Cupra Tavascan na vlastní oči a ruce

e-Salon Praha 2023
1
Cupra Tavascan na vlastní oči a ruce
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Cupra si na e-Salonu 2023 odbyla českou výstavní premiéru elektrického crossoveru Tavascan
  • Tavascan dostal od počátku modernizovanou verzi platformy MEB s motorem APP550
  • Doplní nabídku Škody Enyaq Coupé, Volkswagenu ID.5 a Audi Q4 e-tron Sportback

Cupra jako obvykle přijíždí s technicky shodnou alternativou modelů ostatních značek, která se snaží zaujmout vysoce originálním designem a nejsportovnějším fleurem. Ten vyjadřují nejen přirozeně dynamické tvary, ale i chytlavé detaily. Mezi nimi pochopitelně nechybějí prvky nočního designu v podobě trojhranných segmentů denních světel i podsvícených znaků na obou koncích auta. Samozřejmě došlo i na doplňky v typické bronzové barvě, ostatně jméno Cupra se podobá latinskému názvu pro měď cuprum, i když vzniklo jako akronym slov Cup Racing odkazující na závodní minulost značky.

Česká výstavní premiéra nového Cupra Tavascan

Boční pohled jasně naznačí, proč se Cupra Tavascan řadí mezi SUV Coupé, oblá střecha klesá směrem vzad dříve a plynuleji než u siluet běžných SUV. Zajímavým detailem jsou dveřní kliky; Cupra dostala zapuštěné, stejně jako ID.5, zatímco Enyaq Coupé s Q4 používají praktičtější, ač méně aerodynamické vystouplé s oboustranným úchopem. Rovněž vnější zrcátka vypadají stejně jako ta volkswagenovská, zatímco zbylá dvojice používá jiný tvar. Absenci separátního bočního blikače však všechny zmíněné modely sdílejí, stejně jako řadu další stylistických detailů, včetně mohutných a výrazně tvarovaných plastových ochran dveří.

Aerodynamická 21" kola jsou podle dnešní módy dvoubarevná a není těžké uhodnout, který odstín doplnil lesklé černé plochy. Pěkně se barevně doplňují s obvyklou značkovou šedí. Detailem k zapamatování jsou červeně svítící nápisy TAVASCAN v tělesech koncových světel, a to konkrétně v částech, protažených hluboko do bočnic. Kdyby se vám na ně ovšem podařilo zapomenout, příští Tavascan, který potkáte, vám je zase výrazně připomene.

Ač se silueta podobá dalším koncernovým kompaktním SUV Coupé, Tavascan z nich vypadá rozhodně nejvýrazněji

Nejvíce prostoru dostala kreativita na zádi, která se sice drží základních karosářských a aerodynamických pouček, avšak vyhrála si s prolínáním i přechody mezi vypouklými a konkávními plochami. Ostatně designérům nic jiného nezbylo, protože museli dát přirozeně dané vysoké zádi co nejatraktivnější tvary. A to se docela povedlo; za povšimnutí stojí zejména nenásilně a přesto působivě vetknutý decentní spoiler na odtrhové hraně. I zde dostaly prostor OLED segmenty a tendence nevynechat žádnou příležitost k tomu, aby okolí vědělo, že kolem něj právě projela Cupra, a to ani v noci. Velké svítící logo se stává oblíbeným prostředkem tohoto sdělení a Tavascan není výjimkou. Dojem dotváří naznačený difuzor, který působí spíše esteticky než vyloženě aerodynamicky.

S inovovaným pohonem výkon základní zadokolky odpovídá Enyaqu 85, nabízí tedy 286 koní a baterii s využitelnou kapacitou 77 kWh. A verze VZ s pohonem všech kol zase odpovídá inovovanému Enyaqu RS a nabízí stejných 340 koní oproti 299 koním před modernizací. Půjde tedy o dosud nejvýkonnější sériovou Cupru. To však nebude na úkor praktičnosti, o čemž svědčí velký dvoupatrový zavazadelník, jemuž nechybí ani hluboká schránka na nabíjecí kabely u nárazníku. Ano, bohužel to znamená, že stejně jako ostatní koncernoví bratranci, ani Tavascan nenabídne „frunk“.

Jestliže tvary exteriéru překvapily, tak uvnitř čeká malý šok; minimálně tedy pro znalce nových koncernových elektromobilů MEB. Zatímco architekti ostatních tří koncernových značek se víceméně drželi konvencí a tradic, tady se prostor doslova prošpikoval odvážnými křivkami. Ač vás povědomé detaily v čele s centrálním displejem rychle vrátí do koncernové reality, první dojmy jsou zcela odlišné. Tvůrci interiéru Tavascanu zjevně dostali víc prostoru než autoři Bornu, který je naopak místy dost konzervativní. To tu opravdu nehrozí a pomyslným vrcholem jsou jakási křídla esteticky spojující palubku se středovou konzolí, jejichž jedinou praktickou funkcí je umístění spínače varovných blikačů. To je v dnešní superšetrné době téměř neuvěřitelný odvaz.

Volant dostal tvary, které od značky už známe. Ani na něm nechybějí měděné dekorace a navíc dvě výrazná tlačítka, která mají ovšem prakticky stejnou funkci. To levé totiž mění jízdní režimy, zatímco pravé také mění jízdní režim, ovšem ten nejostřejší, exkluzivní. Hojná nálož dalších spínačů se bohužel musí spokojit s formou dotykových plošek, byť hmatově oddělených a s největší pravděpodobností i s haptickou odezvou. Sedadla dostala vysloveně sportovní podobu a integrovanou opěrku. A nakonec třešnička v podobě ambientního osvětlení. To si odpustilo tradiční podobu podsvícených lišt a převtělilo se do malých hvězdiček v čalounění dveřních výplní.

Vzadu je podobně hojná nabídka místa jako u jiných MEB modelů. Ruce ani hlava si stěžovat nebudou, jen nárty se kvůli zvýšené podlaze s baterií pořádně nevejdou pod přední sedadla. Ani pasanti ve druhé řadě nedostanou šanci zapomenout, že sedí v Cupře. Přímo před očima totiž mají výrazný měděný prvek v podobě jakéhosi zjednodušeného loga, skrz který je navíc vidět (samozřejmě pokud je přední sedadlo prázdné). Atmosféru dokresluje panoramatické střešní okno, podobně obří jako v Eynaqu Coupé. Takže i zde platí princip univerzality a s Tavascanem se budete moci i přes jeho výraznou a sníženou siluetu vydat normálně s rodinou i na delší výlet. Takže si skutečně můžete vybrat podle chuti...

Technické parametry CUPRA Tavascan Endurance

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 644 × 1 861 × 1 597 mm, 2 178 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon210 kW, 286 koní, točivý moment: 545 Nm
Baterie82 kWh (77 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 135 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 16,5 kWh / 100 km, dojezd: 547 km
Cena od
Diskuze ke článku
Jan Novák
Jan Novák
Jestliže je Tesla ukázakou superminimalismu, který nemusí vyhovovat každému, ale dá se snés, Tavascan je uvnitř IMHO ukázkou designového úletu, opak minimalismu, vrchol přeplácanosti a samoúčelnosti, který se snést nedá. Do dokonalého minimalismu své doby - např. Superb 3 - mají oba daleko.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze