Zero FX
test

Zero FX

Projede všude a ujede každému

Společnost Zero Motorcycles vznikla v roce 2006 v Kalifornii a rychle se stala průkopníkem v oblasti elektrických motocyklů. Model Zero FX byl představen v roce 2012 jako první dual-sportovní a celkově všestranný elektrický motocykl, který mohl zvládat jak asfaltové silnice, tak off-road. Bylo to inovativní řešení pro jezdce, kteří chtěli kombinaci výkonu a ekologie. Motorka prošla několika vylepšeními, která z ní udělala jeden z neoblíbenějších modelů v nabídce.

Zero Motorcycles spolupracuje s renomovaným designérským studiem Huge Design a tvrdí, že chce vytvořit motocykly, které vynikají nejen výkonem, ale také esteticky přitahují. V roce 2018 začala spolupráce s designérem Billem Webbem, který vytvořil model Zero FXS. Ten sloužil jako inspirace pro budoucí verze Zero FX. To by bylo z teorie, ale můj subjektivní názor je, že FX by si zasloužilo po designové stránce facelift, který by zároveň využíval modernější technologie. Čočkové žárovkové světlomety společně s žárovkovými blinkry a zadním světlem z minulého století nejsou reprezentativní pro motocykl této cenové kategorie. Jinak je design nezaměnitelný a snadno ho odlišíte, pořád ale nemůžu říct, že se mi úplně líbí.

Test Zero FX — pomyslný strop elektrických krosek

FX je koncipovaný pro dva lidi, takže sedlo je tvarované tak, ať se na něj pohodlně vlezou dva cestující, ale při jízdě na trati bych se svými 193 cm ocenil, kdyby bylo sedlo vkuse jako na ostatních endurech, ať si můžu přesedat, kam zrovna potřebuji, nicméně toto není vyloženě stroj na motokrosové tratě, ale hlavně na expediční ježdění po jakýchkoliv površích. Výška sedla je 881 mm právě kvůli zmiňovanému výkusu, a hlavně proto, ať nižší jezdci v pohodě dosáhnou na zem. Rám je hliníkový a celá motorka váží 131 kg. Vepředu se nachází 21" kolo, vzadu je pak 18", obě jsou obutá do Pirelli Scorpion MT 90, což je velice kvalitní all-terrain obutí.

Tabulka specifikací modelu Zero FX

Výkon 33 kW
Maximální rychlost 137 km/h
Baterie a nabíjení 7,2 kWh, 8/4/2 hodiny podle typu nabíječky
Dojezd až 146 km
Hmotnost 131 kg
Zdvih 218 mm vpředu, 227 mm vzadu, plně nastavitelné
Brzdy 240 mm vpředu dvoupístkový třmen, 240 mm vzadu jednopístkový třmen
Kola 21" vpředu, 18" vzadu
Cena 314 900 Kč

Komponenty

U kol a podvozku ještě chvíli zůstaneme, když uvedu, jaké brzdy a tlumiče FX využívá. Na předním kole najdeme kotouč 240 × 5 mm a asymetrický dvoupístkový třmen. Na zadním kole je kotouč 240 × 4,5 mm a třmen pouze jednopístkový. Brzdy jsou od španělské firmy J.Juan, která od roku 2021 spadá pod Brembo, dále tu najdeme ABS 9. generace od firmy Bosch. Přední vidlice má zdvih 218 mm, zadní tlumič 227 mm. O odpružení se stará společnost Showa a tlumiče mají nastavitelné předpětí, tlumení komprese i odskok. Nosnost biku je potom 155 kg.

Baterie

Baterie byla dříve vyjímatelná během několika málo vteřin, ale poté, co se model FX postupně vzdaloval od MX, který se vyráběl do roku 2016, se namísto dvou battery packů začal používat jen jeden. Dá se říct, že je téměř napevno integrován k motorce a výměna je už složitější. Nicméně kapacita je 7,2 kWh a máte vice možností, jak nabíjet. Integrovaná nabíječka má výkon 650 W, takže nabíjení tímto typem zabere klidně až 9 hodin. Další možností je pořídit si ne úplně levnou rychlonabíječku, se kterou trvá nabíjení 4 hodiny. Jestli na nabíjení opravdu spěcháte, tak s využitím dvou rychlonabíječek a speciálního konektoru můžete nabíjet na 95 % za pouhou hodinu a dvacet minut. Rychlé nabíjení zní dobře a lákavě, ale pojí se s ním jistá příkoří, jedním z nich je zmiňovaná cena více než 20 000 Kč při koupi rychlonabíječky od Zera, ale stejný typ na internetu najdete levněji. S rychlonabíječkou je nutné nabíjet duálně, tedy současně i přes zabudovanou nabíječku, a další věcí je konektor, který je umístěný za gumovou krytkou ze strany motocyklu a abyste se k němu dostali, musíte krytku proříznout. Na baterku mate záruku 5 let a neomezený počet kilometrů.

