Elon Musk je známý svým neortodoxním přístupem k médiím i okolnímu světu. A je pravdou, že dosud většina jeho netradičních strategií fungovala, čehož nejlepším důkazem je automobilka Tesla vybudovaná z ničeho a aspirující na zařazení mezi největší světové výrobce. Jenže s přerodem dravého startupu v etablovaný korporát se začínají ukazovat limity tohoto přístupu. Zákazníci bývají z věčného mlčení a nulových reakcí automobilky na jakékoliv, byť dobře míněné podněty z vnějšího světa, frustrovaní, a to dokonce natolik, že občas napíší Elonu Muskovi nějaký ten zdvořilý otevřený dopis.
Jenže permanentní tlak na šéfa Tesly se v posledních dnech prudce vystupňoval. Hlavně kvůli žalobě, která na něj byla podána kvůli údajným machinacím s kryptoměnami, v níž jde o čtvrt bilionu dolarů. Ambiciózní vývojové a výrobní plány také čím dál častěji a tvrději narážejí na objektivní potíže, neustále se zpožďují náběhy nových modelů i výroby těch stávajících a obraz neomylného vizionáře pomalu dostává trhliny. A tak začal vymýšlet různé alternativní cesty a plány, jednou z nich je i možnost změny postoje k reklamám. Jenže i když závěr, který Musk nedávno připustil v osobním rozhovoru s fanoušky, zní očekávatelně a logicky, Muskovy důvody jsou, jako obvykle, nekonvenční.
Elon on Advertising: Maybe we should. Traditional media won't run negative pieces about automotive because they are one of the biggest, if not the biggest advertiser in their papers; There's a tacit understanding you don’t run hit pieces on your major advertisers. @elonmusk
— Sawyer Merritt 📈🚀 (@SawyerMerritt) June 22, 2022
1/2 pic.twitter.com/2RmeF5wDRH
V reklamě totiž nevidí prostředek na zlepšení prodejů (to Tesla, která sotva stíhá uspokojit stávající zájemce, aktuálně vskutku nemá zapotřebí) ani zlepšení vztahu s okolním světem, ale způsob, jak vydavatelům zabránit ve zveřejňování přemíry negativních zpráv na adresu jeho společnosti. Odhlédněme od skutečnosti, že opravdu silná vydavatelství se ničím takovým ovlivňovat nenechávají a zůstává nám tu způsob uvažování, který jakoby stále nenacházel soulad s okolním světem. Nelze tedy vyloučit, že Tesla dospěla do fáze, kdy jí šéfovy neortodoxní metody budou spíše na škodu, i když ji dostaly tam, kde dnes je. Každopádně v nejbližší budoucnosti uvidíme a pokud Tesla skutečně začne s reklamami, zdá se, že svět nejde předělat tak snadno, jak si Musk myslí.