Elektrické Lamborghini je venku. Kardiostimulátor pro býčí srdce

Kompletní představení
Elektrické Lamborghini je venku. Kardiostimulátor pro býčí srdce
Fotografie: Lamborghini
  • Lamborghini vstupuje do elektrického věku se sázkou na absolutní jistotu
  • Koncept prvního elektromobilu Lanzador je vícenásobným crossoverem
  • Nabízí však všechno, co má pořádné Lambo mít

Na kalifornském festivalu Monterey Car Week se v pátek 18. 8. představila vstupenka do budoucnosti pro automobilku Lamborghini. Ta chce do konce roku 2024 elektrifikovat všechny své modely, s čím dosud ani pořádně nezačala. Nyní každopádně představila koncept Lamborghini Lanzador, který je blízkou předzvěstí sériového modelu pro rok 2028, kdy vytvoří čtvrtou výrobní řadu. Nabízí výkony a styl hypersportu, přesto jde o komfortní 2+2místné gran turismo, ovšem na zvýšeném podvozku. Vybere si tedy každý, nebo nikdo. Od značky jsme přeci jen zvyklí na jiný typ aut, ovšem Porsche Cayenne se zpočátku také všichni smáli a dnes je respektováno jako zachránce značky.

Všechny detaily jsou tak značkové, jak to jen jde. Navykání zákazníků na elektromobilitu nebude snadné a vedení automobilky to dobře ví

Vůz se inspiroval siluetou klínovitého Lamborghini Countach, jímž legendární designér Marcello Gandini navždy změnil svět supersportů. Zároveň ale respektuje agresivní styl s mnoha hranami, výstupky a záhyby charakteristický pro aktuální sériové modely. A také pod taktovkou šéfdesignéra Mitjy Borkerta sleduje každodenní použitelnost, a to nikoliv pouze na asfaltu; techniku i reakce zákazníků na terén už si Lamborghini vyzkoušelo na extravagantním SUV Urus. Jen se drží poněkud víc při zemi; celková výška 1,5 m je na tento typ vozidla velmi decentní.

Vzhledem k plánovanému termínu výroby nepřekvapí, že jsme se o použité technice nedozvěděli vůbec nic. Jen jsme se z vágních formulací dozvěděli, že motory jsou minimálně tři, což nevyvrací ani nepotvrzuje domněnky o použití techniky Rimacu Nevera. Výkon každopádně přesahuje jeden megawatt, tedy 1 360 koní, což sice nestačí na aktuální světovou špičku, ovšem pohodlně to strčí do kapsy kompletní současnou spalovací produkci značky. Posledním konkrétním údajem je aktivní přelévání točivého momentu na zadní nápravě díky dvěma motorům, pak už přišla jen záplava adoračních frází o bateriích nové generace a motorech s vysokým specifickým výkonem.

Interiér využil faktu, že jej neomezují tunely pro převodovku a kardan, nabídl posádce nevšední prostornost. Řidiči pak tradiční soustřední ovládacích prvků kolem volantu

Zaměřme se tedy na další nové technologie, které se v konceptu představily. Především je to stabilizační systém nové generace LDVI aktivně pomáhající s udržováním ideálního směru a umožňující precizní elektronickou personalizaci chování pro každého řidiče. Aktivní aerodynamika ALA zase řeší rozpor mezi přítlakem a efektivitou a ovlivňuje nejen obtékání vzduchu kolem auta, ale i jeho protékání kanály brzd a chladičů. Slouží k tomu například i originální výsuvná křidélka vzadu na bocích.

Lanzador v dosud nevídané míře myslel i na praktičnost. Vpředu se proto skrývá maličký „frunk“, vzadu pod obřím oknem pak multifunkční rozlehlá plocha schopná odvézt prakticky jakýkoliv prostředek aktivní rekreace. A také na ekologii; je téměř celý udržitelný, včetně vlny merino a přírodně činěné kůže. V seznamu dále figuruje regenerovaný karbon, tenká nylonová vlákna z plastů sesbíraných na moři a částečně stvořený na 3D tiskárně s minimální spotřebou materiálu.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze