Antarctica Venturi je prvním polárním elektromobilem

1
Antarctica Venturi je prvním polárním elektromobilem
Fotografie: Venturi
  • Dojezd v náročném terénu má až 50 km
  • K pohonu využívá dva motory o výkonu 100 kW
  • Sloužit začne od prosince v belgické výzkumné stanici

Pro zkoumání extrémních oblastí, kde je sníh a led, vyžadujete po vozidle jistou dávku odolnosti a obratnosti. Ovšem pokud se pohybujete na Antarktidě, tak je vyžadována i ekologičnost. To splňuje nové vozítko určené pro tuto oblast od společnosti Venturi. Za vznik tohoto pásovce může sám monacký princ Albert II., který se při své návštěvě v roce 2009 ptal, proč tam nejezdí ekologičtější vozidla. Společnost Venturi pak obdržela od monackého panovníka požadavek na vytvoření takového auta pro bezemisní jízdu po Antarktidě.

Pro pohon využívá 2 200kg vozítko sadu dvou baterií o celkové kapacitě 86,6 kWh. Na plné nabití urazí 50 km při maximální rychlosti 25 km/h. Výhodou je také střešní solární panel pro pomalé dobíjení. K pohybu využívá auto speciálně navržené pásy Caterpillar a dva vepředu uložené motory o jednotlivém výkonu 100 kW (268 koní). Celý elektrický systém se dokáže dobít mezi 2 až 18 hodinami a dokonce je navržen tak, že dokáže odolat teplotám až -60 °C.

Do samotného speciálu se vejde až 6 osob a v plném nasazení bude od 7. prosince 2021 v belgické výzkumné stanici princezny Alžběty umístěné ve výšce 1 400 metrů nad mořem. Úkolem auta bude transportovat vědce do lokalit, kde by klasické spalováky mohly kontaminovat okolní krajinu určenou pro sběr důležitých vzorků při jejich práci.

Diskuze ke článku
Karel Schmidt
Karel Schmidt
Do Antarktidy by se hodil vodík, místo náročného zahřívání baterií by se ušetřila energie na jeho chlazení. Pásová vozidla jsou navíc velcí žrouti energie bez významnější možnosti rekuperace. Jen vymyslet jak jej v Antarktidě vyrábět.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze