Vyhledání nejbližšího dobíjecího místa, hlášení obsazenosti jednotlivých stojanů v celé síti čítající více než 240 stanic nebo přehled o všech odběrech a vyúčtování – to je jen malý výčet služeb, které už jsou půl roku samozřejmostí pro zákazníky ČEZ z řad řidičů elektromobilů. Tak dlouho drží totiž taktovku při provozu sítě a správě zákaznických účtů aplikace FUTUR/E/GO. Vyspělý IT systém izraelské společnosti Driivz v současnosti globálně využívá tři čtvrtě milionu řidičů e-aut a nově i zhruba dvě tisícovky klientů ČEZ. Spuštění systému bylo financováno z prostředků evropského programu Connecting Europe Facility (CEF).
Dojezd 5 km, stoupající nervozita a stres z toho, jestli snadno a hlavně včas najdu nejbližší dobíjecí stojan. Situace, která už jistě prověřila každého, kdo o sobě hrdě tvrdí, že někdy jezdil elektromobilem. Podobný nápor na nervovou soustavu zákazníků ČEZ z řad e-mobilistů už je ale dlouhé tři měsíce minulostí. Čerpání energie v síti veřených dobíjecích stanic ČEZ se definitivně posunulo do 21. století před šesti měsíci, kdy začala fungovat aplikace FUTUR/E/GO.
Doslova na jednom místě a během několika vteřin má řidič všechny praktické informace související s dobíjením. V hitparádě nejoblíbenějších služeb, které aplikace nabízí, vede podle předpokladů navigace ke stanicím, zjišťování jejich obsazenosti a ceny za dobíjení.
Aplikace, která bude ještě postupně doplňována o další chytré a užitečné funkce, umí řidiče nejen informovat, ale i vychovávat. Podstatného poklesu obsazování dobíjecích stanic neukázněnými řidiči jiných elektromobilů se podařilo dosáhnout díky nasazení nové funkce. Ta umožňuje po uplynutí určité doby nebo doplnění kapacity baterií auta účtovat řidičům dvě koruny za každou další minutu strávenou na místech k dobíjení.
Řidič elektromobilu může přímo z pohodlí svého vozu zjistit zejména:- kde jsou nejbližší dobíjecí stojany a dobu dojezdu,
- jestli jsou některé z konektorů na stanicích obsazené jinými elektromobily, případně nedostupné z technických důvodu, aby minimalizoval případné čekání,
- jak často a v kterých hodinách jsou obsazeny stanice na jeho plánované cestě a podle toho efektivně naplánovat své dobíjení,
- veškeré online informace o svém aktuálním dobíjení (typ dobíjení, zvolený tarif a cena za dosud odebranou energii), včetně intuitivního průvodce všemi kroky při dobíjení,
- souhrnné informace o všech odběrech, včetně místa, časů nebo celkové ceny za odebranou energii.
„Masivní nárůst nových registrací elektrických aut v České republice znamenal také jen za první pololetí zdvojnásobení počtu našich zákazníků. Zjednodušeně tak můžeme říci, že z celkových pěti tisíc registrovaných elektromobilů pravidelně polovina z nich čerpá energii na našich stanicích,“ rekapituluje Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ. V ČR v roce 2017 přibylo 400 vozů na elektrický pohon, o rok později 725 elektromobilů, loni 789 e-aut a letos do konce října 1 919 e-aut. Odhady dalšího vývoje hovoří o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů.
„Síť stanic ČEZ, největší v ČR, se do pěti let rozroste na tisíc stojanů, což je pětinásobek současného počtu. Nový systém je už dnes v předstihu dimenzován na obsluhu provozu takové sítě. A to právě díky zázemí v podobě komplexního řešení pro řízení nabíjecí infrastruktury v čele se špičkovým IT back-end systémem. Současně jsme přišli i se změnou produktové nabídky pro dobíjení, která je postavena na kvartetu tarifů pro registrované zákazníky a jednom pro ty neregistrované. Odhadujeme, že objem elektřiny odebrané v naší síti letos navzdory útlumu způsobenému epidemiologickou situací překročí hranici 2,5 milionu kWh. To je např. ekvivalent 70 tisíc plných dobití elektromobilu střední třídy nebo také „palivo“ pro 490 cest kolem světa,“ dodává Tomáš Chmelík.
Zákazník může průběžně měnit zvolený tarif, pokud mu stávající přestane vyhovovat nebo nebude šitý na míru jeho potřebám, frekvenci využívání stanic, atd. Pořízení a zavedení nového systému FUTUR/E/GO, stejně jako výstavba části sítě veřejných stanic rychlého dobíjení, jsou financované díky prostředkům z grantu evropského programu CEF (Connecting Europe Facility), v jehož výzvách ČEZ v minulosti opakovaně uspěl. Evropská komise touto cestou podporuje propojování Evropy budováním dobíjecích stanic podél hlavní silniční sítě TEN-T. Souběžně ČEZ rozšiřuje síť také z vlastních zdrojů a díky prostředkům Operačního programu Doprava.
Nabíjecí stanice ČEZ: jak funguje a kolik stojí nový systém?
Aplikaci ČEZ FUTUR/E/GO stáhnete zde: