Elektrická doba stále akceleruje, takže zatímco v minulých letech stačil na představení chystaných elektrických novinek pro daný jeden nedlouhý článek, aktuálně už je seznam tak dlouhý, že jsme jej museli rozdělit na několik částí. Zde je ta první, věnovaná polovině elektromobilů, chystaných na letošní rok, avšak dosud oficiálně nepředstavených. V další části se pověnujeme jejich zbytku a v dalším textu si shrneme, co víme o novinkách již představených, avšak dosud neprodávaných.
Chystané elektromobily na rok 2024
Abarth
600e
Ostřejší verze již představeného Fiatu 600e by měla nasadit jinou techniku, konkrétně novou verzi známé platformy eCMP (STLA small), pojmenovanou Perfo-eCMP. Ta z té původní pochopitelně vychází, nabízí však výkonnější motor o mocnosti 240 k, diferenciál s omezenou svorností a také větší brzdy. Dojít má i na speciální pneumatiky s variabilní směsí. Poháněna bude stejná náprava, jako u originálu, takže půjde o jednu z nejostřejších elektrických předokolek.
Abarth 600e Performance Crossover Will Be Its Most Powerful Car Yet. With a little help from Stellantis Motorsport, the upcoming Abarth will be the most potent one in the Italian automaker's history. #electricvehicles #industrynews #sportscars #video Read: https://t.co/pvy4yAnEgQ pic.twitter.com/e4Ng7F6NZv
— CarBuzz (@CarBuzzcom) January 12, 2024
Alfa Romeo
Milano
Vůbec první, plně elektrická Alfa Romeo by se měla ukázat 10. dubna v Miláně a podle dnešních obyčejů půjde o sázku na jistotu, tedy malý městský crossover. Technicky bude příbuzný s Fiatem 600e, Jeepem Avenger či Peugeotem e-2008, využije tedy služeb koncernové platformy STLA small.
10 April 2024. The World Premiere of the new #AlfaRomeoMilano now has an official date. Our Italian engineers are managing the development of the car at the Balocco Proving Ground. The goals: first-class handling and excellent driving dynamics. #AlfaRomeo https://t.co/Cr41E1ZWHb pic.twitter.com/sqBqR4tA6A
— Alfa Romeo (@alfa_romeo) January 24, 2024
Alpine
A290
Teprve druhý model v novodobé historii značky Alpine bude odvozen od chystaného Renaultu 5 Electric, naváže tedy na malý Renault 5 Alpine z roku 1976 a zejména na jeho okřídlenou verzi Alpine Turbo z roku 1980. Na rozdíl od ní ale nejspíš zůstane u pohonu předních kol po vzoru výchozího R5 Electric.
The Alpine A290 Beta electric hot hatch will be revealed later today - here's everything we know so far https://t.co/axjxdyxqoR pic.twitter.com/tg2Uq3Voph
— Autocar (@autocar) May 9, 2023
GT X-Over
První opravdu ostré elektrické Alpine se představí až ke sklonku roku, vyrábět se má totiž až v roce 2025. Dostane nízkou siluetu crossoveru a s největší pravděpodobností pohon všech kol, odvozený od Nissanu Ariya. Design by se měl opět maximálně odvolávat na legendárn alpinku A110 z šedesátých let, která o dekádu později dělala těžkou hlavu všem soupeřům na československých rallye.
It might look like a Dacia Duster on first glance, but the underlying platform is likely to be the Alpine GT X-Over https://t.co/cmT4sc2XyD pic.twitter.com/MsHqGhiLVC
— Autocar (@autocar) March 22, 2022
Audi
Q6 e-tron
Nejočekávanější novinka od Audi se představí už v únoru a přinese zcela novou, 800V platformu PPE, určenou pro vrcholné modely Audi a Porsche. Nabídne zcela nový koncept interiéru bez středového tunelu a kokpitem, orientovaným na řidiče. Chybět nebude inteligentní hlasové ovládání. V nabídce nebude chybět ani vrcholná verze SQ6 s krátkodobým výkonem přes 500 koní.
A6 e-tron Avant
Bojovat o místo na slunci ve veledůležité prémiové vyšší střední třídě dorazí po výchozím liftbacku Audi A6 e-tron také odvozené kombi Avant. V této kategorii není místo pro přehmaty ani experimenty, takže Audi nabídne to nejlepší, co má. Tedy 800V architekturu PPE, digitální maticové světlomety, 100kWh baterii a klasicky střižený interiér, ovšem s nově umístěnými displeji. Místo stávajícího umístění v palubní desce budou nově plout nad ní.
e-tron GT facelift
Technického i vzhledového vylepšení se dočká vlajková loď elektrické flotily, která seznámila fanoušky značky Audi s výhodami 800V architektury. Zatímco samotný facelift má být tentokrát jen velmi decentní (de facto jen nové nárazníky, stejná zřejmě zůstanou dokonce i světla), technika se má vylepšit hned na několika frontách. Ve hře je také podstatně posílené, vrcholné provedení RS, které má nabídnout 750 koní, tedy o plných 113 více, než dosud.
BMW
i4 facelift
První elektromobil z nové řady i už je na trhu od listopadu 2021, jeho podobu však známe o čtyři roky déle díky frankfurtskému konceptu BMW i Vision Dynamics. Uvedl na trh pátou generaci elektropohonu BMW, sice zatím se 400V architekturou, avšak s velmi pokročilou regulací a moderními motory. Při faceliftu se neočekávají dramatické změny designu ani techniky, s největší pravděpodobností ale dojde na Operační systém 9, který využívá umělou inteligenci.
i5 Touring
Praktičtější karoserie pro čistě elektrické provedení osmé generace BMW 5 se představí na jaře bez velkých překvapení. Technika bude identická s již představeným sedanem, pověsti hovoří také o čtyřmotorové superverzi pro obě karoserie. Takže baterie nabídne 84,3 kWh a nabíjení maximum 205 kW, dané 400V architekturou.
The BMW i family is growing...⚡️
— BMW (@BMW) January 22, 2024
Get ready for the new BMW i5 Touring. 100% electric.#THENEWi5 pic.twitter.com/0QI82XbpM9
Fiat
Panda
Dalším lehce stravitelným, malým elektrickým Fiatem má být nová Panda, která přinese velké změny vzhledu i filozofie. Zatímco designérské inovátorství bylo Fiatu ponecháno, to technické se musí omezit na vlastní implementaci koncernové platformy Stellantis STLA small. Panda naroste na čtyři metry a nově se zařadí mezi crossovery. Právě tam je totiž podle vedení značky největší tržní potenciál a naplněn tak bude odkaz legendární Pandy 4×4, byť tentokrát bez pohonu všech kol.
Jeep
Recon
Zatím není stoprocentně jasné, zda se sériová verze ukáže už letos, ani kdy tento americký model zamíří do Evropy. Fanoušky by si tu ovšem nejspíš našel; jde o odpověď Stellantisu na plně elektrický Land Rover Defender, takže o čistokrevný elektrický off-road, ovšem s výkonem až téměř 600 koní. Představitelé značky každopádně sebevědomě prohlašují, že se stanou lídry elektrifikace terénních aut.
2024 Jeep Recon Is an All-Electric Production SUV With Big Wrangler Vibes https://t.co/mJKYZ1Twcl pic.twitter.com/RMKzEFWihQ
— CNET Cars (@CNETCars) September 8, 2022
KIA
EV3
Kia představila na veletrhu CES koncept kompaktního SUV, které by mělo nabídnout designové křivky mamutího EV9 v dostupnějším balení. Očekává se pohon dvou i čtyř kol, spekuluje se, že Kia velkoryse použije i zde 800V elektrovýzbroj. Každopádně se máme nač těšit.
With its dynamic design, the Kia Concept EV3 reflects our 'Joy for Reason' design pillar.
— Kia Worldwide (@Kia_Worldwide) November 13, 2023
Learn more about our EV lineup: https://t.co/gBeWruKz3F #Kia #KiaConceptEV3 pic.twitter.com/Mpjd4NUIW1
Lancia
Ypsilon
Lancia nedávno doslova utekla definitivnímu, konečnému škrtu a probouzí se do nové, elektrické existence. První vlaštovkou je nové vydání tradičního Ypsilonu, jehož předchozí generace z roku 2011 se stále prodává jako poslední model celé značky. Čtvrté vydání se sice spolehne na zcela konvenční techniku z koncernových regálů Stellantisu, ovšem blýskla se vskutku netradičním a výrazným designem.