Globální prodeje elektromobilů rostou o 21 %, tahounem je Evropa

Globální prodeje elektromobilů rostou o 21 %, tahounem je Evropa
Fotografie: Tesla
  • Za letošek (leden až listopad) se celosvětově prodalo 18,5 milionu elektromobilů, meziročně o 21 % více
  • Evropa výrazně zrychluje, zatímco USA po konci daňových úlev zpomalují

Globální prodeje elektromobilů dosáhly za prvních 11 měsíců roku 2025 celkem 18,5 milionu kusů, což představuje meziroční růst o 21 %. Jen v listopadu se prodaly 2 miliony elektromobilů, uvádí agentura Rho Motion.

Globální prodeje elektromobilů dosáhly v listopadu 2025 celkem 2 milionů kusů, čímž se jejich kumulativní počet od začátku roku zvýšil na 18,5 milionu – o 21 % více než v roce 2024. Nejrychlejší růst zaznamenala Evropa, která v listopadu meziročně posílila o 36 %, a to díky novým pobídkám a širší modelové nabídce. Ve Francii a Itálii oživil prodeje návrat národní podpory, zatímco Velká Británie rozšířila seznam dotovaných modelů, aby podpořila další adopci. Naproti tomu v Severní Americe zůstává trh utlumený po ukončení amerických daňových úlev. Čína si nadále udržuje dominanci s 11,6 miliony prodanými vozy od začátku roku, což představuje 19% růst. Rekordní zahraniční prodeje společnosti BYD odrážejí rostoucí mezinárodní dosah čínských výrobců elektromobilů. Celkově poptávka po elektromobilech zůstává silná, podpořená širší nabídkou modelů a trvajícími politickými pobídkami po celém světě,“ uvedl Charles Lester, data manažer ve společnosti Rho Motin.

Evropa

Evropské prodeje vzrostly v listopadu meziročně o 36 %, přičemž čisté elektromobily si polepšily o 35 % a plug-in hybridy o 39 %. Za leden až listopad tak Evropa registrovala 3,8 milionu nových vozů do zásuvky, což je 33% růst oproti loňsku. Například francouzský trh je v letošním roce poprvé v plusu – v listopadu vykázal 1% růst meziročně. Prodeje táhne pobídkový program, který podporuje přechod domácností s nižšími příjmy na elektromobilitu.

Rekordní měsíc zaznamenala i Itálie s téměř 25 tisíci prodanými vozy do zásuvky. Stalo se tak též po spuštění nového pobídkového programu na výměnu starších spalovacích vozů, který disponuje rozpočtem 597,3 milionu eur a cílí na nahrazení zhruba 39 tisíc automobilů. Velká Británie pak rozšířila seznam vozů, které dosáhnou na plnou dotaci 3 750 liber, což se také projevilo na prodejích elektrifikovaných automobilů.

Severní Amerika

Po prudkém říjnovém propadu způsobeném ukončením americké daňové úlevy 30. září 2025 se listopadové prodeje v USA sice meziměsíčně zvedly, ale stále nedosahují úrovní, jaké byly dosažitelné s podporou státu. V růstu pokračovaly značky Kia (+30 %), Hyundai (+20 %), Honda (+11 %) a výrazně také Subaru se 232 prodanými vozy Solterra oproti pouhým 13 o měsíc dříve.

Zlomový je ale prosincový krok Donalda Trumpa, který výrazně snížil požadavky CAFE na průměrnou spotřebu – podle nového návrhu mají americká auta v roce 2031 dosahovat průměrné spotřeby kolem 34,5 mil na galon (cca 12,22 l na 100 km), zatímco Bidenova administrativa požadovala cíl 50,4 mil na galon (8,35 l na 100 km). Nová pravidla tak snižují tlak na výrobce, aby urychlili přechod k elektromobilům, a podporují investice do tradičních spalovacích technologií. Aktuálně to znamená meziročně 1% pokles vozů do zásuvky v Severní Americe.

Čína

Čínský trh zaznamenal v listopadu pouze 3% meziroční a 4% meziměsíční růst, ale za celý rok stále drží 19 % meziročně s celkovými 11,6 miliony prodanými elektromobily. Čínské značky navíc dál posilují svou globální pozici. BYD ohlásil rekord v exportu – 131 935 vozů, čímž překonal červnový rekord kolem 90 tisíc. Jeho prodeje v Evropě letos vzrostly více než čtyřnásobně na téměř 200 tisíc kusů.

Zbytek světa

Mimo hlavní regiony se letos prodalo 1,5 milionu elektrifikovaných automobilů, což znamená 48% meziroční růst. Tato dynamika odráží rychlou adopci elektromobility v rozvojových ekonomikách a rostoucí dostupnost cenově výhodných modelů z Asie, zejména z Číny.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze