Ačkoliv tradiční český výrobce motocyklů Jawa stále funguje a v Týnci nad Sázavou dokonce běží výroba, některé aktivity kolem této značky, v některých částech světa stále velice populární, už původní vlast zcela obcházejí. I v Česku si můžete koupit outsourcované motocykly RVM 500 by Jawa, vyvinuté v Argentině a vyrobené v Číně. Aktuálně se jméno Jawa chystá na základě licence využít i indická společnost Classic Legends, dcera koncernu Mahindra, která v prosinci 2018 tuto značku, dodnes v Indii velmi oblíbenou, oživila. V Indii se totiž Jawy licenčně vyráběly, později dokonce i pod jménem Yezdi. Classic Legends nyní nabízí na tamějším trhu hned několik retromodelů ve stylu klasických starých Jaw, ovšem vybavených moderní technikou. Ty lze koupit i u nás, ostatně indické motocykly zažívají na evropském trhu obecně obrovský boom.
Electric Vehicle Web has rendered an electric Jawa motorcycle:
— PowerDrift (@PowerDrift) July 27, 2021
→ A battery pack where the engine was
→ "Fuel Tank" will house the electronics and charging port
→ LED headlight
→ Hub mounted motor pic.twitter.com/njHfODBM99
Nejnověji se objevily zprávy, že díky štědrému indickému vládnímu dotačnímu programu FAME II (Faster Adoption and Manufacturing of Hybrid and Electric Vehicles In India), který akceleroval vývoj a výrobu elektrických vozidel v Indii, chystá podle ElectricVehicleWeb Classic Legends elektrickou Jawu opět v retrodesignu, jejíž možnou podobu naznačil neoficiální render od automobilového designéra. Podle něj by motocykl měl nést maximum designových znaků klasických Jaw, ovšem s nezaměnitelným zdůrazněním elektrického pohonu. Motocykl by měl vzniknout to nejlevnější cestou, tedy přímým odvozením od klasické spalovací motorky, s níž by měl také sdílet maximum mechanických dílů. Jen místo motoru bude baterie a pro úsporu nákladů se použije nejjednodušší elektromotor v zadním náboji. Díky tomu by se měl výsledek udržet na velice zajímavých cenách. Zajímavostí je rovněž modul ve tvaru klasické nádrže, který nejspíš bude obsahovat nabíjecí konektor a řídicí elektroniku.
Zprávy zatím nejsou oficiální, potvrzen není ani samotný vývoj elektrické Jawy. Ašiš Singh Joši, ředitel Classic Legends, ovšem potvrdil zigwheels.com nevyhnutelnost přípravy elektrického typu. Zajímavé je, že bude s největší pravděpodobností vyvinut a vyráběn v anglickém Coventry, protože tamější vláda nabízí uhrazení poloviny nákladů na vývoj ve výši 9,5 milionů liber (284 milionů korun).