Ani elektromobily neunikly podvodníkům. Pozor na stočené tachometry

Ani elektromobily neunikly podvodníkům. Pozor na stočené tachometry
Fotografie: Petr Vomáčka, fDrive.cz
  • Až každý sedmý ojetý elektromobil v Evropě prošel umělým „omlazením“
  • Maskují se též prodělané havárie, riziko podvodu je nečekaně vysoké

Představy o tom, že s elektromobilitou začne nový a lepší svět po všech stranách a lidé se díky nim stanou lepšími, berou rychle za své. Podle dat společnosti carVertical se totiž při prodeji ojetých elektrických aut realizují podvodníci s nezmenšenou snahou. Dává to smysl – první generace novodobých elektromobilů jsou více či méně i nadále klasickými automobily, jak je známe už 150 let, v nichž s trochou nadsázky jen konstruktéři zaměnili spalovací motor za elektrický. Takže i zavedené postupy, jak ošidit důvěřivého kupce ojetiny, z velké části fungují dál a zavádění moderních technologií v autech na tom mnoho nemění. Jeden zásadní rozdíl tu ale je; pokud se stanete obětí podvodu při nákupu elektromobilu, mohou být následky daleko závažnější. A nejen pro vaši peněženku.

Omlazenému elektromobilu se stočeným tachometrem totiž samozřejmě zůstává původní baterie. Podle carVertical sice trakční baterie mohou vydržet i více než 320 000 km, avšak časem jim klesá kapacita a případná oprava či výměna pak spolehlivě smaže úsměv z tváře. Její výměna totiž snadno může vyjít na vyšší statisíce korun a spolehlivě přesáhnout zůstatkovou hodnotu celého auta. Proto by součástí nákupu měla být automaticky diagnostika baterie nezávislým odborníkem. V její řídicí jednotce se totiž historie falšuje velmi obtížně, většinou to ani není možné. Podvodníci se to často snaží obejít jejím vyresetováním, což sice možné je, avšak pro odborníka je to jasný signál, že se s baterií manipulovalo. Ten ostatně snadno zjistí i její kondici, čili zbývající kapacitu (State of Health, SoH), která by měla zhruba odpovídat deklarovaným kilometrům.

Zatímco v předchozím případě nejspíš uškodíte nanejvýš svým financím, pokud naletíte na vůz neodborně opravený po nehodě, jsou rizika závažnější. I v případě, že bude trakční baterie opravena/vyměněna, totiž takové auto už jen těžko poskytne potřebnou ochranu nejen posádce, ale i baterii. Navíc se může brzy projevit koroze a beztak těžce zkoušenému skeletu auta dále přitížit. Navíc mohou být poškozeny, případně dokonce odpojeny a přemostěny důležité bezpečnostní prvky. Zatím není dost dat na to, abychom mohli spolehlivě konstatovat, co se nejspíš stane s takovým autem a jeho pasažéry po případné další nehodě, ale jedno víme jistě. My společně s vámi bychom u toho být osobně nechtěli. Takže i zde platí: spolehlivého a nezávislého odborníka s sebou a vyhnout se sebeméně podezřelým nabídkám či prodejcům.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze