Nissan brzy ukáže výkonný střešní solární systém pro svůj malý elektromobil

3
Nissan brzy ukáže výkonný střešní solární systém pro svůj malý elektromobil
Fotografie: Nissan
  • Systém využívá energii ze slunce k prodloužení dojezdu až o 3 000 km ročně
  • Projekt se snaží snížit závislost na elektrické síti
  • Solární systém dostal označení Ao-Solar Extender

Automobilka Nissan na letošním veletrhu Japan Mobility Show 2025 představí prototyp vozidla vybaveného palubním systémem pro výrobu solární energie. Systém dostal název „Ao-Solar Extender“ v rámci prezentace bude instalován na nejprodávanějším elektromobilu v Japonsku, kterým je malý kei car Nissan Sakura. Systém solárních panelů, vyvinutý interně, je navržen tak, aby snížil závislost na elektrické síti a současně má zvýšit pohodlí při vlastnictví elektromobilu. Vývojový tým odhaduje, že solární panely na střeše vozu dokáží ročně vygenerovat dostatek elektřiny k ujetí až 3 000 km ročně.

Tento koncept je příkladem druhého pilíře strategie Nissanu Re:Nissan – obnoveného závazku poskytovat inovativní produkty a řešení mobility, která zlepšují zákaznickou zkušenost. Integrace solární technologie do modelu Sakura je příkladem závazku Nissanu k inovativním a udržitelným řešením mobility, která rezonují ve vysoce konkurenčním japonském segmentu kei car. Tato iniciativa nejen posiluje vedoucí postavení Nissanu v oblasti ekologicky šetrných inovací, ale také zdůrazňuje, jak společnost aktivně utváří budoucnost vlastnictví elektromobilů pomocí praktických a ekologických technologií.

Střešní solární prodlužovač Ao-Solar Extender dokáže nabíjet vozidlo jak za jízdy, tak i při parkování. V klidovém stavu se z úložného prostoru vysouvá další panel, čímž se zvětšuje plocha solárního panelu a potenciál výroby energie na přibližně 500 wattů. Rozšířený panel také vytváří stín a pomáhá blokovat pronikání slunečního světla do interiéru vozu skrze čelní sklo, čímž se snižuje teplota v kabině a současně není potřeba, aby klimatizace běžela na plný výkon po delší dobu. Solární nástavba je tvarována tak, aby při jízdě minimalizovala odpor vzduchu a dokonale zapadla do celkového vzhledu modelu Sakura.

Ten byl sám o sobě v posledních třech letech nejprodávanějším elektromobilem v Japonsku a je často chválen pro svůj dostatečný dojezd. Zároveň má promyšlený design a nabízí dostatek prostoru pro čtveřici cestujících. Analýza údajů o jízdě od majitelů Sakury ukazuje, že mnozí z nich cestují na krátké vzdálenosti především za pochůzkami a do školy, což naznačuje, že solární energie by mohla pro značnou část majitelů téměř eliminovat potřebu nabíjení ze sítě. Solární systém navíc může sloužit i jako nouzový zdroj energie během přírodních katastrof.

Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Chytré, pěkné. Držím palce Nisanu, aby zvládnul tohle obdobní a přesně takové nápady teď potřebuje přenést do praxe.
Marek M.
Marek M.
Hm... úspora ze elektrickou energie odhadem max. 3000 KČ/ročně. By mě zajímalo, kolik to bude stát, ale tuším, že finančně to asi nevyjde moc dobře.
Moj Komis
Moj Komis
To im trvalo, u nás už dlho jazdí jeden starší nissan leaf so solárnym panelom na streche, ktorý používa na dobíjanie.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze