Jedna z největších předností elektromobilu Hyundai Ioniq Electric je nezvykle rychlé nabíjení na nabíjecích stanicích. Majitelé některých jiných typů elektromobilů sledují hodnoty na displejích rychlých nabíjecích stanic a závidí, jak rychle se vůz nabíjí. Od startu probíhá nabíjení konstantním výkonem mezi 44 až 49 kW až do hodnoty 82 % plného nabití. Pak během jedné minuty výkon plynule klesne na polovinu, zhruba 23 kW. Tímto polovičním výkonem se akumulátor nabíjí až do 94 % plného nabití, pak automatika nabíjení vypne. Velmi hezky je to detailně vidět například na displejích nabíječek Siemens Triberium, na kterých se zobrazují okamžité nabíjecí hodnoty, a to konkrétně napětí, proud a nabíjecí výkon.
Je to ve značném kontrastu s mnoha jinými typy elektromobilů, které na nabíjecích stanicích nabíjejí výkonem často menším než 40 kW a pak velmi často dále snižují výkon, a to již od úrovně cca 60 až 70 % plného nabití, někdy dokonce velmi podstatně. Posledních 10 až 15 procent se někdy nabíjejí šnečím tempem a vozidlo zbytečně blokuje nabíjecí stanici.
Ale co nabíjení ještě vyšším výkonem na ultrarychlých nabíjecích stanicích? Jen velmi málo typů elektromobilů zvládne rychlejší nabíjení na ultrarychlé nabíječce. Legendární elektromobily Tesla umí nabíjet na Superchargerech výkonem cca 110 až 130 kW. Z ostatních nových modelů vybíráme například Audi e-tron, který zvládá nabíjecí výkon 150 kW, Mercedes-Benz EQC zvládá 110 kW a Jaguar I-PACE umí nabíjet výkonem 100 kW. Ale to jsou auta z úplně jiné ligy (žel i cenové). Málokdo ale ví, že také Hyundai Ioniq Electric umí využít ultrarychlou nabíječku, na které může nabíjet výkonem až 69 kW. Zdánlivě nevelká hodnota, ale ta je ve skutečnosti téměř o polovinu vyšší, než je nabíjecí výkon u klasického rychlonabíjecího stojanu. To logicky znamená, že když nabíjíme o polovinu vyšším výkonem, také nabíjecí doba se přímo úměrně podstatně zkrátí.
Jak to probíhalo ve skutečnosti? Pro test jsme si vybrali ultrarychlou nabíječku skupiny ČEZ, která je v Praze. Tato nabíječka byla v testovací den z napájecích důvodů přiškrcena na 63 kW. Náš Hyundai se bez problémů nabíjel průměrným výkonem cca 62 kW, bezmála o polovinu vyšším než na „obyčejné“ rychlé nabíječce. Také u této ultrarychlé nabíječky když nabití dosáhlo hodnoty cca 82 % úrovně plného nabití, klesl nabíjecí výkon plynule na cca 23 kW a po dosažení 94 % se vozidlo od stojanu automaticky odpojilo.
Z prvního obrázku displeje je patrné, že když se k ultrarychlé nabíječce přijede s Ioniqem, který má akumulátor vybitý z více než 70 %, tak čas na dobití do úrovně cca 83 % plného nabití (pak se nabíjení zpomaluje) je pouhých 15 minut. To je tak akorát na WC, rychlé kafe a možná něco málo k snědku – a může se jet dál.
Tímto testem jsme si ověřili, že náš Ioniq bez problémů zvládne až o polovinu vyšší nabíjecí výkon ve srovnání s výkony klasické rychlonabíjecí stanice. Když se spěchá, použití ultrarychlých nabíjecích stanic výrazně zkrátí nucený pobyt na nabíjecí stanici. V Česku jsou první ultrarychlé nabíjecí stanice již v provozu, další jsou před dokončením, případně ve fázi výstavby. V blízké budoucnosti by měly přibývat především na dálničních tazích.
Technické parametry Hyundai Ioniq electric (2016)
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 4 470 × 1 820 × 1 450 mm, 1 495 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 88 kW, 120 koní, točivý moment: 295 Nm |
Baterie | 28 kWh |
Nabíjení | rychlonabíjení: 69 kW, palubní: 7 kW, |
Spotřeba | Kombinovaná: 11,5 kWh / 100 km, dojezd: 280 km |
Cena od | 859 900 Kč |
Jenže s faceliftem a větší baterií z Kony s nižším napětím je tomuhle konec:
https://www.youtube.com/watch?v=GsWq_YrbDhs