Abarth 600e Scorpionissima (2025)
test

Abarth 600e Scorpionissima (2025)

Limitka s pořádně ostrou náturou
2

Do testu jsme si vzali většího bratra z aktuální elektrické rodiny Abarth. Tím je model 600e, který dorazil ve speciální edici plné atraktivní výbavy. Její součástí je i zvýšený výkon 280 koní, za což si ale výrobce nechá pořádně zaplatit. Má smysl věnovat této novince pozornost a celkem pořádnou sumu peněz?

Slavný italský výrobce sportovních vozů je tu s námi od roku 1949 a tehdy by asi nikoho nenapadlo, že v roce 2025 dojde na stavbu elektromobilu odvozeného od poslední generace Fiatu 600. Novinka nese označení Abarth 600e a v rámci nabídky jsou k dispozici dvě varianty. Základnější provedení nese označení Turismo, nabídne celkem bohatou výbavu a výkon 175 kW. My jsme si ale do testu vzali ostřejší a striktně limitovanou edici Scorpionissima. Tu poznáte hlavně podle fialového laku karoserie, který je standardem. Kromě toho zde dostanete vyšší výkon (206 kW) a speciální závodní výbavu, kam se řadí přední skořepinová sedadla a samosvorný diferenciál na přední nápravě. Abarth 600e Scorpionissima ale stojí lehce přes 1,2 milionu Kč, což není zrovna málo. Z mého osobního úhlu pohledu ale jde o hodně zajímavý produkt, který se na silnici jen tak nevidí. V porovnání s koncernovým sourozencem Alfou Romeo Junior Veloce 280 pak nabízí ostřejší dynamiku a o něco zábavnější pocity za volantem.

Technické parametry Abarth 600e Scorpionissima

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 187 × 1 779 × 1 502 mm, 1 640 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon207 kW, 280 koní, točivý moment: 345 Nm
Baterie54 kWh (51 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 18 kWh / 100 km, dojezd: 334 km
Cena od1 229 900 Kč

Fialově zbarvený testovací exemplář chtěl za každou cenu dávat okolí najevo, co je vlastně zač. Nechyběly proto nápisy „Abarth+“ na bocích vozu. Moc se mi líbila 20" kola z lehkých slitin Abarth v broušené úpravě, která jsou z výroby osazena špičkovými pneumatikami Michelin Pilot Sport EV. Ty drží vůz prakticky kdykoliv ve zvolené stopě a je velmi těžké 1,6 tuny vážící elektromobil „urvat“. Edice Scorpionissima posádku uvítá velmi dobře zpracovanou kabinou, jejíž dominantou jsou elektricky ovládané „skořepiny“. Do nich se vejde i rozměrnější řidič se spolujezdcem, přičemž nechybí elektrický výhřev ve třech stupních. Naopak paměť pro sedadlo řidiče bohužel nečekejte, což je rozhodně škoda. Abarth si dále lehce pohrál s designem volantu, kterému nechybí nejen žlutý pruh na horní části věnce, ale hlavně částečný alcantarový potah a velké žluté logo. Standardem jsou dále pakety Scorpion design, Scorpion tech a Scorpion gaming.

Prvně jmenovaný obsahuje například čalounění sedadel v kombinaci alcantara/techno kůže, hliníkové sportovní pedály či zatmavená zadní okna. Druhý jmenovaný paket zahrnuje autonomní řízení úrovně 2 nebo elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka. V rámci třetího paketu je interiér obohacen o decentní ambientní osvětlení. Abarth 600e je celkem prostorným vozem, a to hlavně vpředu. Zaujala mě netradičně řešená roleta úložného prostoru u pravého kolene řidiče, která má v sobě magnety a roletu lze poskládat na sebe. Rázem se tak dostanete k místu, kde se nachází bezdrátová nabíječka mobilních telefonů a několik drobných poliček. Moc se mi ale nelíbí tlačítka pro volbu jízdního směru, jež se nachází o něco výše pod středovou obrazovkou infotainmentu. Raději bych zde viděl pákový volič. Stále ale jde o lepší řešení, než je například otočné kolečko v nedávno testované Kie EV6 GT.

Abarth 600e ale není o vzhledu, nýbrž o dovednostech na silnici. K tomu nejlepšímu zážitku za volantem pomáhá elektromotor s výkonem 206 kW, který posílá svou sílu na přední nápravu skrze jednostupňovou převodovku. V porovnání s Alfou Romeo Veloce 280, která má identické pohonné ústrojí, je Abarth 600e nepatrně rychlejší ve sprintu z 0 na 100 km/h. Trvá mu to totiž jen 5,8 s, což je rozdíl 0,1 s. Aby byl přenos sil na přední kola co nejpřesnější, je zde instalován samosvorný diferenciál Torsen od japonské firmy JTEKT. Při akceleraci je svorný účinek 36 %, při ubrání plynu pak 34 %. Je tedy citlivý, ale stále účinný. O bezpečné zastavení se pro změnu starají přední brzdy s průměrem kotoučů 380 mm, kdežto vzadu jsou kotouče o rozměru 268 mm. Brzdy jsou velmi dobře dávkovatelné a je to moc dobře, protože Abarth 600e dokáže letět jako z praku. Ačkoliv je jeho maximem 200 km/h, poměrně dost mě překvapilo, jak snadno této mety dosáhne.

Vůz nabízí tři jízdní režimy, přičemž by se dalo říci, že navzdory honosnému označení Abarth Turismo/Street/Track jde o klasické režimy Eco/Normal/Sport. Zatímco v tom prvním je lehce omezen výkon elektromotoru a klimatizace, v režimu Track je „šestistovka“ napružená a připravená k tomu, aby ze sebe dostala maximum. Problémem ale může být hrubá kapacita baterie, která opět činí jen 54 kWh. I s lehčí nohou na pedálu akcelerátoru totiž umožní dojezd maximálně jen 320 km. Jenže toto auto není stvořeno pro jízdu za kamionem na dálnici. Abarth 600e je zběsilost z Itálie, která chce vídat točivé okresky a svými LED světlomety zaměřovat pomyslné soupeře. Proto se připravte, že pokud si tuto verzi koupíte, budete nabíjet pravidelně po ujetí 250 km. Ovšem pozor, edice Scorpionissima se vyrobí pouze v počtu 1 949 kusů, takže kdo si nestihne včas podat objednávku, má zkrátka smůlu.

Specialitu pak představuje umělý zvuk motoru, kterým je sice vybavena taktéž Alfa Romeo Veloce 280, jenže na rozdíl od ní umí Abarth 600e „hrát“ i zvenčí. Přišel jsem na to vlastně náhodou, kdy mě při zastávce v nákupním centru oslovil kolemjdoucí a ptal se, jak je možné, že můj elektromobil velmi hezky bublá. Nejprve jsem to považoval za vtip, protože umělý zvuk šestiválce jsem slyšel jen v kabině, avšak po vystoupení z vozu jsem opravdu u zádě slyšel ten samý hudební doprovod! Tohle se Abarthu povedlo a za mě to má další velký přínos. Elektromobily totiž mají jeden velký problém, a to je lesní zvěř. Jakmile s takovým autem jedete po prázdné noční okresce, často se může stát, že vás srnky a další obyvatelé blízkých lesů a polí neslyší a zkrátka vám vstoupí do cesty. V případě Abarthu 600e se mi to ale nestalo ani jednou a vlastně se tomu nedivím.

Vůz mě pak dostal i jízdním komfortem. Sice zde nejsou adaptivní tlumiče, ale i klasická sestava s pevnými tlumiči dokáže předvést solidní představení. Výrobce totiž instaloval sportovní tlumiče, jež využívají vpředu i vzadu přídavné hydraulické dorazy. Při ostré sportovní jízdě tak vůz pevně drží na silnici a nemá tendenci uskočit tam, kam nemá. Při pomalejší jízdě je naopak Abarth 600e příjemně komfortní a občas se nebojí ani lehce zhoupnout. Lehkou nevýhodou může být pomalejší nabíjení, které je klasicky stellantovské a na DC nabíjecí stanici půjde využít výkon maximálně 100 kW. Příliš mě nepotěšilo ani nastavení předních LED světlometů s manuálním nastavením sklonu. V potkávacím režimu je světelný pruh příliš nízko, ale alespoň je dostatečně široký. Po aktivaci dálkového režimu se zjeví celkem nevýrazný dodatečný pruh světla navíc, který ale na běžné silnici s častým převýšením prakticky nemá šanci pomoci. Až na dálnici byla dálková světla lepším pomocníkem, jenže to je z mého pohledu nedostačující.

Kdo zmíněné nedostatky Abarthu 600e odpustí, může získat hodně zajímavě jezdící a zábavné auto. Abarth má své kouzlo a dělá vše trošku jinak než konkurence. Ve verzi Scorpionissima mu to náramně sluší a nabídne výkon, který dokonale splní potřebu hodně ostré jízdy na limitu. V kabině je příslušnost ke sportovnímu světu naznačena více než dostatečně a snad jen menší kapacita baterie vás odsoudí k tomu, že se postupně naučíte, kde je jaká nabíjecí stanice. Za 1 229 900 Kč je to zajímavá koupě, hlavně pak v limitované testované edici.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

abarth-600e
Klady
  • umělý zvuk motoru je slyšet i zvenčí
  • jde o limitovanou edici
  • nadmíru bohatá výbava
  • vynikající řízení a podvozek
Zápory
  • slabší výkon LED světlometů
  • malá kapacita baterie
Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Existuje tady ještě druhý člověk, který si myslí, že je to: "Za 1 229 900 Kč je to zajímavá koupě", jak píše autor článku?

To by mě zajímalo. :-D

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze