis
  • Stellantis a Bolt zahajují partnerství s cílem uvést do Evropy autonomní vozidla úrovně 4
  • První testy odstartují v roce 2026, masová výroba je v plánu od roku 2029
  • Bolt míří k tomu, aby měl na své platformě do roku 2035 až 100 tisíc autonomních vozidel

SStellantis oznámil strategické partnerství s největší evropskou platformou pro sdílenou mobilitu, Boltem, která bude zaměřené na rozvoj a nasazení autonomních vozidel úrovně 4. Cílem přitom není nic menšího, než zpřístupnit autonomní jízdy milionům lidí v Evropě s tím, že první reálné testy mají začít už v roce 2026.

Markus Villig, zakladatel a CEO Boltu, uvedl: „Toto partnerství spojuje dvě společnosti, které rozumí specifickým podmínkám provozu v Evropě. Kombinací platforem Stellantis AV-Ready a našich provozních zkušeností plánujeme vytvořit nejlepší nabídku autonomních vozidel přizpůsobenou evropským potřebám a evropským standardům, kterou budou moci využívat miliony lidí. Partnerství představuje další krok v naší ambici mít do roku 2035 na platformě Bolt 100 000 autonomních vozidel.

Pět úrovní autonomního řízení


  1. Úroveň 1: Asistenční funkce řidiče, jako je tempomat.
  2. Úroveň 2: Pokročilé asistenční systémy, které stále vyžadují pozorného řidiče s rukama na volantu.
  3. Úroveň 3: Vozidlo může samo řídit ve specifických situacích, řidič může sundat ruce z volantu.
  4. Úroveň 4: Vozidlo je schopno plně autonomního řízení ve většině situací bez zásahu řidiče.
  5. Úroveň 5: Plně autonomní vozidlo bez potřeby lidského řidiče.

Základem spolupráce budou každopádně platformy Stellantis AV-Ready, konkrétně flexibilní platforma eK0 pro středně velké dodávky a kompaktní STLA Small. Obě jsou navrženy tak, aby umožňovaly rozsáhlé nasazení autonomních systémů – disponují pokročilými senzory, výkonnými řídicími jednotkami i redundantními bezpečnostními prvky. Díky tomu mají nabídnout vysokou míru bezpečnosti, spolehlivosti a současně nižší provozní náklady.

První fáze projektu počítá s nasazením testovacích vozidel v roce 2026. Následovat budou pilotní flotily v praxi, postupné zvyšování počtu vozidel a finální rozjezd výroby plánovaný na rok 2029. Antonio Filosa, CEO Stellantisu, dodává: „Naše platformy AV-Ready jsou navrženy pro maximální flexibilitu, abychom mohli evropským zákazníkům nabídnout co nejlepší zkušenost. Autonomní flotily mohou navíc přispět ke snížení uhlíkové stopy díky sdílené a optimalizované mobilitě, která snižuje dopravní zácpy a emise. Partnerství s Boltem má tuto vizi přiblížit realitě – kombinujeme naše inženýrské know-how s jejich provozním záběrem, aby se autonomní mobilita stala důvěryhodnou součástí každodenního života v Evropě.

Pro Stellantis představuje spolupráce další krok v budování ekosystému partnerů a v naplňování jeho globální strategie autonomní mobility. Pro Bolt jde zase o klíčový milník na cestě k ambicióznímu cíli mít na své platformě do roku 2035 k dispozici 100 000 autonomních vozidel.

Diskuze ke článku
Jan Liška
Jan Liška
Nevím. Já si pod pojmem robotaxi představím autonomní jízdu úrovně 5. Bez řidiče a po pěti pivech cestou z hospody. Jinak to IMHO nemá šanci.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze