CATL přepisuje pravidla hry, představil baterii s životností 2,8 milionu kilometrů

IAA Hannover 2024
7
CATL přepisuje pravidla hry, představil baterii s životností 2,8 milionu kilometrů
Fotografie: CATL
  • Baterie Tectrans – T Long Life Edition je určena pro těžké nákladní vozy
  • Verze Tectrans – T Superfast Charging Edition pak ohromí nabitím na 70 % za pouhých 15 minut

Veletrhu IAA Hannover 2024 se účastnil i čínský výrobce baterií CATL (Contemporary Amperex Technology Co., Limited), jenž v Německu představil novinky pro bateriový systém Tectrans určený pro sektor užitkových vozidel. Nové baterie přitom mají přinést vyšší hustotu energie, rychlejší nabíjení i zvýšenou odolnost.


Pro těžká nákladní vozidla představuje CATL konkrétně dva produkty: Tectrans – T Superfast Charging Edition a Tectrans – T Long Life Edition. Zatímco Superfast Charging Edition umožní díky technologii 4C nabití na 70 % za pouhých 15 minut, Long Life Edition nabídne životnost až 15 let nebo 2,8 milionu kilometrů! Životnost verze Tectrans – T Superfast Charging Edition pak má být 8 let, případně 1,2 milionu kilometrů.

Akin Li, výkonný prezident CATL Overseas Business, jehož můžete vidět na úvodní fotce, vyzdvihl výjimečnou spolehlivost baterií CATL v různých náročných prostředích: „Naše baterie prokázaly svou spolehlivost a výkonnost v extrémních podmínkách, od provozu při teplotách přes 45 °C v Kataru a Dubaji až po odolávání teplotám -35 °C v arktických zemích, jako je Norsko a Švédsko.“ Následně Li dodal: „Jako světový lídr v oboru se CATL snaží posouvat hranice možností v oblasti elektrické dopravy, Tectrans je vyvrcholením našeho rozsáhlého výzkumného a vývojového úsilí a představuje významný krok vpřed v oblasti elektrifikace užitkových vozidel. Jsme nadšeni, že můžeme tuto technologii představit na veletrhu IAA Transportation a ukázat, jak urychlí globální přechod na udržitelnou dopravu.


Jak můžete vidět z prezentace výše, baterie Tectrans – T Superfast Charging Edition by měly být k dispozici v různých variantách s kapacitou od 200 až do 600 kWh. Obě edice bateriových systémů přitom mají zprostředkovat dojezd až 500 kilometrů, takže vyhoví i náročným podmínkám dálkové přepravy.

Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Pokud bude ještě dobrá cena, tak jsou to krásné parametry.
Dini Dini
Dini Dini
Budu upřímný..ani to nečtu...kdysi se říkalo, že papír snese všechno, pak se říkalo, že kdo neumí, tvoří prezentace...ale to vše mělo aspoň nějaký reálný základ....

Zprávy z Číny nemají základ vůbec v ničem. My jsme v Česku sice na lži podvody a krádeži docela dobře adaptovaní, ale tohle je úpolně jiná liga i na nás.

Takže ano...něco z toho může být pravda...ale sakra co?
Ivan Hoe
Ivan Hoe
A není to málo Antone Pavloviči? Nájezd kamioňáků v mezinárodní dopravě bývá klidně 250-300 tis km/rok. To je u té pomalu nabíjené baterie na kompletní přestavbu zdroje živobytí za 9-10let (což diesel strojařina hravě překoná), jenže to pomalé nabíjení bude dobré jen pro menší nájezdy kde se víc stojí a nakládá/skládá a může se nabíjet aby nebyly zbytečné prostoje - povinné předem určené časové pauzy se těžko sesynchronizují s profilem trasy/dojezdem/kapacitou baterie... no a ty rychle dobíjené baterie by byla jiná liga a využitelnost citelně lepší, jenže tuhle výhodu zase strhá že budou baterie na výměnu ani ne za polovic užitné doby? 1,2mio km jsou jen 4 roky, při 8leté záruce OK, jedna výměna baterií zdarma a pak co? Prodat s obří ztrátou a přejít na vodík?

Pak jsou tu ještě takové ty drobnosti jako váhové limity, kdy o pár tun těžší e-kamion buď někam nezajede vůbec, nebo bude muset jezdit velké okliky po vysoce zatěžovatelných komunikacích a mostech aby dojel do cíle... Tedy suma sumárum - jde to sice správným směrem, ale ne mílovými kroky a pořád je to jen pro velmi úzce profilovanou klientelu které výhody (nebo PR a status) převáží nad nevýhodami a problémy. Každopádně malé, lehké, ekologické a levné baterie už nám slibují pár dekád, tak se třeba aspoň v jednom z těch parametrů dočkáme...
Jiri Jelinek
Jiri Jelinek
Výborně, nabíjení 4C baterie 600kWh tedy potřebuje výkon cca 2.5MW. Jinými slovy, pouhých 400 takových kamionů nabíjených současně, si rezervuje jeden blok Temelína. Českem přitom projíždí na 50 tisíc kamionů denně. Opravdu bych se nechtěl dožít doby, kdy většina z nich bude elektrická.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze