Lime ve spolupráci s městem San José spustil pilotní provoz nové funkce, která detekuje jízdu po chodníku. Jedná se o první technologii svého druhu napříč celým odvětvím. Jejím cílem je upozorňovat uživatele na jízdu po chodnících a zároveň pomoci městu budovat cyklistickou infrastrukturu tam, kde je to nejvíce potřeba. Zkušenosti ze San José budou využívány při rozšiřování funkce do dalších světových měst.
![Lime](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
Lime funkci detekující jízdu po chodníku spouští nejprve v centru kalifornského města San José, kde budou u každé jízdy vyhodnocovány informace o rychlosti jízdy a data nasbíraná akcelerometrem. Na základě vibrací a datech o rychlosti je za pomoci sofistikovaných statistických modelů možné vyhodnotit, na jakém povrchu uživatel během své jízdy jel.
„Funkci detekce chodníku jsme začali vyvíjet již více než před rokem a je součástí našeho závazku zajistit maximální bezpečí pro komunitu obyvatel měst,“ komentuje inovativní technologickou novinku Nick Shapiro, který má otázky bezpečnosti v Limu na starosti. „Víme, že mikromobilita může uspět jen v případě, že se jezdci i chodci a všichni ostatní účastníci silničního provozu budou cítit bezpečně. Proto v Limu pracujeme na tom, abychom úroveň bezpečnosti neustále zvyšovali, a to pro všechny,“ doplňuje Shapiro.
Technologie pomůže vychovávat i budovat infrastrukturu
Technologie založená na AI, kterou společnost Lime vyvinula, dokáže s 95% přesností odhalit, pokud uživatel jel po chodníku, místo po silnici. Když algoritmus vyhodnotí, že uživatel po chodníku ujel více než 50 % své trasy, bude na tuto skutečnost upozorněn push notifikací a vyzván, aby v zájmu ohleduplnosti vůči ostatním účastníkům silničního provozu jezdil raději po silnici.
Funkce bude postupně dále vylepšována, v budoucnu si uživatelé budou moci prohlédnout i konkrétní vizualizace toho, na kterých částech trasy se přečinů dopustili. Tato informace bude opět zaslána skrze aplikaci a zároveň e-mailem. Uživatelé tak budou mít přesné informace o tom, jak mají své chování v provozu změnit.
Nejde ale jen o napomíná uživatelů. Novinka má také ambici získávat relevantní data o tom, kde se lidé nejčastěji uchylují k jízdě po chodníku, a pomáhat tak městům s budováním potřebné infrastruktury. „Tato inovace nám umožní přetavit data, která získáme, v lepší pochopení toho, kde a proč lidé po chodnících jezdí. Jakmile tato data budeme mít k dispozici, můžeme je sdílet s městy a ještě lépe s nimi pracovat na zlepšování infrastruktury. V Praze to může znamenat například položení pruhu hladší dlažby tam, kde kočičí hlavy neumožňují pohodlnou jízdu na kole ani koloběžce, nebo budování oddělených cyklopruhů pro bezpečný pohyb v provozu,“ komentuje inovaci český provozní manažer Limu, Ondřej Široký.