Renault uvedl šestou generaci legendárního malého hatchbacku Renault Clio. Jde o jeden z jeho nejdůležitějších modelů, o čemž svědčí fakt, že v minulosti získal titul Evropské auto roku hned dvakrát (1991 a 2006), což se v celé, 61leté historii ankety povedlo jen třem modelům a všechny byly od Renaultu. Model za svou 35letou historii zároveň krásně ilustruje moderní dějiny evropských automobilů, protože jeho osudy jsou jejich dokonalým odrazem. Začínal jako 3,7 m dlouhý, od 930 kg těžký model se dvěma karoseriemi, nejméně 12 různými motory, třemi převodovkami a dvěma sportovními verzemi, časem rostl v rozměrech a zároveň štíhlel v nabídce a nyní tu máme výhradně pětidveřový hatchback dlouhý 4,1 m, jehož váha začíná na 1 155 kg a nabízí pouhé tři pohony.
















Ty už mají, na rozdíl od právě končícího předchůdce, vždy turbo a mohou alternativně spalovat i LPG. Nás ale nejvíce zajímá full hybrid, nazvaný Hybrid 160 který už známe z jiných modelů Renault Group. Ten přidal proti předchůdci 15 koní a 22 newtonmetrů. Angažuje atmosférický čtyřválec 1.8 s přímým vstřikem a Atkinsonovým cyklem, multimódovou převodovku se 4+2 rychlostními stupni a bez třecí spojky (vůz se rozjíždí vždy na elektřinu) a dva elektromotory, z nichž ten trakční nabízí točivý moment 205 Nm. Normovaná spotřeba celého soustrojí byla podle WLTP vypočtena na 3,9 l/100 km, tedy méně, než u dosavadní Hybrid 145. Vůz s tímto pohonem zrychlí z klidu na 100 km/h za 8,3 sekundy a díky baterii o kapacitě 1,4 kWh zvládne až 80 % jízdy v městské aglomeraci na elektřinu.
Vůz používá stejnou platformu CMF-B HS jako předchůdce, použitá technika tedy prodělala jen menší, evoluční změny, mezi něž patří těžší převod řízení. Narostl však do délky o šest a do výšky o jeden centimetr. Tvarosloví je dílem Gillese Vidala, tedy šéfdesignéra Renaultu, který se po pěti letech velmi úspěšného působení v Renault Group vrací do Stellantisu, odkud byl v roce 2020 přetažen. Tomu odpovídá výrazný nárůst emocí ve stylu nového Meganu a také nástup velmi členité masky, jakou model za svou dlouhou historii dosud nepoznal.














Uvnitř se skrývá prostor pro pět pasažérů a až 391 l bagáže, podle motorizace. Její nakládací hrana je o 40 mm níže, než u předchůdce. Vizuální i haptický dojem by měl být lepší, než u předchůdce, vůz zároveň obsahuje přes třetinu recyklovaných materiálů a sám je z 85 % recyklovatelný.
O příjemné cesty se postarají nová multimédia OpenR Link, velmi podobná těm ve větších modelech a přinášející do své třídy dosud netušené možnosti. Běží na operačním systému Google Automotive a těží tak z podpory tohoto gigantu včetně nejúplnějších aktuálních dopravních informací. Protože je prostředí velice podobné tomu, které skoro všichni známe ze svých mobilů, nebude dělat problém ani ovládání, ani stahování aplikací třetích stran, z nichž většina bude mít na starosti streamování hudby a videa, některé pak budou bavit posádku hrami. Aby se zákazníkům lépe stahovalo, budou mít první tři roky v ceně 2 GB mobilních dat, připojit se ovšem budou moci i na externí zdroje, jako na vlastní telefon či wi-fi.
Samozřejmostí tu jsou bezdrátové AA/ACP, aplikace se základní telematikou, dálkové aktualizace OTA a ve vyšších liniích také bezdrátová nabíječka mobilů. Pro fajnšmekry bude k dispozici i soundsystém Harman Kardon s pěti zvukovými módy DSP, které ladil samotný Jean-Michel Jarré a desetikanálovým zesilovačem 410 W. O bezpečnost se stará až 29 různých systémů (podle výbavy), které lze dávkově vypínat jediným tlačítkem, pokud si to řidič přeje.
K mání budou tři výbavové linie, přičemž základní Evolution nabídne elektrickou parkovací brzdu, adaptivní tempomat, samočinné brzdění před překážkou, 10" centrální displej se zrcadlením mobilu, látkou potaženou palubku, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, klimatizaci a zadní parkovací senzory. Techno přidává OpenR Link, automatickou klimatizaci, zatmavená zadní okna, samostmívací zrcátko, přední loketní opěrku, ambientní osvětlení, volič jízdních režimů, bezklíčový přístup, elektricky sklopná zrcátka, couvací kameru, asistent dálkových světel, dešťový senzor, 16" litá kola a 6 reproduktorů. A konečně vrcholný Esprit Alpine s alkantarou a exkluzivním obložením, bezdrátovou nabíječkou mobilů, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, 18" kola, stylové doplňky zvenčí a rozšířenou paletu bezpečnostních asistentů včetně inteligentního adaptivního tempomatu. K mání bude sedm barev, mezi nimiž nechybějí dvě nové - zelená a červená.












Nové Clio se vyrábí v turecké Burse, datum tržního debutu ani ceny v tuto chvíli neznáme.