Pneumatika se často považuje za jednu z konstrukčně nejsnazších částí automobilu. Panuje obecná představa, že k její výrobě toho není moc třeba. Stačí jen připravit gumovou směs, správným způsobem ji vytvarovat a vše je hotové – drobnost v porovnání s výrobou takových součástí, jako je motor nebo převodovka.
Zároveň se ale jedná o jedinou část automobilu, která je v přímém kontaktu s vozovkou, takže její vlastnosti mají zásadní vliv na bezpečnost i jízdní komfort. Je výrobní proces tak důležitého prvku skutečně tak jednoduchý?
Kvalita kontrolovaná od samotného počátku
Pokud si chcete odpovědět na tuto otázku, stačí se podívat na proces výroby moderních prémiových pneumatik – dobrým příkladem jsou pneumatiky Michelin Pilot Alpin 5 vyráběné v továrně v Olštýně. Tento nejnovější zimní model byl vytvořen pro vozidla ze segmentu vysokých výkonů (např. Porsche) a nabízí širokou škálu rozměrů pro oblíbená vysokovýkonná osobní vozidla. Jak se na pneumatiku vysoké kvality patří, zajišťuje velice dobrou přilnavost a vynikající jízdní vlastnosti. Je překvapivé, že parametry a stavba tohoto modelu byly přesně stanovené již na papíře (nebo spíše v počítačové paměti) na samotném počátku jeho vývoje, tedy ještě před výrobou prototypu.
Vyspělé simulace
Simulace ukáží, jaké materiály budou nejlépe fungovat, a také umožňují naplánovat „architekturu“ pneumatiky. Přestože zní slova architektura v tomto kontextu přehnaně, je naopak zcela namístě. Michelin Pilot Alpin 5 je technologicky velice vyspělý produkt, který se skládá z více než 200 prvků propojených tak, aby společně zajistily maximální výkony a bezpečnost. Profil běhounu také nevznikl dílem náhody – jeho tvar do písmene V umožňuje lepší odvod vody a rozbředlého sněhu z povrchu pneumatiky, která tak zajišťuje větší přilnavost. Kromě podpory při sestavování pneumatiky přinášejí počítačové simulace hmatatelné výhody i pro výrobce – díky nim je testování pneumatik v reálných podmínkách na silnici levnější a časově méně náročné.
Osvědčené jízdní vlastnosti nejen na sněhu
U pneumatik je nesmírně důležité jejich testování, zejména pokud se jedná o zimní pneumatiky. Zimy plné sněhu jsou v naší části Evropy již minulostí. Dobrá pneumatika si proto musí dobře poradit nejen se sněhem, ale také s celou řadou podmínek typických pro podzim a zimu – s mrznoucím deštěm, sněhovou břečkou nebo jen s mokrým asfaltem. Pneumatika Michelin Pilot Alpin 5 je testována jak v laboratoři, tak na speciálních tratích a běžných silnicích – její testování v různých podmínkách nám umožňuje důkladně prozkoumat její odolnost a jízdní vlastnosti.
Vše probíhá hladce
Pneumatika Michelin Pilot Alpin 5 se zde vyrábí v mnoha rozměrech určených pro osobní vozidla a SUV vozy. Život každé pneumatiky začíná přípravou správné směsi kaučuku, siliky a dalších přísad. Pryžové části se spojí s konstrukčními prvky a celek je vulkanizován a následně zkontrolován vizuálně i pomocí rentgenových paprsků. Celý proces probíhá podle přísně definovaných postupů – díky tomu má pneumatika opouštějící továrnu vždy stejné vlastnosti.
Konečný výsledek
Kombinace testů, přísně dodržovaných postupů a moderních technologií umožňuje vytvořit pneumatiku s vysokými výkony. Pneumatika Michelin Pilot Alpin 5 je toho dobrým příkladem: zvládá jízdu na suchém i mokrém povrchu, stejně jako na sněhu, takže zaručuje bezpečnost bez ohledu na jízdní podmínky. Díky těmto vlastnostem získala pneumatika Michelin homologace od předních výrobců automobilů, jako je BMW, Audi nebo Mercedes.