Americké automobilky bijí na poplach. Senát chce většinu z nich odstavit od dotací

2
Americké automobilky bijí na poplach. Senát chce většinu z nich odstavit od dotací
Fotografie: Fisker
  • Spojené státy bojují s inflací, zasažena bude i elektromobilita
  • Senát nedávno schválil změnu podmínek pro udělování dotací na nákup
  • Podle výrobců na ně nově nedosáhne 70 % ze všech elektrických modelů

Americkým senátem prošel návrh senátorů Chucka Schumera a Joea Manchina z 27. července, který zpřísnil podmínky pro udělení daňové úlevy až 7 500 USD (180 000 Kč) kupcům ekologických vozidel, tedy čistě bateriových elektromobilů, plug-in hybridů a vodíkových aut. Nově by na ni podle insideevs.com nedosáhlo 70 % ze 72 aktuálně nabízených, amerických modelů s těmito druhy pohonu. Podle analýzy by tak na zvýhodnění dosáhlo v USA v roce 2023 pouze 11 000 vozidel, a to ještě prakticky žádné z nich v plné výši. Co to udělá s poptávkou po stále ještě výrazně dražších ekologických autech, je nasnadě. Pro některé automobilky, například Fisker, které dosud nezačaly se zákaznickými dodávkami, to pak znamená doslova existenční ohrožení.

Sporným bodem návrhu je požadavek, aby komponenty baterií a kritické nerosty, z nichž jsou vyrobeny, pocházely z USA, a to ve stále větším procentu. Po roce 2023 by už měly baterie pocházet výhradně z amerických zdrojů. Výrobci se brání, že podobné požadavky jsou za současné geopolitické situace nereálné a požadují prodloužení této lhůty plus rozšíření zemí, z nichž by mohly komponenty pocházet, o Japonsko, členy NATO a některé další země. Joe Manchin na tyto požadavky zareagoval slovy, že se nedomnívá, že by USA měly budovat nový dopravní mód na zádech zahraničních dodavatelských řetězců.

Návrh by měl až do roku 2032 pomáhat s nákupem s nákupem osobních aut do 55 000 USD (1,32 milionu korun), pick-upů, dodávek a SUV do 80 000 USD (1,92 milionu korun) rodinám s hrubým příjmem do 300 000 USD (7,2 milionu korun) ročně.