Tavascan. Druhý elektromobil španělské značky Cupra, která se osamostatnila od SEATu, byl představen už v roce 2023 a tehdy na podzim jsme vám ho dokonce už na fDrive.cz ukazovali. Jenže do Česka se mu nechtělo a Cupra se zaměřila na trhy, kde je elektromobilita trochu dál. To se ale nyní mění a tento krasavec by se měl už brzy na český trh konečně oficiálně podívat, takže je ten správný čas se na něj podívat podrobněji.
Jaká je elektrická Cupra Tavascan? Je lepší než Enyaq? Prozradí náš test.
Design: španělský elektrický temperament
Design si prostě nespletete a Tavascan je podle mě nejstylovější auto na koncernové platformě MEB. Svalnatý, dynamický, odvážný – takový je vzhled Tavascanu a oproti konzervativnímu Enyaqu nebo ID.5, se kterými je Tavascan blízkým příbuzným, je jeho vzhled skutečně jako nebe a dudy.






S přes 4,6 m je rozměrově prakticky stejný jako právě Enyaq, i když jeho design a silueta ho opticky zmenšují. Ve skutečnosti je to ale už kus auta.






Nejlépe vypadá zepředu. Má agresivní žraločí příď, na které se hrdě skví znak Cupra, který je dokonce podsvícený, stejně jako škvíra, kde se také nachází nápis Cupra. Na kapotě jsou výrazné prolisy, které zároveň slouží jako průduchy, takže jimi proudí vzduch, což mírně napomáhá aerodynamice. Výrazný přední spoiler rovněž přispívá k dynamickému vzhledu vozu.

Cupra hojně používá oblíbené měděné prvky nejen na logu, čímž auto získává charakteristický vzhled. Matrixová světla s diamantovými vzory vypadají velmi elegantně. Cupra se drží tradičního uspořádání světlometů, kdy jsou hlavní světlomety umístěny nahoře a dolní teplomety dole. Celkově působí tento vůz velmi dynamicky a atraktivně. Pokud bych vám řekl, že se jedná o koncernový vůz, možná byste mi ani nevěřili. Je fascinující, jak se Cupra dokázala odlišit.

Kola o velikosti 20" s měděnými detaily vypadají opravdu skvěle a dodávají vozu jedinečný vzhled. Základní verze má kola o velikosti 19", ale uznejte sami, že ta větší vypadají velmi dobře.









Silueta ve stylu cupé také dodává na stylu a nečekejte klasické krabicooidní SUV. Tavascan je od toho pojetí vzdálen jak jen to je možné. Zadní světla zasahují do bočních partií a nabízejí zajímavý prvek – nápis Tavascan je umístěn ve světlech, takže kdo nezná tento model, dozví se to právě zde. V zadní části působí auto dynamicky, ale stále elegantně. Nenajdeme zde žádný agresivní obrovský spoiler, pouze decentní odtokovou hranu vytvořenou ze zadních světel. Logo Cupra a označení VZ pro čtyřkolku zde svítí, což přidává na prestiži.
Dvě verze, které kopírují koncernové kolegy
Tavascan si můžete pořídit ve dvou verzích, jako zadokolku Endurance a jako čtyřkolku VZ, kterou máme na test i my. V obou verzích máme klasickou baterii MEB s kapacitou 77 kWh. Protože je Tavascan už vlastně trochu starší, nepoužívá u nejvýkonnější verze inovovanou baterii s kapacitou 79 kWh, kterou najdeme třeba u nových ostrých Volkswagenů GTX nebo Elroqu a Enyaqu RS. Samozřejmostí je ale automatický i manuální předehřev baterie pro nabíjení a auto také krásně ukazuje, jakým výkonem se aktuálně zvládne nabíjet. Máme tu také nový úsporný a zároveň výkonný zadní synchronní elektromotor APP550 s výkonem 210 kW, který je u verze VZ doplněn o asynchronní motor, takže celkový výkon činí 250 kW. Tedy stejná technika, jakou známe třeba z Volkswagenů GTX nebo verzí RS od Škoda Auto.
Technické parametry CUPRA Tavascan VZ
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 644 × 1 861 × 1 597 mm, 2 273 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 250 kW, 340 koní, točivý moment: 545 Nm |
Baterie | 82 kWh (77 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 135 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 15,2 kWh / 100 km, dojezd: 517 km |
Cena od |
Tavascan stále nemá české ceny, v Německu ho však lze pořídit za v přepočtu 1,2 milionu korun, čtyřkolku pak za 1,3 milionu Kč včetně DPH. To jsou velmi podobné ceny, za jaké seženete podobně vybavenou Škodu Enyaq. Uvidíme ale, na kolik si bude Tavascan cenit české zastoupení Cupry.

