GM přestane nabízet náhradní baterie pro Chevrolet Spark EV. To je jeho konec

GM přestane nabízet náhradní baterie pro Chevrolet Spark EV. To je jeho konec
Fotografie: GM
  • Za vše může nepopularita modelu a nízké prodeje
  • GM nevyřeší případné problémy u nejmladších kusů z výroby
  • Celkem se za čtyři roky prodalo jen 7 400 Sparků EV

Když v roce 2013 dorazil na americký trh elektrický Chevrolet Spark EV, všem zájemcům o elektromobily svitla velká naděje. Navzdory skromnému výkonu a kapacitě baterií se jednalo o celkem dostupný elektromobil od jiného amerického výrobce, než je Tesla. Nyní se ale podle insideevs.com ukazuje, že původní myšlenka městského elektromobilu s logem GM nebyla úplně dotažena do konce. Koncern GM totiž odmítl vyrábět nové baterie pro tento vůz. Nejstarší kusy Sparku EV dosáhnou příští rok jubilejních deseti let a ukončení výroby baterií může znamenat definitivní konec všech vyrobených kusů. První vyrobené kusy navíc disponovaly baterií s celkovou kapacitou pouhých 21,4 kWh, z čehož je využitelných 18,4 kWh. Nelze se tak divit, že už v době uvedení na trh se Chevrolet Spark EV „chlubil“ dojezdem jen 131 km.

Už tehdy to bylo celkem málo a po dlouhých letech, kdy kapacita baterie v elektromobilu přirozeně klesá, by takový vůz nemusel ujet na jedno nabití ani 80 km. Dále se ukázalo, že již po čtyřech nebo pěti letech vlastnictví někteří řidiči zaznamenali první významnou ztrátu kapacity baterie. Spark EV má přitom kapalinové chlazení pro kontrolu teploty baterie a šetrnějším řidičům by se tak brzká degradace baterky měla vyhnout. Od roku 2014 se dočkal Spark EV nového dodavatele baterií, kterým byla společnost LG Chem. Tato nová baterie však dostala ještě nižší kapacitu (19 kWh) a zároveň byla o 39 kg lehčí než baterie, kterou nahradila. Největším problémem, proč GM rozhodlo o konci nabídky nových baterií, je především malý počet vyrobených kusů. Celkově se totiž prodalo okolo 7 400 vozidel, z čehož některé už dávno nejsou pojízdné.

Při tak nízkém počtu vyrobených kusů je jasné, že produkce dalších baterií, které by sloužily jako náhradní, se prostě nevyplatí. V úvahu nepřipadá ani varianta, kdy by se o výrobu postarala třetí strana. Pro ní neexistuje dostatečná motivace jako u mnohem populárnějších elektromobilů. I majitelé pět let starých Sparků EV tak budou mít problém v případě, že by jim zárukou chráněná baterie ve voze selhala. GM totiž nebude schopno sehnat náhradní díl, a vůz tím pádem opravit.

Technické parametry Chevrolet Spark (2015) základní

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 3 721 × 1 626 × 1 628 mm, 1 356 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon100 kW, 136 koní, točivý moment: 542 Nm
Baterie19 kWh
Nabíjeníkonektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 132 km
Cena od
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze