Renault ZOE sice dostal větší baterii, díky které zvládne i delší cestu, ale jinak jde o typické městské auto. Kromě soukromého použití by mohl najít uplatnění například i pro rozvoz zásilek po městě. A jelikož Liftago spustilo zmíněnou službu Dobrovoz, viděli jsme v tom příležitost zároveň někomu pomoci. Na rozdíl od komerčních služeb nepotřebujete pro Dobrovoz žádná oprávnění, stačí si stáhnout řidičskou aplikaci a zaregistrovat se na dobrovoz.cz.
Jedu po Praze Vinohradskou ulicí směrem do centra a přibližně u křižovatky s ulicí Počernická pípá poptávka. Samozřejmě nemůžu vybírat z různých cenových tarifů jako komerční řidiči. Coby dobrovolník mám pouze jeden, za 0 Kč a můžu jen korigovat čas dojezdu. Asi je málo volných dobrovolníků, protože místo vyzvednutí je až na Smíchově, a tak potvrzuji 20 minut, které mi spočítala aplikace, okamžitě pípá že zákazník nabídku přijal, já tedy pokračuji na Smíchov. Z poznámky se dozvídám, že povezu 10 obědů na různá místa, ale není tam informace, zda Kladenská ulice, která se mi zobrazuje jako cílové místo, je skutečně poslední cíl, nebo jen první zastávka. Každopádně je jasné, že jde pravděpodobně o novou funkci Liftaga, která umožňuje doručení více zásilek najednou jedním řidičem na různá místa. Na Smíchov dojíždím přesně na čas, takže aplikací spočítaný dojezdový čas seděl.
Pojedu přes Prosek až do Kobylis
Objevuje se mi místo modré trasy zelená na místo závozu, ale teprve teď zjišťuji, že zelená linka vede až někam na Prosek a do Kobylis, takže je mi jasné, že z Kladenské ulice budu pokračovat dál. To mi potvrzuje i paní Renata, která mi předává 10 obědů, mazance, instantní těstoviny s omáčkou a krabičky zelených čajů. Říká že v aplikaci mám 4 místa, kam pojedu, a u každého informaci, kolik porcí mám předat. Zbytek jsou bonusy, takže je jedno, kdo si kolik vezme. Do auta není problém to dostat, ZOE by pobralo mnohem objemnější zásilky, ale daří se mi to srovnat tak, aby mi to v kufru necestovalo. I přesto ale jedu pro jistotu co nejplynuleji. Dozvěděl jsem se také, že to vše je dobrovolná pomoc a jídla jsou určená hlavně seniorům a matkám samoživitelkám.
Plynulá jízda mi v ZOE nedělá problém, ale uznávám, že s možností regulace rekuperace pomocí pádel pod volantem, které má mnoho jiných elektromobilů, by to bylo mnohem jednodušší. Například vyřazení na neutrál a následné plachtění možné je, ale touto formou ve městě prakticky nepoužitelné. Díky přepínání mezi menší rekuperací D a silnějším rekuperačním brzděním B se mi ale daří jet téměř bez šlapání na brzdu. Pouze při zastavování musím na brzdový pedál šlápnout, protože Renault ZOE neumí úplně zastavit ani režimem B. Nicméně je to kompaktní auto, se kterým v pohodě zaparkuji i v menší mezeře na všech místech předání zásilky. Hbitost ve městském provozu v tomto případě vzhledem k nákladu nevyužívám. Jen mi chybí Apple CarPlay pro zobrazení navigace Waze, protože vestavěná navigace má ve dvou případech problém s číslem domu a dovede mě jen do dané ulice.
Dobře funguje i aplikace Liftago, která mi po potvrzení že jsem dorazil na místo, umožní zavolat adresátovi, aniž bych znal jeho číslo (kvůli ochraně osobních údajů). Jednoduše mě s ním automaticky spojí přes ústřednu. Opravdu mi vždy ukáže, kolik porcí mám předat a po potvrzení předání mě vede na další místo. Takže postupně jedu přes Veleslavín, Holešovice, Prosek a skutečně končím až v Kobylisích. To je jediné, co by na této nové funkci bylo potřeba doladit. Řidič by měl už při přijímání zakázky vědět, kde bude končit. Když tedy touto formou chcete pomoci, je potřeba si na to vyhradit určitý čas, mě rozvoz trval i s dojezdem na místo a přebíráním 2 a půl hodiny.
Renault ZOE tento rozvoz zvládl se spotřebou 13,8 kWh/100 km podle palubního počítače, což je pěkný výsledek. Po ujetí téměř 42 km i s cestou do Dejvic, kam jsem poté potřeboval jet, ukazoval palubní počítač zbývající dojezd ještě 288 km. Celkem bych tedy s touto spotřebou měl po Praze zvládnout až 330 kilometrů, a to bych tímto tempem neujel ani za 12hodinovou směnu. Ba naopak, stačila by i menší baterie, aby kurýr zvládl směnu bez nabíjení, ale Renault ZOE se teď prodává jen s touto baterií o kapacitě 52 kWh, takže i při delších zakázkách by kurýr nemusel být ve stresu, jestli dojede. Argument o nedostatečném dojezdu elektromobilů tedy opravdu padá, pro podobné služby ve městě většina elektromobilů naprosto stačí, naopak mnohé mají i velkou rezervu, například ZOE.
Technické parametry Renault ZOE (2020) R135
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 087 × 1 787 × 1 562 mm, 1 502 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 100 kW, 136 koní, točivý moment: 245 Nm / 1 500 ot/min |
Baterie | 52 kWh (55 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 50 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 17,7 kWh / 100 km, dojezd: 386 km |
Cena od | 1 027 000 Kč |