Legendární italská značka Lancia se 116letou historií to v éře Fiatu a později FCA dotáhla až téměř k zániku. Aktuálně prodává jediný model Ypsilon, což je 11 let starý klon Fiatu 500 s dvouválcovým motůrkem, který se už dokonce ani nevyrábí v Itálii. Na Lancii, která světu dala sériové motory V6, která zcela ovládla světová rallye 70. až 90. let a která ještě před 13 lety vyráběla úchvatné šestiválcové koráby se sportovním šmrncem, už téměř všichni, kromě Italů, zapomněli. Nikde jinde než v Itálii už dnes také novou Lancii nekoupíte. A tak ji ještě před rokem a půl čekala eutanázie. Jenže teď to vypadá, že ji pod křídly Stellantisu čeká mnohem radostnější osud.
Tak to aspoň naznačila prezentace na Dni designu Lancia, kde sice žádné nové automobily nestály, ale čekaly tam optimistické informace a také něco, co se při podobných příležitostech často nevidí. Odvážná, velkorysá a po čertech dynamická skulptura jménem Lancia Pu+Ra Zero, o níž těžko na první pohled soudit, co vlastně představuje. Zřejmě něco, co má létat, ať už přírodního nebo technického původu. Každopádně ale prý jde o manifest nového designového jazyka značky Lancia, na který se můžeme těšit už za dva roky. Právě v roce 2024 totiž vyjede první elektrická Lancia, kterou nebude nic jiného než plně elektrický nový Ypsilon. Za další dva roky se přidá Delta a v roce 2028 něco, o čem zatím nevíme vůbec nic. Ale zřejmě to bude velká designová revoluce.
Značka, která prakticky zpřetrhala vazby na svou legendární historii, se totiž skutečně ocitla v pomyslném bodě nula, z nějž má šanci stát se v elektromobilním světě módní a designovou ikonou. První masově vyráběné elektromobily, zejména ty čínské, totiž zatím historii automobilové elegance nepřepsaly. Aby se nám lépe čekalo, než se designový skvost s konzumní elektrotechnikou představí, vedení značky připravilo třídílný seriál o znovuzrození italské legendy, jehož první díl spatří světlo světa už v lednu. Takže zatím přikládáme ukázku.