Pro rok 2023 se naši rakouští sousedé dle informace infothek.bmk.gv.at rozhodli podpořit elektromobilitu celkovou částkou 105 milionů eur (2,5 miliardy Kč). Z této sumy je 95 milionů eur (2,25 miliardy Kč) určeno pro nákup nového elektromobilu a dalších 10 milionů eur (237 milionů Kč) směřuje pro rozšiřování dobíjecí infrastruktury. Podpora rakouské elektromobility v roce 2023 navazuje na úspěšný dotační program z předchozího roku, kdy se podařilo např. v měsíci září zaregistrovat 22 % nových e-aut. Přesto tvoří elektromobily v Rakousku nyní pouhá 2 % z celkového počtu všech registrovaných vozidel.
Rakouskou chce tímto krokem docílit větší nezávislosti na fosilních palivech a současně podpořit ochranu klimatu. Zmíněné cíle jsou plně v souladu se „Zelenou dohodou pro Evropu“, která se chce stát do roku 2050 prvním klimaticky neutrálním kontinentem na světě. Ambice Evropské unie jsou však v době ruské agrese na Ukrajinu, neustále se zvyšujících cen energií a vysoké inflace drahým luxusem, který si může opravdu málokdo dovolit. Také proto se zdá být krok Spolkového ministerstva pro ochranu klimatu, životního prostředí, energetiku, mobilitu, inovace a technologie (BMK) krokem správným směrem, který nejenže podpoří evropské cíle, ale také pomůže národní ekonomice.
Na elektromobil dostanete až 5 000 eur
Ptáte se, jak vysoká je podpora elektromobility v Rakousku pro běžné občany nebo živnostníky? Přejděme tedy k číslům. Fyzická osoba může při nákupu nového e-auta pro své soukromé účely dosáhnout na dotaci ve výši až 5 000 eur (118 500 Kč). Pořízení soukromé dobíjecí stanice je podpořeno částkou 600 eur (14 000 Kč) u wallboxů a dále částkou 1 800 eur (42 500 Kč) u dobíjecích systémů pro velké bytové domy. Firemní nabíjecí infrastruktura je podpořena částkou až 30 000 eur (710 000 Kč) a nákup nového e-motocyklu částkou až 1 900 eur (45 000 Kč).
Výhledově je plánováno ukončit výše uvedenou podporu pro firmy a nahradit ji novými pobídkami ve formě daňových zvýhodnění, např. odpočtu daně na vstupu, osvobození od spotřební daně, osvobození od pojištění motorových vozidel apod. Kromě toho BMK plánuje zavést nový systém financování užitných vozidel a infrastruktury s nulovými emisemi, který má podpořit obnovu firemních vozových parků. V roce 2023 je pro tento účel vyčleněno dalších 100 milionů eur. Financovány budou bezemisní nákladní automobily, dodávky nebo speciální vozidla ve třídách vozidel N1, N2 a N3.
Podpora je připravena i pro nákup plug-in hybridů
Co se týče podpory plug-in hybridů, nově je požadován dojezd 60 km čistě na elektřinu. V případě splnění této podmínky si mohou žadatelé přijít na dotaci až 2 500 eur, což je téměř 60 000 Kč. Dříve stačil pro splnění dotačního titulu dojezd 50 km na elektrickou energii.