BMW bude od roku 2025 používat inovativní cylindrické bateriové články

BMW bude od roku 2025 používat inovativní cylindrické bateriové články
Fotografie: Roman Havlín, fDrive.cz
  • Využití najdou v nové řadě elektromobilů Neue Klasse
  • BMW současně připravuje 6. generaci pohonu BMW eDrive
  • K výrobě poslouží plně recyklovatelné bateriové články

BMW je přesvědčeno, že výkonné, inovativní a udržitelně vyráběné bateriové články budou v budoucnu klíčem k úspěchu individuální elektromobility. Společnost se chystá od roku 2025 s modely Neue Klasse zahájit novou éru elektromobility – poprvé s využitím nově vyvinutých cylindrických bateriových článků, přizpůsobených pro novou architekturu. „Nově vyvinutá šestá generace našich li-ion článků přinese obrovský technologický skok, který zvětší hustotu energie o více než 20 %, zvýší rychlost nabíjení až o 30 % a prodlouží dojezd rovněž až o 30 %,“ uvedl Frank Weber, člen představenstva BMW AG odpovědný za vývoj. „Snižujeme také emise CO2 při výrobě článků až o 60 %. To jsou velké kroky v oblasti udržitelnosti a přínosů pro zákazníky,“ dodává dále Weber.

BMW již zadalo zakázky na výrobu nových bateriových článků v řádech desítek miliard eur. S využitím rozsáhlých interních zkušeností vlastního kompetenčního centra pro bateriové články se vývojovému, výrobnímu a nákupnímu týmu podařilo navrhnout vlastní nové bateriové články a jejich integraci do větších celků, což výrazně sníží náklady na budoucí vysokonapěťové baterie. Na základě současných tržních předpokladů bude možné ve srovnání se současnou pátou generací snížit náklady až o 50 %. BMW si stanovilo cíl snížit výrobní náklady čistě elektrických modelů na stejnou úroveň jako u vozidel s nejmodernějšími spalovacími motory.

Nový tvar článků a vylepšené chemické složení

Akumulátorový článek je zodpovědný za všechny hlavní vlastnosti elektromobilů, jako je dojezd, výkon a doba nabíjení. U šesté generace technologie BMW eDrive, která bude použita ve vozech řady Neue Klasse, dojde k zásadním změnám tvaru článků a chemického složení. S novým cylindrickým článkem bude možné u verzí s nejdelším dojezdem prodloužit tento parametr až o 30 % (podle WLTP). Nové cylindrické BMW články mají standardizovaný průměr 46 mm a dvě různé výšky. V porovnání s prizmatickými články páté generace baterií BMW je obsah niklu v cylindrických článcích šesté generace na straně katody vyšší, zatímco obsah kobaltu se snížil. Na anodové straně se zvýšil obsah křemíku. V důsledku toho se objemová hustota energie článku zlepšila o více než 20 %.

Bateriový systém hraje v konstrukci platformy Neue Klasse klíčovou roli. V závislosti na modelu jej lze flexibilně integrovat do vyčleněného prostoru, a ušetřit tak místo, protože odpadá současné rozdělování článků do jednotlivých modulů – baterie je nyní jedním celkem. Baterie, hnací ústrojí a technologie nabíjení plánované pro budoucí elektromobily BMW budou také pracovat s vyšším napětím, konkrétně 800 V. Tím se kromě jiného zlepší způsob dodávky energie ze stejnosměrných rychlonabíjecích stanic, které zásluhou proudu až 500 A mohou dosáhnout mnohem vyššího nabíjecího výkonu. Tato skutečnost povede ke zkrácení doby potřebné k nabití vozu z 10 na 80 % až o třetinu.

Výroba se sníženým podílem CO2 a s využitím ekologické energie a druhotných surovin

BMW Group se zaměřuje zejména na co nejnižší uhlíkovou stopu a spotřebu zdrojů při výrobě, a to již v dodavatelském řetězci. Výrobci budou při výrobě bateriových článků používat kobalt, lithium a nikl, které v sobě zahrnují určitý podíl druhotných surovin, tj. surovin, které se netěží nově, ale jsou již v oběhu. V kombinaci se závazkem využívat při výrobě bateriových článků pouze ekologickou energii z obnovitelných zdrojů sníží BMW Group uhlíkovou stopu pocházející z výroby bateriových článků ve srovnání se současnou generací až o 60 %. Jedním z faktorů úspěchu elektromobility v budoucnu bude opětovné využití surovin. Oběhové smyčky snižují potřebu nových surovin, omezují riziko porušování environmentálních a sociálních norem v dodavatelském řetězci a obecně vedou k výraznému snížení emisí CO2. Proto je dlouhodobým cílem BMW Group používat plně recyklovatelné bateriové články.

V Číně BMW Group v současné době vytváří uzavřený cyklus pro opětovné využití niklu, lithia a kobaltu z vysokonapěťových baterií, čímž pokládá základní kámen tohoto přelomového materiálového cyklu. Kobalt a lithium jako suroviny pro novou generaci bateriových článků BMW budou pocházet z certifikovaných dolů. To znamená, že společnost si zachovává plnou transparentnost vzhledem ke způsobům získávání materiálu, a může tak zajistit odpovědnou těžbu. Získávání obou surovin z certifikovaných dolů probíhá buď přímo prostřednictvím BMW Group, nebo prostřednictvím výrobce bateriových článků.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze