Euro NCAP: opět padaly hvězdy. Medaile pro Teslu, pokárání pro Audi

5
Euro NCAP: opět padaly hvězdy. Medaile pro Teslu, pokárání pro Audi
Fotografie: Euro NCAP
  • Euro NCAP provedlo další sérii nárazových testů
  • Bylo mezi nimi hned několik elektromobilů včetně Tesly Model 3
  • Nikdo nedostal méně, než tři hvězdy, a i ty mířily k jedinému autu

Zkušebny organizace Euro NCAP, provádějící nezávislé nárazové testy, mají v poslední době napilno. Jen v květnu totiž otestovaly hned 26 nových osobních i lehkých užitkových modelů, a to ve standardním rozsahu, v němž se ověřuje komplexní bezpečnost vozu, ať už pasivní, či aktivní. To zahrnuje sérii čelních, bočních i zadních nárazových testů, sražení figuríny, simulující chodce a v podrobné snímání a vyhodnocování účinků nárazů na posádku vozidla včetně dětí různého věku.

I přes rychlý pokrok v konstrukci a uvádění nových, lehčích materiálů, nová auta, prodávaná v Evropě, za posledních 10 let ztěžkla průměrně o 100 kg a neustále se zvětšují. Hlavní vinu na tom nese stálý růst popularity kategorie SUV, jejíchž zástupců se v Evropě vloni prodalo už plných 54 %, a také rychlý přechod k elektromobilům, které jsou díky trakčním bateriím rovněž těžší. Tento jev, nazývaný „car bloat“, vyvolal debatu v odborných kruzích o dopadech na bezpečnost a uhlíkovou stopu. Organizace Euro NCAP na tento trend reaguje neustálým zdokonalováním testovacích procedur, v roce 2020 například zavedla standardizovaný test nárazu do mobilní, progresivně deformovatelné bariéry (MPDB), simulující offsetový čelní náraz do středně velkého, rodinného auta o hmotnosti 1 400 kg. Tato zkouška umožnila začít prověřovat nejen schopnost auta ochránit lidi, ale i jeho agresivitu vůči ostatním vozidlům, jejíž míře se nově říká „kompatibilita“ s tím, že čím nižší agresivita, tím kompatibilita roste.

Vznikla tím celá nová skupina hodnocení nárazových testů, o níž výstupy hovoří zvlášť. A v aktuální sérii jmenovitě vypichují nové Audi Q5, které díky konstrukci přídě a vysoké pohotovostní hmotnosti 2 245 kg vykázalo velmi nízkou kompatibilitu. Špatně dopadl i nový Volkswagen Tayron, ovšem není v tom zdaleka sám. Ve starších testech kompatibility pohořely i BMW iX, Land Rover Defender, Nio ES8 a kupodivu i Polestar 2. A valné hodnocení si neodnesly ani Alfa Romeo Tonale, BMW 2 Coupé či Genesis GV80. Ačkoliv se vnucuje domněnka, že špatná kompatibilita se automaticky rovná velké SUV, Mazda dokazuje, že to tak být nemusí, protože její modely CX-60 a CX-80 v této disciplíně obstály překvapivě dobře. Nutno také dodat, že špatná kompatibilita neznamená nízkou bezpečnost a jak Audi Q5, tak Volkswagen Tayron si odnesly nejvyšší, pětihvězdičkové celkové hodnocení.

Pětihvězdičkové elektromobily

MG MGS5 EV obstál s plným hodnocením, za ochranu dospělých pasažérů si odnesl 90 %, přičemž od ještě lepšího výsledku jej oddálila absence kolenních a zadních bočních airbagů plus riziko zranění o palubní desku při čelní kolizi. Ochrana dětí si vysloužila 82 %, tam se body strhávaly za absenci isofixu u spolujezdce a detekce dětských pasažérů. Ochrana sražených chodců si vysloužila rovněž 82 % kvůli absenci aktivní kapoty a vysoce rizikových A-sloupků při kontaktu s hlavou. Ve všech ostatních parametrech ale bylo hodnocení vysoké. Asistenční systémy se 78 % doplatily na nízké hodnocení funkčnosti rychlostních asistentů a sledování bdělosti řidiče. Rovněž absence detekce obsazení řidičovy sedačky nepomohla. Pochvalu si zasloužila funkčnost samočinného brzdění před kolizí a vedení v pruzích.

