Kdo sleduje aktuální dění kolem automobilového průmyslu, mohl by považovat investici do tohoto sektoru za pošetilou. Jistě, automobilový průmysl není v dobré kondici, ale není to právě příhodný čas na dlouhodobou investici? Legendární investor Warren Buffett má velmi jednoduchou strategii. Nakupovat podhodnocené akcie a pak dlouho čekat, až se vítr otočí. Jelikož auta, ať už na jakýkoliv pohon, budeme potřebovat i nadále, má tento sektor budoucnost.
Potíže automobilového sektoru z pohledu investora
Čas jsou peníze. To je základní mantra každého dobrého investora. Proto je důležité při každé investici rozlišovat minimálně tři časové horizonty: krátkodobý, střednědobý a dlouhodobý.
Krátkodobý horizont
V krátkodobém horizontu automobilový průmysl sužuje výpadek prodeje aut v roce 2020. Když byla většina světa zavřená v lockdownu, nemělo smysl si kupovat nové auto. V roce 2021 pak celý sektor zase sužuje nedostatek čipů. U výrobních hal se hromadí stovky aut, které nejsou zatím dokončená. Problémy mají přetrvávat minimálně do roku 2022. V krátkodobém horizontu tak můžeme čekat spíše špatné zprávy. Prodeje nových aut nebudou nijak závratné. Pokud je někdo rozhodnut koupit si akcie svého oblíbeného výrobce aut, právě při těchto propadech má dobrou příležitost.
Na dotaz, zda některé automobilky díky nedostatku hotovosti mohou zkrachovat, lze odpovědět následující: ECB a Fed stále drží svoje úrokové sazby uměle nízko. Banky tedy automobilkám jistě rády půjčí na minimální úrok. Pokud se radikálně nezvednou sazby tak jako v Česku, bezprostřední krach nehrozí. Automobilky navíc stále zaměstnávají velmi mnoho lidí. Takže všichni politici se budou snažit vyjít automobilkám vstříc za každou cenu, aby odvrátili propouštění. To jsme mohli pozorovat i během událostí okolo naší Škodovky.
Střednědobý horizont
Ten je z našeho pohledu nejzajímavější. Výpadky ve výrobě způsobují, že se z běžného artiklu stává vzácnost. Není divu, že poptávka po autech stoupá. To jde nejlépe vidět na prodeji ojetých automobilů, kde jsou ceny čím dál absurdnější. Ceny ojetin se již přibližují cenám automobilů nových. Hlavní důvodem je právě dlouhá čekací doba na nový automobil. Dalším faktorem je skutečnost, že především státní zaměstnanci během lockdownů naspořili větší částku a koupě nového automobilu tak pro ně může být vhodnou investicí. Zde hraje roli i fakt, že investice do nákupu nemovitosti se díky přemrštěným cenám střední třídě vzdaluje čím dál víc.
Náhradou za frustraci z nemožnosti koupit nemovitost tak může vyléčit nový automobil. K tomuto faktoru se musí připočíst pravidelná obměna vozového parku ve státních institucích, podnicích a autoškolách, které odložily vlastní pravidelné investice díky lockdownům. Pokud nedojde k zásadnímu zhoršení pandemické situace, mohou být roky 2023 – 2025 zlatou dobou pro automobilky.
Dlouhodobý horizont
Delší výhled do budoucnosti automobilového průmyslu není vůbec jednoduchý. Toto odvětví čeká radikální transformace. Díky tlaku ekologických lobby automobilky vydávají prohlášení o plánech ukončit výrobu aut s klasickými spalovacími motory a přechodu na elektromobilitu. V roce 2019 organizace Greenpeace vydala zprávu Crashing the Climate, ve které ukazuje na automobilky a spalovací auta jako jedny z hlavních viníků změn klimatu a znečišťovatele ovzduší.
Automobilky jako Volkswagen nebo General Motors už vydaly prohlášení, že v roce 2035 zastaví výrobu spalovacích motorů. Může se to jevit jako hudba budoucnosti, ale například Volkswagen dává jasně najevo, že motor typu Euro 7 je posledním vyvíjeným modelem spalovacího motoru. Motor by měl být hotov v roce 2026. Za pět let tedy skončí vývoj spalovacích motorů u Volkswagenu. A pět let není až tak dlouhá doba.
Avšak automobilky to nedělají jen jako projev dobré vůle. Pokud budou chtít prodávat svá auta v Evropské unii, budou se muset přizpůsobit evropské legislativě. Ta požaduje od výrobců aut do roku 2030 snížit emise CO2 u nových aut o 50 % oproti současným modelům. A v roce 2035 by se měly vyrábět pouze elektromobily.
Nechme stranou námitky, zda je tak rychlý přechod na elektromobilitu vůbec možný. Nároky na změnu infrastruktury v podobě rychlonabíjecích stanic budou obrovské. K tomu můžeme připočíst obrovský nárůst poptávky po elektrické energii. Víc vyrobené elektrické energie bude znamenat větší znečištění i díky elektrárnám. Ponechme stranou i dotaz, nakolik bude skutečně ekologická výstavba nových továrních hal s jejich novým vybavením a nové autobaterie. Jsou to závažné problémy, ale připusťme, že mají nějaké levné a ekologické řešení.
Přechod od automobilismu spalovacích motorů k elektromobilitě otvírá nové pole investic. Právě vznik nových pracovních míst spojený s touto transformací má být lékem pro vyspělé země trápící se dlouhodobou nezaměstnaností. Evropská unie bude chtít automobilkám pomoci formou různých dotací. To by jim mohlo velmi pomoci v letech 2025 – 2030.
Riziko investice a její řešení
Otázkou však zůstává, zda celá transformace bude úspěšná. To je dnes velmi vysoké riziko, které nikdo neumí odhadnout. Velmi konzervativní investor s investičním horizontem 10 let si může oprávněně myslet, že celý podnik skončí neúspěchem a bude nakonec znamenat při nejmenším zastavení výplaty dividend, nebo nahrazení tradičních automobilek novými firmami. Existuje tedy nějaké řešení?
Investor nemusí hledat přímo investice do automobilek. Dobrou náhradou mohou být výrobci pneumatik. Ať zvítězí auta spalovacími motory nebo elektromobily, dokud budou jezdit po zemi, pneumatiky budou potřebovat stále. Investor si tak může vybírat z tradičních výrobců pneumatik, kteří podnikají ve stabilním sektoru. Na výběr má například ze značek: Michelin, Bridgestone anebo The Goodyear. Přemýšlíte o investici do automobilového průmyslu? Více si o tom, jak koupit akcie můžete přečíst zde.