Co se stane, když se vznítí baterie elektrického vozidla v tunelu? Jak se zahřívá, jaké plyny vznikají a jakým rizikům jsou vystaveni lidé a záchranná služba? Technická univerzita v Grazu spolu s Montanuni Leoben, Federální asociací hasičů a ILF Consulting Engineers zkoumala účinky požárů elektrických vozidel v tunelech. Výsledky jsou uklidňující pro osobní automobily, nikoli však pro nákladní auta a autobusy.
Za účelem zjištění, jak se chová elektromobil v případě dopravní nehody s následným požárem, se rozhodli odborníci zapálit bateriové moduly ze 3 elektromobilů, 2 dieselové vozy a dodávku v novém štýrském výzkumném testovacím tunelovém centru. Celý test byl zcela unikátní v tom, že se reálně v tunelu takto vozidla nezapalují a využívají se jen simulační prvky.
Výzkumní pracovníci a hasiči se však zpočátku při požárních zkouškách projektu ocitli ve sporu. Jednalo se o to, že hasiči chtěli co nejrychleji hasit, ale výzkumníci naopak chtěli sbírat data. Jako kompromisní řešení byly pokusy o uhašení požáru zahájeny až po době požáru v délce 10 minut. „To je zhruba doba útěku a doba do příjezdu záchranných složek. Cenná data se nám podařilo získat v těchto prvních 10 minutách, poté byli na řadě hasiči,“ říká Peter Sturm, profesor z Institutu pro spalovací motory a termodynamiku na Technologické univerzitě v Grazu.
Výsledkem testu je zjištění, že uvolňování tepla z hořícího elektromobilu v tunelu je podle měření více než 30 senzorů větší než u srovnatelného vozu s pohonem na naftu. Hořící elektromobil vyvine teplo až 7 MW, zatímco naftové vozidlo okolo 5 MW. Podle odborníků to ale nepřináší žádná nová rizika ani nebezpečí. Pro srovnání, požární zatížení konvenčního nákladního automobilu je kolem 30 MW. „Když zahoří elektromobil, trochu se oteplí, ale to neznamená, že je to zásadně nebezpečnější. Naměřené teploty v únikovém prostoru jsou u všech požárních zkoušek pod hranicí 60 stupňů Celsia. Není to příjemná teplota, ale i tak se dá uniknout a hasit požár,“ uvedl Peter Sturm. Ještě důležitějším závěrem je, že typ paliva hořícího vozidla nemá vliv na konstrukci tunelu.
Voda fungovala nejlépe při hašení
Mezi hasicími metodami se nejlépe osvědčilo hašení požáru vodou. „Zkušenosti však ukazují, že s lithium-iontovými bateriemi se hasicí úspěch dostaví až tehdy, když se voda dostane až do vnitřku baterie,“ říká Stefan Krausbar z Rakouského spolkového svazu hasičů. Ovšem dalším obrovským problémem už po dohašení elektromobilu je vysoce kontaminovaná hasební voda. V ní se během rozboru našlo velké množství těžkých kovů, zejména niklu. To zvyšuje náklady na likvidaci.