Motor a dojezd

FX využívá poslední generaci motoru Z-Force 75-5, který mu propůjčuje nezanedbatelné dynamické vlastnosti. Má maximální výkon 33 kW a dosahuje točivého momentu 106 Nm. Díky těmto hodnotám se FX dostane z 0 na 100 km/h za 4,3 s, což je u dual-sportů velice nadprůměrná hodnota. Maximální rychlost je omezena na 137 km/h, čímž se FX stává použitelná i na dálnicích, ovšem spotřeba při rychlé jízdě je velká. Zero udává, že FX zvládne kombinovaně ujet až 111 kilometrů, ve městě 146 km a při průměrné rychlosti 113 km/h na dálnici dosáhne dojezdu 63 km. Já se při jízdě na FX pohyboval mezi 80 až 100 km.

Jízdní módy

FX má 3 jízdní režimy: Eco, Custom a Sport, které se přepínají tlačítkem na řídítkách. Režim Eco je stažený na 11 kW, které se zapisují do techničáku, díky čemuž můžete FX řídit s řidičákem A1, to znamená od 16 let, případně s řidičákem skupiny B. Režim Custom je nastavitelný přes mobilní aplikaci Zero Next Gen, kde si můžete nastavit maximální rychlost, maximální výkon a míru rekuperace jak přes brzdové páčky, tak přes motor. V aplikaci pak máte k dispozici veškerá jízdní data, informace o baterii, můžete skrze ni provádět aktualizace softwaru a odemykat prémiové funkce. A režim Sport vám zpřístupní maximální hodnoty, tedy 33 kW a 106 Nm.

ABS a kontrola trakce

Je nutné zmínit, že pokud budete jezdit na trati, určitě nechcete, ať vám do řízení zasahuje ABS. Protiblokovací systém můžete vypnout vždy pouze pro aktuální jízdu, dokud motorku nevypnete nebo nepostavíte na stojánek, pak se tento proces musí opakovat. Pro vypnutí ABS musíte mít zapnuté zapalování, vypnuté pohotovostní tlačítko, motorku na stojánku a pak podržíte na 4 vteřiny tlačítko Mode společně s tlačítkem v pravém spodním rohu displeje. Rozblikání kontrolky na displeji signalizuje, že ABS je vypnuté. Zajímavé je také to, že Zero nemá pro svou nejnižší platformu XMX, tedy pro modely FX, FXS a FXE, žádné nastavení kontroly trakce, jedinou kontrolou je tedy citlivost ve vašem zápěstí.

Jízda

FX je perfektní motorka pro kondiční endurové ježdění v terénu i na silnici, kdy víte jaký máte cíl, ale vůbec nevíte, kudy se tam dostanete. Na silnice je možné si užívat dynamické vlastnosti na výjezdech ze zatáček, do kterých se dá i slušně položit, vůbec není cítit vyšší těžiště a kdykoliv vás napadne, tak můžete sjet ze silnice jak na polní cestu, tak do složitějších terénů a na trať. Na trati jsem si všiml, že plyn je opravdu citlivý a na roletě při sportovní jízdě jsem za něj trošku cukal, což rozhazuje stabilitu.

Závěr

Kdybych FX srovnával s konkurencí, určitě bych zmínil KTM Freerider E-XC a Sur-Ron Storm Bee. Kdybych měl vypíchnout, která je nejlepší, tak to téměř není možné, protože každá v něčem vyčnívá a někde jí zase něco chybí. Zero FX je z této trojice bez pochyb nejvýkonnější, Storm Bee vyniká softwarovými nastaveními a KTM je v těžkém terénu jako ryba ve vodě. Věřím, že pro většinu lidí bude nejspíš rozhodující cena. Zero vychází za normálních okolností zdaleka nejhůř. Schválně zmiňuji za normálních okolností, protože pražské dealerství v současné době vyprodává skladové i předváděcí motocykly pod doporučenou maloobchodní cenou, takže nové FX můžete mít za cenu 314 900 Kč. Pokud jste si na něj někdy dělali zálusk, není lepší doba než teď.

Foto: Zero Motorcycles, LivePR

Klady
  • jízdní vlastnosti
  • aplikace
  • výkon
Zápory
  • doba nabíjení
  • design
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze