Nevídané. Mercedes nám AMG GT XX ukázal i s hmyzem. Svět objel za 7 dní

Živé dojmy a video z mnichovského autosalonu 2025
Nevídané. Mercedes nám AMG GT XX ukázal i s hmyzem. Svět objel za 7 dní
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Koncept AMG GT XX za 24 hodin ujel neuvěřitelných 5 479 kilometrů
  • Během necelých osmi dní pak překonal vzdálenost 40 075 kilometrů, což odpovídá obvodu Země
  • Těží i z ultrarychlého nabíjení výkonem až 850 kW
  • Mercedes nám auto ukázal naživo v Mnichově, a to včetně hmyzu

Mercedes‑AMG se pochlubil, že se mu podařilo posunut hranice elektromobility s konceptem AMG GT XX, který dokázal objet svět v reálném čase. Během osmidenního testu na legendární rychlostní trati Nardò v Itálii vůz ujel 40 075 kilometrů, což odpovídá obvodu Země, za 7 dní, 13 hodin a 24 minut. Na mnichovský autosalon nám Mercedes auto přivezl ukázat. Naživo vypadá skutečně famózně, Mercedesu také musíme vystřihnout poklonu za vtipnou prezentaci, auto totiž ukázal puristicky a zcela záměrně včetně záplavy „rozpláclého“ nebohého hmyzu na karoserii i sklech, který AMG GT XX nachytalo v průběhu své rekordní jízdy na okruhu.

Brutální elektřina. Za 24 hodin ujel AMG GT XX přes 5000 km

S technologickým programem CONCEPT AMG GT XX vstupujeme do nové dimenze výkonu – tentokrát s plně elektrickým pohonem. Cílem je redefinovat hranice toho, co je technicky možné v éře elektrických pohonů. Co by tedy bylo vhodnější, než opět se vydat za rekordy? Naším posláním je redefinovat samotné standardy výkonu pomocí průlomových technologií a inovací. Jsem nesmírně hrdý na bezprecedentní úspěch celého týmu při této unikátní rekordní jízdě,“ uvedl Markus Schäfer, člen představenstva Mercedes‑Benz Group AG.

AMG GT XX naživo na IAA 2025 v Mnichově. I s hmyzem.

V rámci náročného testu vůz překonal i 24hodinový rekord elektromobilu s ujetými 5 479 km, což je o 1 518 km více, než činilo dosavadní maximum. Stuttgartu se to podařilo, mimo jiné, díky udržení konstantní rychlosti 300 km/h a extrémně rychlému nabíjení výkonem až 850 kW.

Jako pilot Formule 1 jsem zvyklý posouvat technologii na absolutní hranice – a CONCEPT AMG GT XX mě opravdu ohromil. Axiální motory reagují stejně okamžitě a přesně jako pohonná jednotka Formule 1, ale s výdrží, kterou jsem dosud zažil jen u spalovacích motorů. Tato technologie změní zážitek z jízdy – jak na závodním okruhu, tak na silnici,“ dodal George Russell, pilot týmu Mercedes‑AMG Petronas F1

Je ale také potřeba dodat, že při rekordu se na trati střídala dvě vozidla, posádky se pak měnily po dvouhodinových směnách. Podmínky nicméně byly i tak náročné, například teplota vzduchu přesahovala 35 °C.

Připomeňme si i některé zajímavé parametry konceptu. Čtyřmístné kupé kombinuje tři elektromotory s axiálním magnetickým tokem, přímo chlazenou baterii s více než 3 000 cylindrickými články a vysokým napětím přes 800 V. Díky kompaktním motorům, inteligentnímu řízení teploty a optimalizované chemii článků dosahuje měrné energie 300 Wh/kg a objemové hustoty 740 Wh/l. Aerodynamiku podporují aktivní lamely na kolech i v nárazníku, spodní kryt generuje Venturiho efekt a součinitel odporu vzduchu je pouze Cx 0,198, přičemž systémový výkon přesahuje 1 360 k a nejvyšší rychlost přes 360 km/h.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze