Fiat 600e
test

Fiat 600e

Moderní pocta ikoně, byť trochu větších rozměrů

Fiat 600e je dalším elektromobilem se známou technikou koncernu Stellantis, ale díky designu s prvky původního Fiatu 600 rozhodně mezi koncernovými sourozenci nezapadne. Otázkou ale je, zda daní za originální design není menší prostor uvnitř. I na to jsme se zaměřili.

Fiat 600e na první pohled zaujme vzhledem, který vychází z legendární „šestistovky“. Ta ovšem byla o poznání menší a měla jen dvoudveřovou karoserii s malým předním kufrem, protože motor byl vzadu. Nová „šestistovka“ se těžko zařazuje do nějaké kategorie, protože karoserie má spíše tvar hatchbacku, ale podvozek je trochu vyšší, kola jsou větší a spolu s oplastovanými prahy to ukazuje na crossover. Fiat 600e kombinuje prvky SUV a hatchbacku, což je patrné ze zvýšené světlé výšky a tvaru karoserie.

TEST: Fiat 600e je příjemná stylovka do města

Technické parametry Fiat 600e 54 kWh

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 171 × 1 781 × 1 523 mm, 1 520 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon115 kW, 156 koní, točivý moment: 260 Nm
Baterie54 kWh (51 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 15,2 kWh / 100 km, dojezd: 408 km
Cena od819 900 Kč

Fiat 600e připomíná legendu, ale je mnohem větší

Fiat 600e je dlouhý necelých 4,2 m, což ho zařazuje spíše do segmentu B, tedy mezi malé vozy. Šířka činí necelých 1,8 m (bez zrcátek), se zrcátky necelé 2 m, výška je zhruba 1,55 m. Tyto rozměry naznačují, že se jedná o vůz na pomezí segmentů B a C, avšak spíše patří do kategorie malých crossoverů. Kdybychom ho ovšem postavili vedle legendární „šestistovky“, vypadal by vedle ní jako obří auto, případně naopak stará „šestistovka“ jako šlapací autíčko.

Designem ovšem původní „šestistovku“ připomíná. Silueta karoserie má sice jiné proporce, protože bylo potřeba udělat dostatek místa pro 5 cestujících i 5 dveří, zatímco starý Fiat 600 byl dvoudveřový, ale inspirace je patrná na první pohled. Tvar zádě má podobné linie a inspiraci v původní „šestistovce“ naznačují i vertikálně umístěná zadní světla. Stejně tak vpředu jsou světla, která sice nejsou kulatá, ale obloukem z LED pásku naznačují kulatý (nebo spíše oválný) tvar. To pak doplňují blinkry pod světly, které jsou na stejném místě jako u legendy a taktéž je zde naznačen kulatý tvar. Odkaz na legendu dotváří i hladká a zaoblená příď. Nějaké větrací otvory tu ale, na rozdíl od staré „šestistovky“, jsou, protože je potřeba přivést nějaký vzduch na chlazení nebo klimatizaci. Původní „šestistovka“ totiž měla motor vzadu a větrací otvory byly pouze na zadní kapotě.

Inspiraci nalezneme i v interiéru, kde sice není plocha lakovaná v barvě vozu, jako tomu bylo u původní „šestistovky“, ale i tam nalezneme podobné tvary. Například bílou plochu oválného tvaru na přístrojové desce nebo půlkruhovou kapličku nad digitálním kokpitem, která tvarem připomíná staré Fiaty. Bílé sedačky, které také odkazují na historické modely, pak jsou prošívané tyrkysovou nití a kromě loga 600 na obou předních sedačkách je na sedačkách vpředu i vzadu vyšitý vzor z nápisů FIAT.

Technické parametry nepřekvapí

Fiat 600e je vybaven asynchronním elektromotorem o výkonu 115 kW (156 koní) vpředu, který zajišťuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 9 sekund a maximální rychlost 150 km/h. Spotřeba se pohybuje mezi 15,1 a 15,2 kWh na 100 km podle WLTP, dojezd činí zhruba 407 až 409 km na jedno nabití. Pro městský cyklus je dojezd ještě vyšší, přes 600 km. Baterie je tradičně uložena v podlaze vozu, má kapacitu 54 kWh (využitelných 51 kWh) a je typu Li-ion s chemií NMC. Nabíjení umožňuje třífázová palubní nabíječka o výkonu 11 kW a rychlonabíjení má udávaný maximální výkon 100 kW.

