Hyundai má novou technologii potlačení hluku. To bude u elektromobilů zásadní

1
Hyundai má novou technologii potlačení hluku. To bude u elektromobilů zásadní
  • Snížení hladiny hluku od podvozku až o 3 dB zajišťuje velmi nízké hodnoty hlučnosti v interiéru
  • Elektromobily s akumulátory nebo palivovými články bez spalovacího motoru nabídnou v interiéru „téměř tiché“ prostředí

Společnost Hyundai Motor Group (HMG) oznámila, že vyvinula první systém na světě pro aktivní eliminaci hluku od podvozku – RANC (Road Active Noise Control). Historicky první systém svého druhu snižuje hlučnost v interiéru vozidla. RANC vychází z aktuální technologie ANC (Active Noise Control) koncernu HMG, která aktivně eliminuje hluk vysíláním zvukových vln s opačnou amplitudou, než má přicházející hluk. ANC je softwarem řízená technologie, která analyzuje hluk v interiéru a na základě toho snižuje hlučnost od motoru a podvozku. Odlišuje se tak od pasivního odhlučnění materiály, které pohlcují hluk.

Active Noise Control

Současný způsob odhlučnění zahrnuje zvukově izolační materiály a dynamické tlumiče. Tyto prvky zvyšují hmotnost a navíc nedokážou zcela pohlcovat akustická vlnění velmi nízkých frekvencí na pomezí infrazvuku. ANC naproti tomu využívá mnohem lehčí díly, jako jsou mikrofony a řídicí jednotky, k efektivnější regulaci hluku a minimalizaci akustického vlnění na hranici mezi slyšitelným zvukem a infrazvukem. Tato technologie je již k dispozici v některých vozidlech společnosti Hyundai Motor Group.

RANC funguje na následujícím principu: RANC vypočítává pomocí senzoru zrychlení vibrace přenášené z vozovky do vozidla, a elektronická řídicí jednotka analyzuje hluk od podvozku. Díky optimalizované rychlosti výpočtu a přenosu signálu trvá analýza hluku a vytvoření zvukové vlny s opačnou amplitudou procesorem pro zpracování digitálního signálu DSP (Digital Signal Processor) pouhých 0,002 sekundy. Mikrofon neustále sleduje účinnost eliminace hluku od podvozku a tuto informaci předává DSP. RANC vykonává precizní analýzu hluku a rychlé výpočty, aby eliminoval hluk od podvozku zvlášť pro sedadlo řidiče, sedadlo spolujezdce vpředu a zadní sedadla.

Systém RANC dokázal v testech na vozovkách s různým povrchem snížit hladinu vnitřní hlučnosti až o 3 dB. Měření přitom probíhala při různé rychlosti jízdy a na různých sedadlech. Tato hodnota představuje snížení hlučnosti přibližně o polovinu v porovnání s identickým vozem bez technologie RANC. Díky tomuto pokroku se inženýrům koncernu HMG otvírají nové možnosti pro snižování neodpružených hmot ve vozidle a pro minimalizaci zvukově izolačních dílů, resp. tlumičů, v porovnání s dosavadními konstrukcemi.

V budoucnosti získá odhlučnění interiéru ještě významnější roli v souvislosti s nahrazováním vozidel poháněných spalovacími motory. Hluk v interiéru pochází převážně ze tří zdrojů: od poháněcího ústrojí, podvozku a vzduchu obtékajícího karoserii. Pohon elektromobilů napájených akumulátory nebo palivovými články nevydává téměř žádný hluk, takže potlačování hluku od podvozku a aerodynamického hluku bude zásadní. Použití systému RANC může významně snížit hlučnost od podvozku a vytvořit pro cestující v budoucích elektromobilech vybavených akumulátory nebo palivovými články tichý interiér.

RANC je pozoruhodným systémem, který posouvá současnou technologii odhlučnění na novou úroveň,“ řekl Gangdeok Lee, výzkumný pracovník z laboratoře pro výzkum odhlučnění. „I v budoucnosti si zachováme vedoucí postavení v oblasti technologie odhlučnění a budeme zákazníkům poskytovat nejvyšší úroveň ticha.“

Diskuze ke článku
Marrin B
Co to je komercni propagaci. Tohle mel Lexus uz pred dvaceti lety a ostatni automobilky jiz min 10 let.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze