Lime ve spolupráci s městem San José spustil pilotní provoz nové funkce, která detekuje jízdu po chodníku. Jedná se o první technologii svého druhu napříč celým odvětvím. Jejím cílem je upozorňovat uživatele na jízdu po chodnících a zároveň pomoci městu budovat cyklistickou infrastrukturu tam, kde je to nejvíce potřeba. Zkušenosti ze San José budou využívány při rozšiřování funkce do dalších světových měst.
Lime funkci detekující jízdu po chodníku spouští nejprve v centru kalifornského města San José, kde budou u každé jízdy vyhodnocovány informace o rychlosti jízdy a data nasbíraná akcelerometrem. Na základě vibrací a datech o rychlosti je za pomoci sofistikovaných statistických modelů možné vyhodnotit, na jakém povrchu uživatel během své jízdy jel.
„Funkci detekce chodníku jsme začali vyvíjet již více než před rokem a je součástí našeho závazku zajistit maximální bezpečí pro komunitu obyvatel měst,“ komentuje inovativní technologickou novinku Nick Shapiro, který má otázky bezpečnosti v Limu na starosti. „Víme, že mikromobilita může uspět jen v případě, že se jezdci i chodci a všichni ostatní účastníci silničního provozu budou cítit bezpečně. Proto v Limu pracujeme na tom, abychom úroveň bezpečnosti neustále zvyšovali, a to pro všechny,“ doplňuje Shapiro.
Technologie pomůže vychovávat i budovat infrastrukturu
Technologie založená na AI, kterou společnost Lime vyvinula, dokáže s 95% přesností odhalit, pokud uživatel jel po chodníku, místo po silnici. Když algoritmus vyhodnotí, že uživatel po chodníku ujel více než 50 % své trasy, bude na tuto skutečnost upozorněn push notifikací a vyzván, aby v zájmu ohleduplnosti vůči ostatním účastníkům silničního provozu jezdil raději po silnici.
Funkce bude postupně dále vylepšována, v budoucnu si uživatelé budou moci prohlédnout i konkrétní vizualizace toho, na kterých částech trasy se přečinů dopustili. Tato informace bude opět zaslána skrze aplikaci a zároveň e-mailem. Uživatelé tak budou mít přesné informace o tom, jak mají své chování v provozu změnit.
Nejde ale jen o napomíná uživatelů. Novinka má také ambici získávat relevantní data o tom, kde se lidé nejčastěji uchylují k jízdě po chodníku, a pomáhat tak městům s budováním potřebné infrastruktury. „Tato inovace nám umožní přetavit data, která získáme, v lepší pochopení toho, kde a proč lidé po chodnících jezdí. Jakmile tato data budeme mít k dispozici, můžeme je sdílet s městy a ještě lépe s nimi pracovat na zlepšování infrastruktury. V Praze to může znamenat například položení pruhu hladší dlažby tam, kde kočičí hlavy neumožňují pohodlnou jízdu na kole ani koloběžce, nebo budování oddělených cyklopruhů pro bezpečný pohyb v provozu,“ komentuje inovaci český provozní manažer Limu, Ondřej Široký.