Prostornost a komfort interiéru

Jak už jsem zmínil, interiér Fiatu 600e nese odkazy na původní „šestistovku“, zejména v tvarech přístrojové desky a použití oválných designových prvků. Sedačky jsou pohodlné, byť bočním vedením mě neohromily. Vpředu interiér nabízí dostatečný prostor i pro vyšší postavu, akorát na pravé koleno bych uvítal trochu více místa, než mi ho nechává poměrně široký středový tunel. To bych ale v této třídě chtěl asi moc a na druhou stranu je třeba dodat, že zmíněný středový tunel obsahuje vcelku praktické odkládací prostory. Zadní sedadla pak jsou méně prostorná, zvláště pro vyšší osoby. Já se se 192 cm „za sebe“ vejdu jen těžko, kolena mám doslova zabořená do sedačky před sebou. Nad hlavou mám sice nějaké místo, ale opěrka hlavy nejde vysunout tak, jak bych potřeboval. Chtělo by to ještě jeden stupeň vysunutí navíc, abych mohl sedět pohodlně. Zavazadlový prostor má objem 360 litrů, což je v této kategorii dostatečné. Je ale potřeba počítat s tím, že když ho budete chtít naložit po střechu, narazíte na limit, který je daný tvarem auta odkazujícím na vzdáleného předchůdce.

Jízdní vlastnosti jsou průměrné

Fiat 600e je ideální pro městskou jízdu a krátké cesty. Manévrování je snadné díky kompaktním rozměrům a solidnímu rejdu. Podvozek je spíše tužší, což přináší jistotu v zatáčkách, ale snižuje komfort na nerovnostech. Dynamika je dostačující pro městský provoz, kde dokážete poměrně rychle vystartovat z křižovatky. Jde ale pouze o zrychlení z nuly, ve vyšších rychlostech je dynamika už horší. Na poměry elektromobilů je podprůměrná celkově, ale pokud srovnáváme se spalovacími vozy, pak ve městě je to nadprůměr, ale s vyšší rychlostí pružné zrychlení slábne a dostává se do podprůměru.

Ani v zatáčkách nemá Fiat 600e sportovní ambice, ale díky dobře rozložené hmotnosti poskytuje dostatečnou jistotu. Sice je cítit, že nepatří mezi nejlehčí auta, ale baterie o hmotnosti 340 kg je uložená v podlaze, takže posouvá těžiště k prostředku vozu, což v kombinaci s trochu tvrdším podvozkem a koly v rozích karoserie dává řidiči potřebnou jistotu. Tomu samozřejmě pomáhá i nízké těžiště, které taktéž vychází z uložení baterie. Pro sportovní jízdu je ale řízení přeposilované, takže téměř neposkytuje řidiči zpětnou vazbu. Vzhledem k zaměření auta to ale nejspíše ani nebylo cílem.

Spotřeba, dojezd a nabíjení

Pokud jde o spotřebu, palubní počítač mi chvílemi ukazoval až neuvěřitelně nízká čísla. Například po kombinovaném okruhu to bylo 13,9 kWh/100 km, na které by měl Fiat 600e ujet cca 370 km. Na druhou stranu, kombinovaný dojezd podle WLTP je přes 400 km, takže by to mohlo odpovídat. Ale uvidíme v testu Zaostřeno na spotřebu, na kolik vyjde reálná spotřeba podle nabíjení. Když už jsme u nabíjení, maximální nabíjecí výkon je oficiálně 100 kW, ale na ultrarychlé stanici PRE jsem se dostal na 108 kW, kam vystoupal při 24 % baterie. Při 26 % na chvíli klesl na 92 kW, ale o chvilku později zase stoupl na 99 kW. Při 33 % ale výrazně klesl na 83 kW, aby o 2 % výše stoupl na 88 kW. Toto kolísání ovšem mohlo být dané přehříváním baterie, protože bylo okolo 35 °C ve stínu a nabíjecí stanice byla celý den na slunci, beton okolo ní byl také rozpálený. I přes kolísání a možná i rychlejší pokles výkonu se auto ze 14 na 53 % nabilo za necelých 16 minut. Kompletní nabíjecí křivku jsem ale vzhledem k podmínkám a kolísání neměřil.

Fiat 600e je stylovým autem do města

Závěrem mohu napsat, že Fiat 600e je stylový vůz, který v šedi velkoměsta rozhodně nezapadne. Ačkoliv nenabízí největší prostor ani nejvyšší výkon, je to povedené auto do městského a příměstského provozu, pokud nechcete jezdit vyloženě „nákupní taškou“. Uvažujete o pořízení Fiatu 600e? Líbí se vám jeho design s odkazem na staré Fiaty? Rád si přečtu vaše názory v komentářích.

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

fiat-600e
Klady
  • podvozek poskytující jistotu
  • nízká spotřeba
  • originální design
Zápory
  • podprůměrná dynamika
  • menší vnitřní prostor
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze