Společnosti Hyundai Motor a Kia Motors plánují, že budou vybraná vozidla koncernu Hyundai Motor Group vybavovat supertechnologií solárního nabíjení. Solární panely pro výrobu elektrické energie budou integrovány do střechy nebo kapoty vozidel a dodatečnou elektrickou energií zvýší hospodárnost a prodlouží dojezd vozidel poháněných spalovacími motory, hybridními systémy nebo elektromotory napájenými z akumulátorů.
Hyundai vyvíjí tři druhy střešních solárních nabíjecích systémů. První generaci představuje střešní solární systém na bázi křemíku, druhou generaci tvoří částečně průhledný střešní solární systém a u třetí generace jsou aplikovány lehké solární kapoty, resp. víka zavazadlového prostoru na karoseriích vozidel.
První generace střešního solárního systému, která nalezne uplatnění u hybridních modelů, je složena z velkosériově vyráběných křemíkových solárních panelů, připevněných ke konvenční střeše. Tento systém dle slov automobilky dokáže za den nabít akumulátory na 30 až 60 procent jejich kapacity, v závislosti na povětrnostních podmínkách a okolním prostředí.
Je-li vozidlo například vybaveno 100W solárním panelem, vyrobí za letního poledne s intenzitou záření 1000 W/m2 za hodinu až 100 Wh elektrické energie. Elektronická řídicí jednotka přitom zajišťuje také úlohu měniče a disponuje funkcí MPPT (Maximum Power Point Tracking), která regulací napětí a proudu zvyšuje účinnost výroby elektrické energie solárním panelem.
Elektrický proud z tohoto procesu je měničem přeměňován na standardní napětí a následně ukládán do akumulátorů, nebo využíván ke snížení zatížení generátoru střídavého proudu vozidla. Koncern Hyundai Motor Group se při vývoji solárního nabíjecího systému zaměřil nejen na účinnost, ale také na design.
„Naším cílem je, aby mohly být u vozidel v blízké budoucnosti propojeny různé druhy technologií pro výrobu elektrické energie, včetně solárního nabíjecího systému. Automobily se díky této supertechnologii vyvinou z pasivních zařízení, která spotřebovávají energii, v dopravní prostředky, které si energii aktivně vyrábějí,“ řekl Jeong-Gil Park, výkonný viceprezident divize pro konstrukci a design ve společnosti Hyundai Motor Group, která tuto supertechnologii vyvinula. „Paradigma majitele vozidla se tak změní z výhradního spotřebitele energie na uživatele, který si část potřebné energie sám vyrábí.“
Hyundai Motor Group začne vybavovat svá vozidla první generací této supertechnologie po roce 2019. Tento krok přispěje k plnění emisních cílů globální legislativy a ke snížení spotřeby paliva vozidel.
Tim neříkám že jsem proti alternativnímu pohonu - spíše naopak...Jen uvádím slatany článek na pravou miru:-)