Čínsko-švédská automobilka Volvo Cars chystá premiéru plně elektrického SUV střední třídy Volvo EX60 a nyní odhalila jednu z velkých technologických novinek, kterou nový model uvede na trh. Týká se pochopitelně pasivní bezpečnosti, protože právě v ní má tato značka velké zásluhy, což pochopitelně její marketing s oblibou a často připomíná. Týká se prvku, který je tu s námi už více než 65 let vlastně bez velké změny. A který uvedla na trh jako první právě automobilka Volvo v roce 1959 a zároveň tento důležitý prvek jako vůbec první na světě zařadila do sériové výroby. Tříbodového bezpečnostního pásu.
Ten totiž pracuje na stále stejném principu, i když byl postupem času doplněn o samonavíjecí mechanismus, zajišťující optimální napnutí a zároveň díky speciálnímu mechanismu bezpečné zaseknutí při pokusu o rychlé odvinutí. Pouze Ford (kterému Volvo Cars v té době v rámci takzvané Premier Automotive Group/PAG patřilo) uvedl v roce 2009 nafukovací pásy pro zadní sedadla s integrovanými airbagy, ovšem výraznějšího rozšíření se tento inovativní prvek nedočkal a Ford jej z evropské nabídky pro Mondeo v roce 2019 pro malý zájem stáhl. Proto byl už zřejmě čas na otevření další kapitoly a Volvo Cars představuje novinku s potenciálem tento stav navždy změnit.
Takzvaný multiadaptivní bezpečnostní pás totiž vychází z hardwaru, který v automobilu už stejně je a nebude vyžadovat žádnou další velkou konstrukční změnu. Jde o aktivní předpínač, jehož činnost jste jistě v některých automobilech již zaznamenali; právě on po zapnutí pásu krátce zvýší jeho předpětí a dokonale jej usadí na těle. Nyní dostane další, mnohem důležitější funkci. Ve spolupráci s vnitřní i vnější senzorikou totiž bude neustále propočítávat aktuální provozní podmínky a na jejich základě přepočítávat potřebný přítlak pásu v případné kritické situaci. Novinka bude zohledňovat i posez, fyzické proporce, výšku a hmotnost pasažéra, k čemuž přispěje navýšení tzv. zátěžových profilů. Fukcionalita se navíc bude moci díky OTA aktualizacím časem vylepšovat.
Cílem tohoto opatření je snížit či ideálně eliminovat riziko zranění posádky při případné kolizi. Vyšší a hmotnější postavy se díky většímu předpětí pásu nedostanou tak snadno do nebezpečné blízkosti s hroutící se bezpečnostní strukturou karoserie, menší a subtilnější osoby budou zase mírnějším tahem lépe chráněny od zbytečných poranění hrudníku či zlomenin žeber. Automobilce to má pomoci naplnit závazek z roku 2008, podle nějž již v roce 2020 neměl zemřít v jejích automobilech při nehodě žádný člověk. To se sice nepovedlo naplnit, hlavně kvůli opoždění vývoje některých externích technologií (například Car to X), s nimiž se v tomto závazku počítalo, ovšem úsilí tímto směrem pokračuje.
Volvo Cars se bezpečnosti systematicky a rozsáhle věnuje již přes 50 let, za kteroužto dobu vznikla také unikátní databáze rozborů, sledujících následky reálných nehod na více než 80 000 osob. Jejím deklarovaným cílem je poskytnout systematickou ochranu při různých, i méně obvyklých typech dopravních nehod, jako první se v minulosti věnovala a do praxe uvedla zmírnění následků nárazu podlahy do tvrdé překážky na páteř. Strategií značky je poskytnout stejnou míru bezpečnosti všem, a nikoliv lepší pro dražší modely, případně za příplatek. V tomto směru posunula automobilovou bezpečnost vpřed a jen její největší vynález v podobě tříbodového bezpečnostního pásu podle odhadů už zachránil 1,2 milionu životů.