Nabíjecí síť skupiny ČEZ už sestává ze 150 stanic. Dalších 50 brzy vyroste

Nabíjecí síť skupiny ČEZ už sestává ze 150 stanic. Dalších 50 brzy vyroste
  • Za minulý rok dodala celá síť nabíječek ČEZ celkem 959 115 kWh elektřiny
  • Do konce roku vyroste dalších 50 stanic, většina bude rychlonabíjecích
  • V České republice je aktuálně registrováno přes 2 500 elektromobilů

Na letišti Leoše Janáčka v Ostravě-Mošnově byla dnes zprovozněna 150. veřejná dobíjecí stanice pro elektromobily provozovaná Skupinou ČEZ v ČR. Z toho 92 tvoří rychlodobíjecí stanice a 58 stanice normálního dobíjení. V Mošnově jde současně o první letištní lokalitu v síti ČEZ. Síť veřejných dobíjecích stanic Skupiny ČEZ, která už se svým rozsahem vyrovnává větším řetězcům klasických čerpacích stanic, začala vznikat v roce 2012. V lednu před sedmi lety zahájila pod vlajkou ČEZ provoz první klasická dobíjecí stanice a 20. září stejného roku ji následovala první rychlodobíjecí stanice umístěná před centrálou společnosti v Duhové ulici. Od té doby se dobíjecí stanice ČEZ staly vyhledávanou adresou. Celá síť dodala loni do baterií elektromobilů celkem 959 115 kWh elektřiny. Jen za letošní první tři měsíce letošního roku nateklo na stojanech ČEZ do baterií elektromobilů celkem 384 876 kWh elektřiny.

Nabíjecí stanice ČEZ

Letos bychom loňské už tak vysoké tempo výstavby chtěli nejen udržet, ale ještě více vystupňovat a do konce roku překonat hranici 200 stanic v naší síti. Převažovat by přitom měly veřejností stále poptávanější rychlodobíjecí lokality. Tento nárůst v kombinaci s více než třemi tisícovkami elektromobilů, které do konce roku budou jezdit po českých silnicích, by měly posunout objem elektřiny odebrané letos na našich stojanech až k hranici 1,5 milionu kWh, což je např. ekvivalent více než 40 tisíc plných dobití elektromobilu střední třídy,“ říká Pavel Cyrani, člen představenstva a ředitel divize obchod a strategie ČEZ.

Výstavba veřejných stanic rychlého dobíjení je z části financovaná díky prostředkům z dvojice grantů evropského programu CEF (Connecting Europe Facility), v jehož výzvách ČEZ loni a předloni uspěl. Evropská komise touto cestou podporuje propojování Evropy budováním dobíjecích stanic podél hlavní silniční sítě TEN-T. Z tohoto zdroje byla financována také výstavba stanic na ostravském letišti. Souběžně ČEZ rozšiřuje síť také z vlastních prostředků.

Skupina ČEZ na severovýchodní Moravě a ve Slezsku aktuálně provozuje 21 veřejných dobíjecích stanic, z toho 9 rychlodobíjecích. Ty elektromobilisté najdou vedle Ostravy také ve Frýdku-Místku, Karviné a Třinci. V přípravě jsou v dohledné době stanice v dalších lokalitách.

V České republice je aktuálně registrováno více než 2 500 elektromobilů. V roce 2017 přibylo 400 vozů na elektrický pohon, loni 725 elektromobilů a letos do konce dubna 221 e-aut. Odhady dalšího vývoje hovoří v horizontu několika let o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů. Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy, i v České republice se elektrická auta definitivně stávají běžnou součástí zejména městského provozu. Vyšší dojezd nových typů elektrických vozů v kombinaci s hustší sítí veřejných dobíjecích stanic také definitivně otevírají pro elektromobilitu cestování mezi městy.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze