Myslíte si že půl minuty je krátká chvíle? Že se toho za půl minuty nedá stihnout až tak moc? Možná změníte názor, když vám prozradíme, že hybridní automobil Koenigsegg Regera zvládne během této chvíle zrychlit z 0 na 400 kilometrů za hodinu a poté zpět na 0.
Koenigsegg Regera je hybridní švédský hypersport s brutálním výkonem 1 800 koní a maximálním točivým momentem 2 150 Nm. Tyto hodnoty má na svědomí 5litrový motor se dvěma turbodmychadly doplněný o trojici elektromotorů. Zajímavostí u Regery je absence klasické převodovky, je zde pouze jediný rychlostní stupeň na principu variátoru. Tímto řešením se podařilo ušetřit na hmotnosti a zefektivnit funkci hnacího ústrojí až o 50 %, a proto Regera váží necelých 1 500 kilogramů a akcelerace z klidu na 100 km/h zabere pouze 2,8 sekundy, na 200 km/h v hodině je za 6,9 sekundy, na 300 km/h za 12 sekund a na 400 km/h za neuvěřitelných 22,87 sekund.
Závodění z klidu do vysokých rychlostí a zpět na nulu začal Koenigsegg praktikovat již v září 2011, kdy s modelem Agera R stanovil v závodě 0–300–0 čas 21,19 sekundy. Ten samý závod se rozhodl Koenigsegg zopakovat v červnu 2015 ve Švédsku s modelem One:1. Tehdy řidič Robert Serwanski stanovil nový rekord s časem 17,95 sekundy a aby dokázal, jak dokonale naladěný a vyvážený model One:1 je, tak při rekordu téměř nedržel volant. Do hry se poté zapojila jiná automobilka.
V srpnu 2017 v Německu, Bugatti zdvihlo laťku, když za 42 sekund se svým nově představeným Chironem zvládlo v tomto závodě ještě o 100 kilometrů v hodině vyšší rychlost. Koenigsegg se v říjnu téhož roku postaral v Dánsku o odpověď s vozem Agera RS, která zrychlila z 0 na 400 km/h a zpět na 0 během 36,44 sekund a sebrala Bugatti prvenství o více než 5 sekund. Dokázala, že v této kategorii nemá soupeře. Zajímavostí bylo, že tento vůz sjel z výrobní linky pouhých 12 hodin před stanovením rekordu. O měsíc později zvládl stejný vůz při lepších podmínkách a na lepší trati tento čas posunout ještě o více než 3 sekundy v Nevadské poušti a Koenigsegg potvrdil s časem 33,29 sekundy své prvenství.
To však Koenigseggu nestačilo, a před pár dny se proto rozhodl svůj vlastní rekord opět překonat. 23. září se ve Švédsku tovární jezdec Sonny Persson posadil za volant modelu Regera a s časem 31,49 sekund opět potvrdil že Koenigsegg toto opravdu umí. Tento rekord byl stanoven při venkovní teplotě 16 °C a ve společnosti jsou si jisti, že za lepších podmínek se dá čas ještě vylepšit.
Když Koenigsegg v Nevadě testoval model Agera RS, podařilo se mu mimo jiné stanovit i nejvyšší rychlost dosaženou v produkčně vyráběném voze, čemž sebral prvenství Bugatti. Tato přetlačovaná mezi Konigseggem a Bugatti už tedy trvá nějaký ten rok a není to ani měsíc, kdy Bugatti se speciálním Chironem Super Sport 300+ překonalo rychlostní hranici 300 mil za hodinu (více než 490 km/h), můžeme se tedy těšit na odpověď ze strany Koenigseggu? Konec videa z posledního rekordu nasvědčuje že se máme na co těšit. Když se Christiana von Koenigsegga ptali na rekord v maximální rychlosti, odvětil: „To je pro jiné auto, tohle je vysoká rychlost, ale máme vozy s vyšší maximální rychlostí.“ Na to zareagoval Sonny Persson větou: „Podrž mi pivo,“ a s odhodlaným výrazem se vydal ze záběru.
Vůz | Rychlost | 0 – 400 (300) | 400 (300) – 0 | Čas | Ujetá vzdálenost | Řidič | Datum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Koenigsegg Agera R | 0–300–0 | 14,53 s | 6,66 s | 21,19 s | Robert Serwanski | září 2011 | |
Koenigsegg One:1 | 0–300–0 | 11,92 s | 6,03 s | 17,95 s | Robert Serwanski | 8. června 2015 | |
Bugatti Chiron | 0–400–0 | 32,6 s | 9,4 s | 41,9 s | 3 112 m | Juan Pablo Montana | 6. srpen 2017 |
Koenigsegg Agera RS | 0–400–0 | 26,88 s | 9,56 s | 36,44 s | 2 441 m | Niklas Lilja | 1. října 2017 |
Koenigsegg Agera RS | 0–400–0 | 24 s | 9,29 s | 33,29 s | 2 239,5 m | Niklas Lilja | 4. listopadu 2017 |
Koenigsegg Regera | 0–400–0 | 22,87 s | 8,62 s | 31,49 s | 2 048,46 m | Sonny Persson | 23. září 2019 |