Tesla Model 3< podle očekávání zazářila prakticky ve všech oblastech. Za ochranu dospělých cestujících si vysloužila 90 % i přes absenci kolenních a zadních bočních airbagů a velké zaváhání při ochraně hrudníku zadních cestujících při čelním nárazu do pevné bariéry. Bez ztráty bodů naopak prošla všemi bočními nárazy, nezklamala ani funkčnost airbagů a hlavových opěrek plus bezproblémové otevření dveří po kolizi. Ochrana dětí si vysloužila dokonce 93 %, a to přes absenci úchytů dětských sedaček u spolujezdce. Všechny hodnoty ochrany dětí při všech typech nárazů byly v zelené, tzn. nejlepší zóně, vůz navíc má detekci dětí na všech místech. Ochrana chodců rovněž nevykázala slabé místo, kromě obvyklých rizikových míst u A-sloupků (89 %), asistenční systémy dostaly 87 % s prakticky jediným zaváháním, a sice absencí detekce obsazení řidičovy sedačky. Nepřesvědčila ani detekce řidičovy únavy, ve všem ostatním Tesla excelovala.

Voyah Courage byl s cílem dobře obstát v nárazových testech už zkonstruován. Výsledkem je 90 % za ochranu dospělých pasažérů, kdy se obligátně škrtalo za chybějící kolenní a zadní boční airbag, ovšem nutno zmínit také debakl při bočním nárazu do sloupu, při němž řidičův hrudník zaznamenal druhou nejvyšší zátěž z pětiúrovňové škály s vysokým rizikem zranění žeber. Ochrana dětí dostala 88 % bez vážnější slabiny, opět chybí fixační body dětské sedačky u spolujezdce. Veliké zaváhání a těsné vyhnutí ztráty nejvyššího hodnocení (76 %) ovšem přinesla ochrana sražených chodců. Ty totiž ohrožuje, kromě obvyklých míst, ještě přední hrana kapoty a maska. Vůz také zcela pohořel při ochraně sražené osoby při couvání, dobrá není ani prevence sražení cyklisty otevřenými dveřmi. Asistenční systémy si naopak odnesly velmi dobrých 87 % i přes průměrnou funkčnost rychlostních asistentů, zejména sledování řidičovy únavy je vynikající.

Výsledkům Kie EV3 jsme věnovali samostatný článek, ovšem tady je třeba zdůraznit, že nejvyšší, pětihvězdičkové hodnocení patří jen verzi s příplatkovým bezpečnostním paketem, proto tento vůz najdete i mezi čtyřhvědičkovými, protože základnímu modelu byl věnována samostatná série testů.

Čtyřhvězdičkové elektromobily

Renault 4 Electric< získal celkem 79 % za ochranu dospělých cestujících kvůli zaváhání v ochraně řidičova hrudníku při nárazu do MPDB a hrudníku cestujícího vzadu při čelním nárazu do pevné překážky. Střední riziko rovněž znamená přepadnutí řidiče na spolujezdcovo sedadlo při boční kolizi. Při bočnímu nárazu jinak vůz chrání vzorně. Ochrana dětí si vysloužila 85 % s mírným zaváhání za ochranu krku desetiletého dítěte na podsedáku při čelním nárazu. Chybí detekce přítomnosti dětí, fixační body pro dětskou sedačku u spolujezdce jsou za příplatek. Ochrana sražených chodců dostala skóre 73 % kvůli průměrné ochraně dítěte, vyběhnuvšího zboku, a vysokému riziku zranění chodce, který narazí na přední hranu kapoty nad světlomety. Chybí standardní aktivní ochrana projíždějících cyklistů a předjíždějících motocyklistů. Jen 68 % za asistenční systémy zapříčinila absence reakce na protijedoucí automobil a přímé kontroly řidičovy únavy.

Ford Tourneo Custom< přišel o pátou hvězdu jen kvůli asistenčním systémům, ve všem ostatním dopadl nadprůměrně. Ochrana dospělých cestujících znamená 86 % i přes pouze průměrnou ochranu stehen řidiče a spolujezdce při nárazu do MPDB. Bez jediného zaváhání naopak dopadly všechny boční i zadní nárazy. Skóre vylepšil centrální přední airbag. Ochrana dětí si vysloužila stejné skóre, jedinou slabinou byla horší ochrana krku 10letého dítěte na podsedáku při čelním nárazu a absence úchytů dětských sedaček u spojezdce a na prostředních místech ve druhých dvou řadách. Ochrana sražených chodců skončila za 79 % i přes excelentní výsledky deformace přídě. Body se strhy za průměrnou ochranu dětí, vyběhnuvších zboku. Vůz také nezareagoval při změně pruhu na předjíždějící motocykl. A konečně asistenční systémy, ty si odnesly jen 66 % kvůli téměř nulové detekci řidičovy únavy, průměrné detekci obsazenosti a horší funkčnosti rychlostních asistentů. Vůz také nezareagoval na protijedoucí automobil.

Kia EV3< prošla, jak už jsme zmínili, dvěma různými sadami testů, přičemž základní verze bez příplatkového bezpečnostního paketu přišla o pátou hvězdu právě kvůli slabému výsledku v oblasti asistenčních sytémů. Skvělé výsledky za pasivní ochranu dospělých (83 %) a dětských (84 %) pasažérů, strhával se pouze jediný procentní bod při ochraně sražených chodců (77 %) kvůli absenci aktivní ochrany projíždějících cyklistů při otevírání dveří a chodců při couvání. Obě tyto ochrany obsahuje právě příplatkový paket. Základní verze EV3 tedy přišla o body za funkčnost rychlostních asistentů a připomínače nezapnutých pásů, velkou slabinou je ale absence aktivní ochrany před kolizí s autem, přijíždějícím zboku.

Poslední tři modely popíšeme najednou, protože jde o prakticky shodné elektromobily ač různých značek a typů, které také dosáhly přesně stejných výsledků. Peugeot 3008<, Peugeot 5008< a Opel Grandland< si tak shodně odnášejí 82 % za ochranu dospělých cestujících. Sice jim obligátně chybí kolenní a zadní boční airbagy, hlavy vzadu ale svůj airbag mají. Všechny parametry ochrany při všech nárazech zůstaly ve dvou nejlepších zónách, s výjimkou průměrné ochrany hlavy řidiče, který při bočním nárazu pronikne na spolujezdcovu sedačku. Ochrana dětí dostala 85 % bez jediného slabého místa, pouze u spolujezce opět chybějí úchyty dětských sedaček. Sraženému chodci by se vedlo docela dobře (79 %), velkým failem je ale podprůměrná ochrana dětí, náhle vyběhnuvších zboku, hlavně v noci. Chybí také asistent ochrany projíždějících cyklistů a vůz nereagoval na předjížděící motocykl. Debaklem bylo hodnocení asistenčních systémů, protože selhala detekce zapnutých pásů vzadu i řidičovy únavy. Vůz rovněž ignoroval protijedoucí automobil.

tisková zpráva
Diskuze ke článku
Karel Marel
Karel Marel
Naposledy upraveno: 22. 5. 16:01
Ja vubec nechapu, jak Tesla muze dostavat vysoke hodnoceni za asistencni systemy. Bud v novych verzis udelali tak velky pokrok, nebo proste je to odtrzene od reality. Kdyz jedu s moji 3 po uzke ceste 3 tridy, tak to musim vypnout, protoze me svadi porad na stred silnice a vylozene se se mnou pere. O nahodilych phantombrakech ani nemluvim. Kdyz ale ma reagovat na kolo v draze, tak na nej sere a necha ho klidne prejet. Tak ja nevim.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze