Elon Musk nedávno navštívil stavbu Gigafactory Berlin a při odchodu se neudržel a přítomným novinářům si nehledanými slovy postěžoval na německou byrokracii. Kdo by čekal, že si tím německý úřední aparát proti sobě poštve, se však zjevně mýlil; doslova vzápětí dorazilo jedno (snad) z posledních, nicméně opět pouze předběžných povolení. Takových už bylo tolik, že je většina fanoušků už přestala počítat někde kolem desátého, od nějž nějaký čas již uplynul.
Aktuálně dostala podle insideevs.com Tesla povolení k finální montáži „strojů a agregátů“ v hale finální montáže. Konkrétně pro instalaci vnitřní výbavy, interiéru, svatby a motoru. Potvrdilo to i braniborské ministerstvo zemědělství, životního prostředí a ochrany klimatu. Vypadá to tedy, že se vyčerpávající boj s úředním šimlem blíží ke konci, i když se to bez zpoždění neobejde. Pozoruhodné je srovnání s přístupem amerických úřadů; ve stejné době už v nedokončené Gigafactory Texas, jejíž výstavba postupuje přesně podle harmonogramu, vyrábějí odlitky pro Model Y.
Elon Musk si dává na první evropské továrně obzvlášť záležet a jakékoliv zádrhele bere osobně. Jako řada dalších přespolních výrobců bere evropský trh jako referenční a rád by se vyrovnal špičkové kvalitě německých automobilek. Proto by rád, aby byly Tesly Model Y, vyrobené u Berlína, ty nejkvalitnější a nejlépe smontované.