Koronavirus zasáhl prakticky celý svět, což má za následek rychlejší digitalizaci. Každý, kdo jen trochu může, má dnes home office, velké společnosti se učí, jak přejít na digitální řešení a také prodej se přesouvá na internet. A auta nejsou výjimkou. Dle Fordu aktuálně dění online prodejům jenom prospěje a urychlí jejich nástup.
„V době, kdy podle vládního nařízení musely být zavřeny všechny showroomy, hledali naši autorizovaní prodejci cesty, jak prodeje nových aut úplně nezastavit a on-line prodej byl vlastně jedinou možnou alternativou,“ říká Libor Beneš, který v české pobočce značky zastupuje generálního ředitele českého Fordu Attilu Szabo. „Každý prodejce přitom volil vlastní variantu, v podstatě to ale vypadalo tak, že si zákazník auto sestavil a prohlédl na našem konfigurátoru, nebo rovnou vybral konkrétní vůz, prodejce mu vůz přistavil až před dům pro osobní prohlídku a když vůz splňoval zákazníkovy představy, došlo k uzavření smlouvy. Teď je logické, že se naši partneři funkčního systému nebudou chtít vzdát a že část prodejů bude nadále probíhat on-line způsobem,“ dodává Libor Beneš a odhaduje, že v podobné situaci bude i většina dalších značek.
Ford navíc spojuje nástup digitalizace v prodeji automobilů především se zahájením prodeje nového plně elektrického SUV Mustang Mach-E. „Lze očekávat, že se postupem času prodej bude více přesouvat do online prostředí i u dalších modelů. Přijde doba, kdy nákup vozidla „z gauče“ bude zcela běžná nákupní zvyklost, srovnatelná s nákupem například elektroniky,“ předpovídá Libor Beneš. „Mustang Mach-E ale bude prvním modelem, u kterého nabídneme skutečný online prodej se vším všudy, a to už ve druhé polovině letošního roku. Úplně například odpadne vyjednávání s prodejcem o ceně vozu, ta bude stanovena centrálně. Zákazník si jen vybere, ve kterém dealerství si svůj nový vůz převezme. Také dodací lhůty budou kratší, protože specifikace modelu bude v celé Evropě totožná. Konkrétní vůz tak zákazník dostane z celoevropského skladu, předpokládáme v řádu několika málo týdnů,“ vysvětluje Beneš.
Na online předprodej už najelo několik automobilek. Zarezervovat si takto můžete samozřejmě vozy Tesla i Volkswagen, Mazda a další. Na online prodej se bude soustředit více a více automobilek. Ostatně dnešní zpráva, že Mall.cz bude prodávat auta Hyundai je tomu důkazem.