Chystá se elektrická Jawa. S Českem nebude mít nic společného

2
Chystá se elektrická Jawa. S Českem nebude mít nic společného
Fotografie: Jawa
  • Motocykly Jawa se znovu vyrábějí v Indii
  • Jsou tam velice úspěšné
  • Ekologické limity se však dotknou i jich

Ačkoliv tradiční český výrobce motocyklů Jawa stále funguje a v Týnci nad Sázavou dokonce běží výroba, některé aktivity kolem této značky, v některých částech světa stále velice populární, už původní vlast zcela obcházejí. I v Česku si můžete koupit outsourcované motocykly RVM 500 by Jawa, vyvinuté v Argentině a vyrobené v Číně. Aktuálně se jméno Jawa chystá na základě licence využít i indická společnost Classic Legends, dcera koncernu Mahindra, která v prosinci 2018 tuto značku, dodnes v Indii velmi oblíbenou, oživila. V Indii se totiž Jawy licenčně vyráběly, později dokonce i pod jménem Yezdi. Classic Legends nyní nabízí na tamějším trhu hned několik retromodelů ve stylu klasických starých Jaw, ovšem vybavených moderní technikou. Ty lze koupit i u nás, ostatně indické motocykly zažívají na evropském trhu obecně obrovský boom.


Nejnověji se objevily zprávy, že díky štědrému indickému vládnímu dotačnímu programu FAME II (Faster Adoption and Manufacturing of Hybrid and Electric Vehicles In India), který akceleroval vývoj a výrobu elektrických vozidel v Indii, chystá podle ElectricVehicleWeb Classic Legends elektrickou Jawu opět v retrodesignu, jejíž možnou podobu naznačil neoficiální render od automobilového designéra. Podle něj by motocykl měl nést maximum designových znaků klasických Jaw, ovšem s nezaměnitelným zdůrazněním elektrického pohonu. Motocykl by měl vzniknout to nejlevnější cestou, tedy přímým odvozením od klasické spalovací motorky, s níž by měl také sdílet maximum mechanických dílů. Jen místo motoru bude baterie a pro úsporu nákladů se použije nejjednodušší elektromotor v zadním náboji. Díky tomu by se měl výsledek udržet na velice zajímavých cenách. Zajímavostí je rovněž modul ve tvaru klasické nádrže, který nejspíš bude obsahovat nabíjecí konektor a řídicí elektroniku.

Zprávy zatím nejsou oficiální, potvrzen není ani samotný vývoj elektrické Jawy. Ašiš Singh Joši, ředitel Classic Legends, ovšem potvrdil zigwheels.com nevyhnutelnost přípravy elektrického typu. Zajímavé je, že bude s největší pravděpodobností vyvinut a vyráběn v anglickém Coventry, protože tamější vláda nabízí uhrazení poloviny nákladů na vývoj ve výši 9,5 milionů liber (284 milionů korun).

Související články
Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
Naposledy upraveno: 4. 8. 2021 14:13
Jsem velký příznivce BEV, ale motorka je přece jen úplně něco jiného, než BEV, prostě k motorce patří ten zvuk, bublání motoru, smrad benzínu a vibrace motoru, je to pro potěšení. Elektrickou motorku bych prostě nechtěl, nemá to žádnou duši. Proto se elektrický Harley prakticky vůbec neprodává a prodejci nevědí co s nimi, zlevňují a zlevňují. Na pravidelné dojíždění do práce stačí elektrický skútr.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze