Continental, to už není jenom výrobce pneumatik. Angažuje se i v jiném segmentu, a to konkrétně v různých systémech. Pracuje například na tom, aby vás auto mohlo upozornit ve chvíli, kdy by bylo velké riziko aquaplaningu. Montáž systému varujícího před aquaplaningem do produkčních vozidel proběhne podle odborníků společnosti Continental již do příští generace nových modelů. Zařízení je nyní ve výzkumné fázi. Vývojem hardwarové a softwarové části se zabývají konstruktéři společnosti Continental ve Frankfurtu, Hannoveru a Toulouse.
„I s těmi nejlepšími pneumatikami vyvolává náhlý aquaplaning u řidiče leknutí, což může také znamenat nebezpečí nehody. Proto vyvíjíme vysoce výkonnou technologii založenou na informacích z čidel a na softwaru, který dokáže odhalit potenciální nebezpečí vzniku aquaplaningu. Díky tomu dostane řidič varování včas,“ vysvětluje Frank Jourdan, člen představenstva společnosti Continental a vedoucí divize Podvozek & Bezpečnost.
Aquaplaning vzniká, když pneumatika nedokáže pomocí kanálků, drážek a lamel odvést všechnu vodu ze styčné plochy s vozovkou. Důležité je proto odhalit, že se na silnici nachází velké množství vody. K tomu Continental využívá záběry z širokoúhlých kamer, které jsou nainstalovány ve zpětných zrcátkách, masce chladiče a na zádi vývojových vozidel. „V okamžiku, kdy je na silnici opravdu hodně vody, záběry z kamer zaznamenávají specifické vzory jejího rozstřiku, které mají kvůli vytlačování pneumatikou odlišnou charakteristiku. Díky tomu můžeme odhalit aquaplaning v jeho rané fázi,“ říká Bernd Hartmann, projektový manažer z frankfurtské pobočky společnosti Continental.
Kromě snímků z kamer plánuje Continental využít ke sběru údajů o podmínkách pro vznik aquaplaningu také data z pneumatik. V tomto případě budou využity záznamy z čidel instalovaných přímo v pláštích. „Využíváme údaje o zrychlení z našeho elektronického systému sledujícího stav pneumatik a zaměřujeme se na specifické sekvence signálů,“ objasňuje Andreas Wolf, šéf obchodní jednotky Karoserie & Zabezpečení společnosti Continental. Systém eTIS (electronic-Tire Information System) je schopen zjistit i zbývající hloubku dezénu, díky čemuž může stanovit bezpečnou rychlost pro dané jízdní podmínky a předat tuto informaci řidiči.
Podobný výstražný systém je obzvlášť důležitý pro autonomní vozidla, která se musí aquaplaningu vyhnout bez zkušeností, jaké má člověk za volantem. Společnost Continental považuje varování před rizikem aquaplaningu, určené jak pro řidičem řízená, tak pro autonomní vozidla, za další krok na cestě k dosažení cíle programu Vision Zero – silniční dopravě bez nehod.
Zdroj: tisková zpráva