Ministr dopravy a průmyslu a obchodu ČR, Karel Havlíček, každý čtvrtek odpovídá na položené dotazy na YouTube. Jeden dotaz byl položen přímo na naše oblíbené téma, tím je podpora rozvoje elektromobility ze strany státu v našich končinách.
Dotaz diváka: Jakou přesnou podporu plánujete pro daleko větší prosazení elektromobility u nás? Vždyť jsme v 8. nejhorší v rámci EU a lepší to není ani u nabíječek!
„Je to do značné míry dáno chutí našich lidí kupovat si tyto vozy a konzervatismem. Souhlasím s tím, že vláda to nemůže nechat jenom tak ležet a že musí vytvořit určitou formu podpory. Nicméně se kloním k tomu, že bychom neměli podporovat nákup vozidel ve smyslu jejich dotace, ale měli bychom podporovat zaprvé infrastrukturu, to znamená nabíječky. Tady na to máme připraveno relativně hodně zdrojů, ať už z různých národních nebo evropských programů. Třeba teď je to zakomponováno v národním plánu obnovy a v každém případě dnes, když se podíváte, kolik je elektrovozidel a kolik je dobíječek, tak to přibližně stále kopíruje to, co je nezbytně nutné, a to je jedna desetina. Jinými slovy, abychom měli desetinu dobíječek vůči počtu elektrovozidel. Očekáváme, že těch elektrovozidel by podle střízlivých odhadů automobilového průmyslu mělo být v roce 2030 v České republice kolem 250 až 300 tisíc. Což by znamenalo přibližně 25 až 30 tisíc dobíječek, což připraveno bude.“
„Druhá věc, jak to můžeme podpořit, je, že stát a veřejná sféra bude kupovat elektromobily. Což si myslím, že je správné a toto již činíme. Minimálně ze začátku určitým podílem a časem možná stoprocentně. Třetí věc je nepřímá podpora. To znamená, že si dovedu představit, že v nějaké rozumné době bychom měli umět podpořit nepřímými nástroji, například daňovými odpisy, nákup firemní flotily, pokud se budou kupovat elektromobily.“
Nechci být za morouse a přílišného eko-aktivistu, sám využívám BEV ale jsem v té skupině, která žije na dluh odhadem tak 7 let (vekobateriový e-tron, nicméně najedu ročně cca 20tis km které nelze nahradit jízdou na kole) a pak se auto doufám dožije u někoho jiného ještě pár let provozu. Věřím ale že až pomine ta slepá lobby, chytří vezmou rozum do hrsti a jasně řeknou kde elektro podpořit a kde je to naopak přítěž. Třeba taxikářům, MHD nebo služebním flotilám které nejezdí dlouhé trati a všem s vysokými nájezdy bych to dal skoro jako povinnost, našim svátečním řidičům kterých je většina a kteří nám sráží ten průměr na těch 550km měsíčně bych nákup BEV naopak skoro i zakázal. Ti by nám nákupem nových vozů zadělali na tak velký ekologický dluh, který by nikdy nebyli schopni splatit...