Strmý růst prodejů čistých elektromobilů i hybridů je momentálně celosvětovým trendem, ovšem ne v Číně, kde se v květnu růst zpomalil na necelá dvě procenta. To je v porovnání s výsledky z minulého roku, kdy v květnu meziroční tržby raketově poskočily o 126 %, pro tamní automobilky zklamání.
Nárůst 1,8 % znamená přibližně 104 tisíc kusů vozidel, což skutečně není lichotivé číslo, pokud vezmeme v potaz, že se bavíme o největším světovém trhu s elektromobily. Ovšem tamní trh se potýká s problémy již delší dobu. Jak upozornil web qz.com, květen byl jedenáctým měsícem v řadě, kdy klesly celkové prodeje všech automobilů o 16,4 % na celkových 1,91 milionů vozů.
Tento nepříznivý trend přidělává vrásky na čele také tamní vládě, která se již delší dobu potýká se zpomalující se ekonomikou. Vláda se proto snaží zavádět celou řadu opatření, které by pomohly k navýšení poptávky po vozech s nekonvenčními pohony. V plánu má například zcela zrušit nákupní limity na čisté elektromobily i hybridy.
Některé z měst na jihu země navíc oznámily plány na navýšení nákupních kvót všech vozů. Až doposud, například v Šen-čenu či Kantonu, platilo nařízení omezující počet registrovaných SPZ, které mělo regulovat znečištěné ovzduší, se kterým bojuje celá řada velkých čínských měst.
Problémy by ovšem mohlo přinést snížení dotací vlády na nákup elektromobilu na polovinu, které by mělo nastat za necelé dva týdny. Vláda do pobídek na nákup elektromobilů již investovala přibližně 60 miliard dolarů, tedy více než 1 bilion korun. Tato změna zcela jistě povede k dalšímu zpomalování prodejů.