Ministr dopravy napověděl, jak to bude u nás s elektromobilitou

4
Ministr dopravy napověděl, jak to bude u nás s elektromobilitou
Fotografie: Ministr dopravy Karel Havlíček
  • Neplánuje se dotační podpora nákupu elektromobilů
  • Do roku 2030 se odhaduje 250 až 300 tisíc elektromobilů v ČR
  • Podpora bude pro nabíjecí stanice, státní organizace a daňové odpisy

Ministr dopravy a průmyslu a obchodu ČR, Karel Havlíček, každý čtvrtek odpovídá na položené dotazy na YouTube. Jeden dotaz byl položen přímo na naše oblíbené téma, tím je podpora rozvoje elektromobility ze strany státu v našich končinách.

Dotaz diváka: Jakou přesnou podporu plánujete pro daleko větší prosazení elektromobility u nás? Vždyť jsme v 8. nejhorší v rámci EU a lepší to není ani u nabíječek!

„Je to do značné míry dáno chutí našich lidí kupovat si tyto vozy a konzervatismem. Souhlasím s tím, že vláda to nemůže nechat jenom tak ležet a že musí vytvořit určitou formu podpory. Nicméně se kloním k tomu, že bychom neměli podporovat nákup vozidel ve smyslu jejich dotace, ale měli bychom podporovat zaprvé infrastrukturu, to znamená nabíječky. Tady na to máme připraveno relativně hodně zdrojů, ať už z různých národních nebo evropských programů. Třeba teď je to zakomponováno v národním plánu obnovy a v každém případě dnes, když se podíváte, kolik je elektrovozidel a kolik je dobíječek, tak to přibližně stále kopíruje to, co je nezbytně nutné, a to je jedna desetina. Jinými slovy, abychom měli desetinu dobíječek vůči počtu elektrovozidel. Očekáváme, že těch elektrovozidel by podle střízlivých odhadů automobilového průmyslu mělo být v roce 2030 v České republice kolem 250 až 300 tisíc. Což by znamenalo přibližně 25 až 30 tisíc dobíječek, což připraveno bude.“

„Druhá věc, jak to můžeme podpořit, je, že stát a veřejná sféra bude kupovat elektromobily. Což si myslím, že je správné a toto již činíme. Minimálně ze začátku určitým podílem a časem možná stoprocentně. Třetí věc je nepřímá podpora. To znamená, že si dovedu představit, že v nějaké rozumné době bychom měli umět podpořit nepřímými nástroji, například daňovými odpisy, nákup firemní flotily, pokud se budou kupovat elektromobily.“

Související články
Diskuze ke článku
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Tento ministr všeho už snad brzy přestane škodit..
Ivan Hoe
Ivan Hoe
Odhlédnu od peněz, těch si natiskneme kolik chceme... ale doufám že někdo brzy spočítá, kdy se doopravdy BEV ekologicky vrátí a hlavně kdo by je měl provozovat a kdo ne. Zatím je predikce bodu zlomu 90tis ujetých km u malobateriových aut a až 150tis ujetých km u velkobateriových. Do této hranice se ale většina řidičů nikdy nedostane ještě před dobou životnosti takového auta - připomenu že náš průměrný nájezd je 6800km/rok, což je 13let provozu u malobateriového auta, u velkobateriového až po 22letech a pak teprve se ekologii vrací to, co bylo výrobou elektroauta - a zejména pak baterie která na tom má největší podíl, začíná obracet a teprve poté bude provoz opravdu reálně ekologický. Nelze souhlasit s tím, že si budeme sice ve městech dýchat o něco lépe, ale přírodě zasadíme díky tomu dvakrát větší direkt. Vlastně třikrát větší, protože tím zase o něco prodloužíme naše neproduktivní dožívání které stojí přírodu opět hromadu dalších odčerpaných zdrojů.
Nechci být za morouse a přílišného eko-aktivistu, sám využívám BEV ale jsem v té skupině, která žije na dluh odhadem tak 7 let (vekobateriový e-tron, nicméně najedu ročně cca 20tis km které nelze nahradit jízdou na kole) a pak se auto doufám dožije u někoho jiného ještě pár let provozu. Věřím ale že až pomine ta slepá lobby, chytří vezmou rozum do hrsti a jasně řeknou kde elektro podpořit a kde je to naopak přítěž. Třeba taxikářům, MHD nebo služebním flotilám které nejezdí dlouhé trati a všem s vysokými nájezdy bych to dal skoro jako povinnost, našim svátečním řidičům kterých je většina a kteří nám sráží ten průměr na těch 550km měsíčně bych nákup BEV naopak skoro i zakázal. Ti by nám nákupem nových vozů zadělali na tak velký ekologický dluh, který by nikdy nebyli schopni splatit...
Evolt
Evolt
Jenže co když soudruzi ,,střízliví počtáři z automobilového průmyslu'' udělali někde ,,jenom takovou drobnou chybku v desetinné čárce'' a v roce 2030 tu nebude 250 000 - 300 000 elektromobilů, ale třeba 500 000 nebo klidně i 900 000? Asi by bylo z hlediska budování infrastruktury lepší počítat s vyššími čísly, protože asi všichni moc dobře víme, jak to dopadá s předpověďmi exponenciálně rostoucích technologií - Dají se předpovídat asi stejně dobře jako erekce v průběhu dne.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze