Mercedes představil elektrický crossover EQA. Překvapí dlouhým dojezdem

5
Mercedes představil elektrický crossover EQA. Překvapí dlouhým dojezdem
Fotografie: Mercedes-Benz
  • Základní verze EQA 250 bude mít výkon 140 kW a pohon předních kol
  • V plánu je i verze 4×4 s vyšším výkonem a dojezdem přes 500 km
  • Na český trh dorazí začátkem února, cena bude přibližně 1,25 milionu Kč

Představení nejmenšího elektromobilu od Mercedesu, který vychází z modelu GLA, mělo proběhnout již koncem loňského roku, ale stejně jako spousta dalších věcí bylo odloženo kvůli pandemii COVID-19, která komplikuje spoustu procesů. Malý crossover nese název EQA a představil se dnes. Příjemně přitom překvapil například dojezdem, který jsme u spíše městského crossoveru rozhodně čekali menší. Základní verze EQA 250 totiž zvládne ujet 426 kilometrů v cyklu WLTP a v plánu je i verze s dojezdem přes 500 kilometrů.

Základní model z řady EQ, která se bude dále rozrůstat o spoustu dalších modelů, má karoserii shodnou s populárním crossoverem GLA. Na první pohled se od něj ale liší například plnou maskou, jako má například větší EQC. Dalším poznávacím znakem jsou LED svítící pruhy, které spojují jak přední Full LED světlomety, tak i zadní světla, která taktéž využívají LED technologii. A samozřejmě jsou na předním sloupku i emblémy EQA v designu řady EQ.

Mercedes EQA překvapí i možností tažení přívěsu

Rozměry se Mercedes EQA řadí na spodní hranici kompaktních SUV, jde tedy spíše o městský crossover. Překvapením ale je, že i když je určený hlavně do města, má základní verze EQA 250 baterii o využitelné kapacitě 66,5 kWh a z ní vyplývající dojezd 426 km dle cyklu WLTP. Tato verze má poháněnou pouze přední nápravu a výkon činí 140 kW, tedy 190 koňských sil. Kromě zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,9 sekund a maximální rychlosti 160 km/h to tomuto crossoveru umožňuje i tažení přívěsu o hmotnosti až 750 kg, což u elektromobilů této kategorie také není běžné. Palubní nabíječka je třífázová s maximálním výkonem 11 kW, rychlonabíjení umožňuje přijmout nabíjecí výkon až 100 kW. Z hlediska parametrů tedy vypadá Mercedes EQA velmi slibně.

V plánu je i silnější EQA s delším dojezdem

V plánu je i silnější verze s pohonem všech kol a větší baterií. Ta má mít výkon přes 200 kW, dojezd dle WLTP přes 500 km a zvládne i tažení těžšího přívěsu. Mercedes uvádí, že divize EQ vidí klíč k většímu dojezdu nikoli ve stále větších bateriích, ale v systematickém zlepšování účinnosti všech komponent vozidla, což je nepochybně správná cesta. Základní EQA 250 má spotřebu dle WLTP 17,7 kWh/100 km.

V interiéru se můžeme těšit na špičkový infotainment MBUX, který známe už z jiných vozů Mercedes, například z již zmíněného většího sourozence, EQC. Samozřejmostí je také aplikace Mercedes me. Díky té si můžete vytopit/klimatizovat interiér před jízdou, ještě když je vozidlo připojené k nabíječce, což zvýší dojezd. A jelikož je v základní výbavě i tepelné čerpadlo, nemělo by ani topení během jízdy mít zásadní vliv na spotřebu a dojezd.

Začátek prodeje je stanoven na 4. února, což je i plánovaný začátek prodeje a zveřejnění ceníku v Česku. Základní česká cena zatím není známá, ale v Německu má vůz startovat na částce 47 540,50 eur, což je v přepočtu přibližně 1,25 milionu korun. Na přesnou českou cenu si ale budeme muset počkat do začátku února.

Technické parametry Mercedes-Benz EQA (2020) 250

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 463 × 1 834 × 1 620 mm, 1 965 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon140 kW, 190 koní, točivý moment: 385 Nm
Baterie? (66,5 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 15,4 kWh / 100 km, dojezd: 495 km
Cena od1 275 340 Kč
Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
Hezký auto, dlouho jsem přemýšlel, zda do něj jít, nakonec jsem zvolil Niro. Předpokládám, že vůz bude k dodání na letos podzim, cena 1,25 mil. bude za úplné holátko, jak znám MB, tak půjde naklikat dalších 300 tis. solidního vybavení. Spotřeba bude samozřejmě lepší než EQC, nicméně na Konu nebo Niro to mít sice nebude, ale určitě bude velký zájem.
Tomáš Zajíček
Tomáš Zajíček
Naposledy upraveno: 20. 1. 2021 21:36
"Prémiová" automobilka nabízí další předělávku spalováku na EV. Znamená to samé nevýhody pro zákazníka a výhody pro Mercedes. Nevýhody: není frunk i přes dlouhý předek, malý zadní zavazadlák, nic moc aerodynamika, je to předokolka, mnohem lepší by byla zadokolka, pomalé 100 kW DC nabíjení např. ve srovnáni s Teslou Y, která umí až 250 kW - v tomto by měl přece Mercedes minimálně vyrovnat Teslu, 100 kW je ostuda. Zrychlení za 8,9? To je vtip? Tesla Y to v základní, nejpomalejší verzi SR zvládá za 5,5 s. Výhody pro Mercedes: ušetřil na vývoji spec. platformy pro EVs a bohužel je to sakra vidět. Auto je to docela hezké, ale jako EV pro rok 2021 to hodně zaostává - smutné je to hlavně z toho důvodu, že Mercedes by měl být na špici vývoje, ale tady je tak sotva uprostřed peletonu.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze