Francie, stejně jako mnoho dalších zemí, čelí výzvě snižování emisí z dopravy s cílem ochránit životní prostředí a zlepšit kvalitu ovzduší. Jedním z klíčových opatření, které Francie zavedla a podle rtl.lu se chystá i rozšířit, jsou emisní zóny pro automobily, známé také jako „zones à circulation restreinte“ (ZCR), případně „Low Emission Zones“ (LEZ).
Kde všude jsou zóny?
Francie zavedla emisní zóny v několika městech po celé zemi, včetně Paříže, Lyonu, Lille, Marseille, Provence, Nice, Toulouse, Montpellieru, Štrasburku, Grenoblu, Remeše, Rouenu, Saint-Etienne, Clermontu, Ferrandu a dalších. Tyto zóny mají rozmanité požadavky a pravidla pro vstup do zóny a jsou často upravovány v závislosti na aktuálních environmentálních podmínkách.
Paříž má například ZFE, které omezuje vstup do historického centra města vozidlům starším než rok 2000 v pracovní dny. Podobně Lyon zavedl Crit'Air Zones, kde jsou vozidlům přiřazeny ekologické štítky a je zavedeno omezení pro vozidla s nejnižšími štítky.
Vše o dotacích na pořízení elektromobilů. Návody, fakta, podmínky – Doplněno o VIDEO
Vzhledem k rostoucímu povědomí o klimatických změnách a potřebě snížení emisí bude pravděpodobně Francie i nadále rozšiřovat a zdokonalovat své emisní zóny. To může zahrnovat rozšíření stávajících zón, zpřísnění pravidel pro vstup do zóny a podporu čistších forem dopravy pro města Nancy, Bordeaux, Dijon a Rennes.
Jaké jsou sankce a co nám hrozí?
Ovšem vše se to dělá tak nějak po francouzsku. Porušovatelům sice hrozí pokuta třetí třídy, což je sankce 68 eur (1 700 Kč), ale kontroly jsou však stále velmi vzácné a radary by podle vlády měly dorazit až začátkem roku 2026. Navíc je na místě poskytována řada výjimek, například pro vozidla hendikepovaných osob, svozové firmy na komunální odpad či pro auta trhovců a stěhovacích služeb.