BMW i4. Konečně v hlavním proudu

Kompletní představení
3
BMW i4. Konečně v hlavním proudu
Fotografie: BMW
  • První klasické BMW na elektřinu přichází jako předzvěst nové řady 4 GT
  • Nabídne pohon zadních i všech kol a řadu inovativních technologií
  • Prodávat se začne v únoru 2022

BMW si dalo v elektromobilech několikaletou pauzu, kterou teď musí rychle dohnat. Nedlouho po SUV střední třídy BMW iX3 tak přichází další elektromobil, opět zařazený do exkluzivnější typové řady. Tentokrát jde o řadu 4, tedy sportovnější a luxusnější alternativu technicky shodné trojky. A nový model tak celkem logicky dostal pojmenování BMW i4, ačkoliv s menším osmiletým typem i3 nemá technicky a koneckonců ani ideově prakticky nic společného. Představuje se prémiový pětidveřový liftback opět střední třídy, na rozdíl od svého spalovacího protějšku 4 GT už patřící do nové generace. Ta se pochopitelně později objeví i ve spalovacích verzích a proti té stávající o pořádný kus narostla; na délku o 145 mm a v rozporu s dnešními trendy i do výšky; téměř o 6 cm. To byla nezbytnost kvůli montáži baterie do podlahy; ač ji BMW prezentuje jako rekordně nízkou, přesto zabírá na výšku 11 cm.

Na první pohled ale nepoznáte ani design. Ten se zcela oddal technicistnímu stylu chorvatsko-německého šéfdesignéra BMW Domagoje Đukece s obřími ledvinami a potlačenými oblouky ve prospěch hran a úhlů. Někdejší filigránská rafinovanost je tatam, nová čtyřka je prostě nepřehlédnutelný, obří automobil. Detailem k zapamatování je návrat k zapuštěným dveřním klikám po 33 letech; aerodynamika dostala v tomto případě zjevně přednost před bezpečnostními aspekty. Mnohem rozmáchleji, než jsme byli dosud zvyklí, se s liniemi pracovalo i uvnitř. Výrazné chromové ozdoby dotvářejí prostorové hrátky, vytvářející podvědomý neklid a poněkud bořící tradice. Vzniklo velmi moderně a díky nízké palubce i vzdušněji působící místo k životu, avšak tradicionalisté budou marně hledat klasický přístrojový štít, který byl nahrazen volně stojícím, prohnutým obdélníkovým displejem s rovněž neortodoxní grafikou. Milovníci moderních médií a konektivity si ovšem přijdou bezesporu na své.

Elektrické verze jsou dvě, značené podle nové logiky číslem, zhruba odpovídajícím adekvátní benzinové motorizaci. Ceník tak otvírá eDrive40 s výkonem 250 kW (340 k), která zrychlí z klidu na stovku za 5,7 s a pokračuje až k elektronicky omezeným 190 km/h. Vykazuje předběžnou spotřebu podle WLTP v rozsahu 16–20 kWh/100 km a dojezd podle stejné normy až 590 km. Baterie 83,9 kWh brutto (80,7 kWh netto) se 400V architekturou se umí nabíjet příkonem až 200 kW z rychlonabíječky, případně 116 kW z rekuperace. U výkonného DC stojanu ji lze naplnit na 80 % SoC za 31 minut. Jednofázová AC nabíječka propustí 7,4 kW, třífázová tradičních 11 kW. Vzadu uložený synchronní elektromotor s cizím buzením patří do tzv. páté generace eDrive a spočívá s řídicí elektronikou i reduktorem v jednom modulu.

BMW i4
Uspořádání hnacího agregátu mělo za cíl snížit těžiště a dosáhnout ideálního rozložení hmotnosti

Výkonnější M50 přidává ke stejnému typu zadního motoru s lehce sníženým výkonem na 230 kW (313 k) ještě přední obdobné konstrukce, avšak s výkonem 190 kW (258 k). Výsledný systémový výkon 400 kW (544 k) i točivý moment 795 Nm už nahlíží do sfér M-sportovních modelů. Dosažení stovky z klidu trvá jen 3,9 s, bohužel nejvyšší rychlost, omezená na 225 km/h, je úlitbou technickým limitům elektromobilů s jednostupňovými převodovkami. Normovaná spotřeba sice citelně povyrostla na 19–24 kWh/100 km, ovšem výrazně si polepšily i rekuperační schopnosti – na 190 kW. Trochu skromnější je se stejnou baterií i dojezd 510 km. Značný výkon lze uživatelsky omezit v komfortním režimu na 350 kW (476 k) a 730 Nm s jemnějším průběhem výkonových křivek, nebo jej naopak přinutit v režimu Launch control zůstat na maximu až do dosažení maximální rychlosti; jinak se ve 180 km/h sníží na výše uvedené hodnoty. Standardem je variabilní M-řízení a adaptivní podvozek s aktivními tlumiči. Zadní náprava je odpérována vzduchem.

Vůz přijde na trh až v únoru 2022, základní cena verze eDrive40 byla stanovena na 1 453 400 Kč. Výkonné M50 s pohonem všech kol pak začíná na 1 797 900 Kč.

BMW i4 je prvním modelem z právě debutující nové řady BMW 4 GT

Technické parametry BMW i4 eDrive 40

Kompletní specifikace
Konstrukceliftback, 4 783 × 1 852 × 1 448 mm, 2 050 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon250 kW, 340 koní, točivý moment: 430 Nm
Baterie83,9 kWh (80,7 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 205 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 590 km
Cena od1 497 600 Kč
Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
Jsem zvědav jak tohle velký těžký auto bude jezdit za 13,5 kWh/100 km a dosáhne 590 km dojezd.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze