Xpeng v Mnichově: Čínská elektrická ofenziva míří vážně do Evropy

Mnichovský autosalon 2025
4
Xpeng v Mnichově: Čínská elektrická ofenziva míří vážně do Evropy
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Automobilka Xpeng i v Mnichově ukázala, že to v Evropě myslí vážně
  • Největším lákadlem byl nadupaný liftback Xpeng P7
  • Ukázaly se zde ale i jiné zajímavé modely

Míchovský autosalon letos přinesl zajímavý pohled na expanzi čínských elektromobilů do Evropy. Jednou z nejpozoruhodnějších expozic byl rozhodně stánek Xpengu – čínské automobilky, která se otevřeně profiluje jako konkurent Tesly a na evropský trh vstupuje s vážnými ambicemi.

Xpeng: Více než jen další čínská značka

Na rozdíl od některých čínských výrobců, kteří český trh spíše „ochutnávají“, Xpeng dává jasně najevo své dlouhodobé záměry. Velkorysá expozice v Mnichově s mnoha zajímavými modely svědčí o tom, že tato automobilka má s evropským trhem skutečně vážné plány.

Co vše ukázal Xpeng v Mnichově a na co se můžeme brzy těšit i u nás?

V České republice je Xpeng k dispozici se třemi modely: G6 jako základní SUV, P7 v podobě sedanu a G9 představující vrcholné SUV. Všechny jsou čistě elektrické, což odpovídá filozofii značky být přímým konkurentem Tesly.

Nový Xpeng P7: Technologický skok vpřed

Hvězdou expozice byla bezesporu nová P7, která v Mnichově zažila svou evropskou premiéru. Toto žluto-zelené vozidlo se sportovně elegantním designem ohromuje především svými parametry. Výkon dosahuje 435 kW, zatímco nabíjecí výkon se vyšplhá až na neuvěřitelných 480 kW díky 800V architektuře.

Tyto hodnoty jsou něčím, na co evropské automobilky zatím pouze „závistivě hledí“. Rychlonabíjení s výkonem 480 kW je prostě v jiné lize než cokoliv, na co jsme v Evropě zvyklí.

Modelová paleta: Od dostupnosti k luxusu

G6 - Vstupní brána do světa Xpeng


G6 představuje základní model značky na českém trhu. Toto SUV velikosti Tesla Model Y nebo Škoda Enyaq Coupé má „kupé“ siluetu a startuje mírně nad 1,1 milionu korun. Za tuto cenu nabízí 800V architekturu, která zajišťuje výrazně rychlejší nabíjení než konkurence. Navíc dokáže lépe udržet nabíjecí výkon než například Tesla Model Y.

P7+ - Praktičtější alternativa


Zajímavou novinkou je P7+, která se od běžné P7 liší větší a praktičtější karoserií typu liftback. Baterie má kapacitu 86,2 kWh v lithium-ion technologii. Verze se zadním pohonem disponuje výkonem 203 kW, zatímco čtyřkolka nabízí 348 kW s kroutícím momentem 757 Nm.

Zrychlení z nuly na sto kilometrů za hodinu zvládne za 4,3 sekundy při maximální rychlosti 200 km/h. Rychlonabíjení z 30 na 80 procent trvá 20 minut díky nabíjecímu výkonu 175 kW.

G9 - Vrcholný model s prémiovými komponenty


G9 je největší SUV v nabídce a zároveň vrcholný model značky v Česku. Za cenu pod 1,5 milionu korun nabízí prémiové komponenty včetně brzd Brembo a pneumatik Michelin. Podvozkové díly pocházejí z evropské produkce a využívají techniku, kterou používají i prémiové evropské výrobce.

X9 - Elektrické MPV budoucnosti


Posledním prezentovaným modelem bylo X9, velké elektrické MPV s délkou 5,4 metru. Toto sedmimístné vozidlo nabízí kapitánská křesla ve druhé řadě s konfigurací 2+2+3 místa. Udávaný dojezd podle čínské normy CLTC činí 730 kilometrů, přičemž reálný dojezd podle evropské normy WLTP bude zhruba o 15 až 20 procent nižší.

Platforma SEPA: Základ technologické převahy

Xpeng v Mnichově představil také svou platformu SEPA s 800V architekturou, která umožňuje ultrarychlé nabíjení až 5C. Platforma podporuje také tichý prodlužovač dojezdu pro budoucí modely.

Zajímavé je, že ačkoliv se Xpeng pozicuje jako čistě elektrická značka konkurující Tesle, počítá do budoucna i s hybridními technologiemi.

Závěr: Vážný hráč na evropském trhu

Xpeng na Mnichovském autosalonu dokázal, že patří mezi čínské automobilky, které evropský trh berou vážně. Kombinace pokročilých technologií, konkurenceschopných cen a kvalitních komponentů z něj činí skutečně zajímavou alternativu k etablovaným značkám.

Otázkou zůstává, které z prezentovaných modelů se kromě již dostupné trojice G6, P7 a G9 dostanou i na český trh. Zejména nadupaná P7+ a prostorná X9 by mohly najít své příznivce i mezi českými zákazníky.

Diskuze ke článku
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Naposledy upraveno: 27. 9. 19:56
Páni redaktoři, už mne ta propaganda 800 V architektury nebaví. Je to nesmysl aby se dva stejné články zařazené vedle sebe nabíjely rychleji než zařazené za sebou. 800 V má význam pouze jako podpora omezení nabíjecího proudu u baterie která má jiné vlastnosti. To znamená jiné chlazení, jiné maximální nabíjecí výkony a jinou kapacitu. Pokud má baterie kapacitu do 80 kWh a maximální nabíjecí výkon 2,5 C, tak 500 A, které kabely, zástrčky a zásuvky nabíjecích stojanů umožňují, stačí k jejímu nabíjení plným výkonem a s 800 V to nemá nic společného. Zjednodušeně řečeno stejná baterie 50 kWh / 400V se při řazení na 800 V rychleji nenabije.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze