Blesky nad Turínem. Nejsilnější Abarth všech dob vyráží

Blesky nad Turínem. Nejsilnější Abarth všech dob vyráží
Fotografie: Abarth
  • Sportovní divize Fiatu Abarth odhalila definitivní podobu nového modelu 600e
  • Výkon 240 k pomáhá přenést na vozovku mechanický diferenciál s omezenou svorností
  • Úvodní limitovaná edice má tolik kusů, v jakém roce firma Abarth vznikla

Úpravce automobilů Abarth založil stejnojmenný rakousko-italský inženýr v roce 1949, v roce 1971 jej koupil Fiat a nechával jej upravovat své rychlé, ale hlavně pomalé a levné modely. Aspoň tedy do roku 1981, kdy byl Abarth ukončen a dlouhá léta končil jen jako plaketa, označující nejvýkonnější modely Fiatu. To se změnilo v roce 2007, kdy byl znovuzaložen jako dcera společnosti Fiat S.p.A. a dostal stejný úkol, jako dříve; měnit dostupné lidové Fiaty ve vzrušující sporťáčky, proslulé zejména značně hlučnými výfuky. A nyní, v elektrické době, dochází už na druhý elektrický model. Po Abarthu 500e, což byl jen velmi decentně vyladěný eponymní Fiat s přidaným zvukovým generátorem, přichází čas Abarthu 600e, kde už se trénovali električtí koně mnohem důkladněji.

Zatímco je novinka vzhledově záměrně podobná typu 500e, technicky s ním nemá nic společného. Pětistovka je totiž ještě původní, fiatovské konstrukce, zatímco typ 600e již vznikl na koncernové platformě Stellantis STLA Small (eCMP). A tak mohl Abarth snadno využít faktu, že souběžně vznikl i základ pro výkonné elektrické prcky, nazvaný podle původní nomenklatury Perfo-eCMP, a postavil na něm nový Abarth 600e, který je tentokrát opravdu hodně přiostřený proti výchozímu Fiatu 600e.

Konkrétně nabízí 240 koní, což z něj činí vůbec nejvýkonnější auto značky Abarth v celé její spletité historii. Nicméně se stále jedná o malou a lehkou předokolku, navíc postavenou na 20" kolech, takže bylo předem jasné, že běžná elektronická náhražka samosvorného diferenciálu by řidiče brzy stála zcela zničené brzdy, i když jsou zesílené. Takže došlo na poctivý mechanický samosvor, který nejenže dramaticky zlepšuje přenos výkonu na vozovku, ale podle výrobce dokonce i šetří energii.

První na řadu přichází působivá limitka jménem Scorpionissima v exkluzivním purpurovém odstínu Hypnotic, kterých vznikne jen 1 949 kusů. Ano, číslo značí i rok, kdy se Carlo Abarth, někdejší sportovní šéf legendární stáje Cisitalia, zapsal do sportovních análů, zapsal do análů jako šéf vlastní firmy Abarth, vzniklé právě z Cisitalie a označené štírem, v jehož znamení se Abarth narodil. Nic bližšího automobilka zatím neprozradila, fotku zveřejnila jedinou a my vám můžeme slíbit, že zajímavý vůz, respektive jeho postupné představování, budeme dále sledovat.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze