První čtvrtletí roku 2025 znamenalo podle nejnovější zprávy přímo z Wolfsburgu pro skupinu značek Volkswagen, Škoda, SEAT/Cupra a Volkswagen Užitkové vozy silný růst tržeb. Tržby celé skupiny totiž vzrostly meziročně o 7,8 % na 35,34 miliard eur a prodej aut se zvýšil na 1,22 milionu kusů (+2,7 %). Přesto se provozní zisk propadl na 1,12 miliardy eur kvůli regulacím spojeným s CO₂, celním bariérám a nákladům souvisejícím s dieselovou minulostí. „Přesvědčivé uvedení na trh a vyšší dodávky plně elektrických modelů fungovaly jako protiváha negativním externím faktorům,“ uvedl David Powels, člen představenstva Volkswagenu pro finance.
Škoda Auto zazářila
Co nás zajímá možná nejvíce, to je tuzemská Škoda Auto. A máme dobré zprávy – Mladá Boleslav zažila mimořádně silné čtvrtletí. Dodávky vzrostly o 8,2 % na 238 600 vozů, přičemž plně elektrické a plug-in hybridní modely přesáhly hranici 36 tisíc kusů. Tržby pak stouply na 7,26 miliard eur (+10,4 %), provozní zisk na 546 milionů eur a provozní marže zůstala stabilní na pěkných 7,5 %.
„Škoda Auto navázala na své výsledky z roku 2024 – nejúspěšnějšího finančního roku v historii – silným prvním čtvrtletím roku 2025. Těžíme z vyváženého modelového portfolia i důsledné nákladové efektivity. Elektromobilita je pro nás prioritou nejen v Česku, ale i v Evropě,“ uvedl Holger Peters, člen představenstva Škoda Auto.
Volkswagenu rostou prodeje, má to ale háček
Značka Volkswagen dodala v prvním čtvrtletí 2025 bez Číny přes 726 tisíc vozů, což znamená meziroční růst prodejů o pěkná 4,6 %. Tahouny byly především modely ID.4, ID.7 či nový Tiguan. Tržby vzrostly na 21,2 miliard eur (+10,2 %), nicméně alarmující může být, že zisk se propadl téměř o 85 % na 112 milionů eur. Důvodem byly podle značky mimořádné výdaje, především rezervy na pokuty spojené s emisními limity CO2 v Evropě, soudní výdaje kvůli dieselovým kauzám a nové americké poplatky související s cly. Provozní marže tak klesla na pouhých 0,5 %.
SEAT/Cupra je pod tlakem
SEAT sice dosáhl tržeb 3,9 miliard eur, ale provozní zisk klesl na pouhých 5 milionů eur (z 226 milionů eur před rokem). Na vině jsou mimo jiné cla na model Cupra Tavascan vyráběný v Číně a posun prodejního mixu směrem k méně ziskovým elektromobilům. „Konkurence sílí a reagovat musíme rychle. Soustředíme se na ziskovost našich elektromobilů a udržitelnost,“ uvedl odhodlaně Patrik Andreas Mayer, finanční ředitel značek.
Volkswagen Užitkové vozy procházejí přechodným obdobím
Volkswagen Užitkové vozy pak dodal 108 721 vozů, což je pokles prodejů o 10,8 %. Tržby nicméně zůstaly téměř beze změny (4,1 mld. eur), ovšem provozní zisk klesl na 37 milionů eur, což znamená, že provozní marže činila jen 0,9 %, což je o 8,6 % méně než ve stejném období předchozího roku. Důvodem má být přechod na novou generaci modelů včetně Transporteru a pokračující investice do řady ID. Buzz.
„Zájem o ID. Buzz je silný, ale rozjezd nových modelů a regulace CO2 zatížily naše hospodaření,“ uvedl Michael Obrowski, člen představenstva pro finance a IT u značky Volkswagen Užitkové vozy (Volkswagen Commercial Vehicles).
Jaký je výhled skupiny?
Skupina má v plánu soustředit se na rychlejší vývoj, snižování nákladů a efektivnější výrobu. Cílem je do několika let dosáhnout návratnosti tržeb 8 %. Velký důraz má být podle vyjádření kladen na spolupráci mezi značkami – například v rámci projektu „Electric Urban Car Family“, který od roku 2026 přinese celkem čtyři cenově dostupné elektromobily do 25 000 eur. Všechny se přitom budou vyrábět ve Španělsku, což má znamenat celkové úspory až 650 milionů eur.
