Začátkem června poslala česká vláda do EU ke schválení dokument Národní plán obnovy, který počítá s celou řadou dotačních pobídek k obnově ekonomiky, ale hlavně čisté mobilitě a nástupu obnovitelných zdrojů v ČR. Hlavní výzvou je učinit mobilitu udržitelnou, dostupnou více lidem a integrovat ji do multimodálního ekosystému ke zvýšení efektivního dopravního řešení, která ulehčí stávající infrastruktuře, zkvalitní veřejný prostor a podpoří udržitelné druhy dopravy.
Snahou České republiky je snížení emisí v dopravě prostřednictvím opatření uvedených v Aktualizaci Národního akčního plánu čisté mobility, který vznikl na základě požadavku směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/94/EU o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva, a ze kterého vychází komponenta čistá mobilita. Cílem je rozvoj potřebné infrastruktury pro vozidla na alternativní paliva a zvýšení počtu těchto vozidel v České republice. To pomůže nastartování výroby a prodejů vozidel na alternativní paliva v ČR.
Dotace půjdou hlavně na dobíjecí stanice a auta
Komponenta čistá mobilita má za cíl postavit 52 dobíjecích bodů a 10 km dynamického dobíjení pro veřejnou dopravu, 1 500 neveřejných dobíjecích bodů pro podnikatele, dále vybudovat 2 880 dobíjecích bodů v obytných budovách a 200 dobíjecích bodů pro obce, kraje, státní správu a jimi zřízené instituce a dalších. V komponentě na rozvoj čisté mobility se také podpoří nákup 3 525 elektromobilů, 30 vodíkových osobních vozidel a 1 000 cargo e-kol pro podnikatele, 1 485 vozidel (elektromobily, H2) pro obce, kraje a státní správu a 20 bateriových trolejbusů a 20 nízkopodlažních tramvají v Praze. Z dostupných dokumentů lze také zjistit, že dotace budou vypsány po volbách do poslanecké sněmovny, tedy na konci tohoto roku nebo až příští rok.
Celková podpora do roku 2026 pro navrhované reformy a investice obsahuje podporu budování infrastruktury pro alternativní paliva a nákupu vozidel na alternativní paliva v rozsahu:
- 2 880 dobíjecích bodů v obytných budovách (rodinné a bytové domy) za 144 mil. Kč,
- 52 nabíjecích bodů a 10 km dynamického dobíjení (DPHMP) za 1 200 mil. Kč,
- 1 500 dobíjecích bodů (podnikatelé) za 300 mil. Kč.
- 4 555 vozidel na alternativní paliva pro podnikatele za 990 mil. Kč,
- 1 485 vozidel (EV, H2) a 200 neveřejných dobíjecích bodů pro obce, kraje a státní správu za 600 mil. Kč,
- 20 bateriových trolejbusů a 20 nízkopodlažních tramvají v Praze za 1 700 mil. Kč.