Odvážný interiér jako z konceptu
Interiér si zachoval odvážné prvky původního konceptu, které se překvapivě podařilo přenést do sériové výroby. Dominantou interiéru je tak unikátní designový prvek ve tvaru „Y“, který propojuje přístrojovou desku se středovým tunelem. Navzdory očekávání, že v konzervativním prostředí koncernu bude tento prvek zjednodušen, působí pevně a solidně, bez jakýchkoli známek vrzání. Celkově zpracování materiálů v interiéru zaslouží pochvalu – středovému tunelu a přístrojové desce dominují měkčené povrchy, přičemž použitý materiál připomíná luxusní měkčený softshell z elektrických Mercedesů.

Praktičnost interiéru je dalším velkým plusem. Středová loketní opěrka disponuje hlubokým úložným prostorem, který je ideální pro drobnější předměty, nechybí ani bezdrátová nabíječka či držáky nápojů, jež jsou elegantně osvětlené. Sedačky kombinují sportovní vzhled s pohodlným provedením, což ocení zejména ti, kteří preferují měkčí boční vedení. Měděné prvky integrované do hlavových opěrek a bronzové detaily pak interiéru dodávají moderní a luxusní vzhled.






Z hlediska designu interiéru zaujme také panoramatická skleněná střecha, kterou lze zcela zatmavit díky fyzické roletce. Pro milovníky kvalitního zvuku je zde prémiový audio systém Senheiser, který se vyznačuje hutnými basy. Přestože mu možná chybí určité výšky, celkový akustický zážitek je na vysoké úrovni. Tavascan svým provedením překračuje očekávání spojená s koncernovými vozy – působí natolik jedinečně, že byste si jej snadno mohli splést s vozem jiné značky.







Interiér zadní části příjemně překvapí prostorností, což je v rozporu s kompaktním a svalnatým vzhledem. Díky dlouhému rozvoru nabízí zadní sedadla skutečně velkorysý prostor pro nohy – přibližně 10 cm před koleny při mých 185 centimetrech – rovná podlaha pak zajistí dostatek pohodlí i pro cestující uprostřed. Navzdory svažující se střeše, typické pro SUV kupé, zůstává prostor na hlavu dostatečný, čímž zajišťuje komfort i vyšším pasažérům. Zadní část vozu je navíc vybavena praktickými prvky, jako je průvlak na lyže, třízónová klimatizace nebo dobře navržená loketní opěrka s držáky na nápoje.
Přestože Tavascan v mnoha ohledech boduje, nelze si nevšimnout určitých kompromisů. Zadní interiér obsahuje převážně tvrdé plasty s výjimkou měkčené části dveří, což je u koncernových vozů na platformě MEB běžné. Zavazadlový prostor s objemem 540 l je dostatečně velký pro rodinné potřeby a nabízí i víceúrovňové řešení pro uložení nabíjecích kabelů či drobnějších předmětů. Bohužel zde, stejně jako u jiných vozů na platformě MEB, chybí přední kufr, kde je prostor vyhrazen pouze pro techniku.

Infotainment: stejný, přitom jiný
Rozložení displejů je stejné jako třeba u Volkswagenů ID. Před řidičem se nachází kompaktní displej s intuitivním ovládáním. I když rozměry a funkce zůstávají stejné, Cupra přináší vlastní grafické zpracování a detaily. Řadič směru je rovněž umístěn na typickém místě a nabízí režimy D a B pro silnější rekuperaci. Pádla pod volantem rovněž nechybí a volí se nimi rekuperace.
Novinkou kopírující další vozy koncernu je přítomnost obřího head-up displeje s rozšířenou realitou, který zobrazuje užitečné informace, jako je stav baterie či spotřeba, a přitom zapadá do moderního designu interiéru. Dalším výrazným prvkem je velký 15" displej infotainmentu, který přináší nejen známé funkce a logiku ovládání z ostatních koncernových modelů, ale zároveň unikátní design s měděnými akcenty, typickými pro značku Cupra.













Systém se softwarem verze 5.0 je svižný, přehledný a nabízí plnou personalizaci základní obrazovky pomocí widgetů. Navigační systém si zaslouží pochvalu – automaticky plánuje nabíjecí zastávky a vyhledává optimální trasy velmi rychle.
Oproti Volkswagenům však například chybí obchod s aplikacemi nebo doplňkovými funkcemi, které budou možná doplněny později.
Sama zaparkuje i vyparkuje
Cupra Tavascan nabízí vlastní aplikaci, která přináší mnoho funkcí známých z moderních automobilů. Pomocí této aplikace můžete na dálku odemknout/zamknout vozidlo, spustit klimatizaci, vyhřívání sedaček i získat informace o servisu. Jednou z nejzajímavějších funkcí je možnost aktivace vzdáleného parkovacího asistenta.
Parkování a vyparkování se tak stává jednodušším než kdy dříve. Tavascan dokáže nejen zaparkovat, ale i vyjet z parkovacího místa – a to vše díky ovládání přes mobilní aplikaci. Tato funkce se hodí například v momentech, kdy máte omezený prostor v garáži nebo na parkovišti. Stačí stisknout tlačítko v aplikaci a vozidlo samo provede požadovaný manévr.
Při testování této funkce bylo zjištěno, že posouvání vozidla dopředu a parkování funguje skvěle. Ovšem u vyparkování se objevil drobný nedostatek, kdy auto nedokončilo proces úplně podle očekávání. Přesto jde o velmi praktickou inovaci, která výrazně usnadňuje manipulaci s vozidlem, zejména v náročných podmínkách.
Jak jezdí? Je nejživější z koncernu
Cupra Tavascan je elektromobil, jenž kombinuje dynamický design a jízdní vlastnosti, které zaujmou široké spektrum řidičů. Již na první pohled je zřejmé, že vůz má své ambice stát se sportovním rodinným SUV, ale nečekejte plnohodnotné sportovní auto – jeho zaměření je především na komfort, každodenní praktičnost a hravé jízdní zážitky.
Prvním dojmem z Tavascanu je jeho naprostá tichost během jízdy. V interiéru nejsou slyšet žádné umělé zvuky, což přispívá k pocitu klidu a elegance během cest. Vnější zvukové signály jsou decentní a neruší okolí. Absence umělého zvuku u sportovního režimu může být pro některé fanoušky sportovních aut překvapením, ale jde o záměr, který má podtrhnout charakter vozu. Tavascan se nepokouší hrát na agresivní sportovní vůz, nýbrž na stylové SUV pro každodenní použití.

Auto nabízí několik jízdních režimů, které lze přizpůsobit podle nálady řidiče. Komfortní režim zajišťuje pohodlnou jízdu i na 21" kolech, přičemž podvozek efektivně tlumí nerovnosti. Na druhé straně sportovní režimy jako Performance a Cupra dodávají vozu ostřejší charakter. Zrychlení je v těchto režimech působivé, přičemž plynový pedál reaguje mnohem rychleji, což přináší vzrušující elektrické „kopance“. Přesto zůstává auto i v těchto režimech dostatečně komfortní a nepůsobí tvrdě ani na méně kvalitních silnicích.
Mimořádně příjemným doplňkem jsou pak pádla pod volantem, která umožňují regulaci rekuperace ve třech stupních. Tato funkce je dobře navržená. Přestože rekuperace není natolik silná, aby umožnila ovládání vozu pouze jedním pedálem, její maximální intenzita je velmi praktická pro běžné použití.
Spotřeba a dojezd: ujede i přes 500 km
S Cuprou Tavascan jsem jezdil převážně po městě a kolem něj s kombinovanou spotřebou 15,9 kWh/100 km, což v jarně-zimních podmínkách znamená reálný dojezd necelých 500 kilometrů. To je solidní výsledek srovnatelný například s modely Škoda Enyaq nebo Volkswagen s velkou baterií.
Na dálnici je však třeba počítat s dojezdem kolem 350 kilometrů, zatímco při jízdě po městě v letních měsících je možné dosáhnout i více než 500 kilometrů na nabití. Režim jízdy má na spotřebu jen minimální vliv – režim Cupra nebo Eco nezmění ukazatel dojezdu zásadně, což je příjemné překvapení.

Zajímavé je také porovnání režimů zaměřených na dojezd (Range) a výkon (Cupra). Při 65 % nabití ukazuje režim Range dojezd 331 km, zatímco režim Cupra jen o 9 kilometrů méně, konkrétně 322 km. Rozdíl je tak velmi malý, což svědčí o efektivní práci s elektromotory. Režim Cupra aktivuje častěji přední asynchronní elektromotor a poskytuje maximální výkon, ale i při něm zůstává spotřeba na rozumné úrovni.
Nabíjení: slušných 400V
Nabíjení je možné výkonem až 135 kW, což v dnešní době rozhodně nezní nijak oslnivě. Ale pozor, stejně jako u jiných koncernových aut na platformě MEB, i Tavascan se umí nabíjet dost rychle a zvládne to třeba mnohem rychleji než Tesla, která má papírově skoro dvojnásobný nabíjecí výkon. Z 10 na 80 % to trvá papírově 28 minut, i v praxi jsme takového výsledku dosáhli. To je mezi 400V auty nadprůměrný výsledek. Nechybí automatický i manuální předehřev baterie pro dosažení maximálního nabíjecího výkonu i zimš. Palubní nabíječka pak má 11 kW.
Emotivní alternativa
Cupra Tavascan je zajímavým členem koncernové rodiny MEB. Pokud je pro vás záplava Volkswagenů, Škodovek nebo Audi příliš nudná, je Tavascan přesně to, co hledáte. Design vás nenechá chladným, ocenit musím také odvážný interiér, který zároveň překvapí kvalitním zpracováním a velkou prostorností. Pod jiným obalem pak Tavascan nabízí známou koncernovou techniku, ale naladěnou do ostra.

Není to žádný hypersport, ale slušně dynamické rodinné SUV, za kterým se leckdo i otočí. Za mě je to tedy zajímavá alternativa a pokud hledáte slušné středně velké elektrické SUV, které vám dá i nějaké ty emoce navíc, mohl by vás Tavascan určitě oslovit. Tak už jenom tu českou cenu by to chtělo.
Foto: fdrive.cz